Lancia prezentuje pierwszy model na CNG – Ypsilon EcoChic Natural Power

Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan)
Fot. Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan) Źródło: cng.auto.pl

Lancia zaprezentowała swój pierwszy model zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG) – Ypsilon EcoChic Natural Power. Jest to pierwszy w historii miejski pojazd klasy premium zasilany metanem. Auto bazuje na konstrukcji Fiata Pandy Natural Power, jednak oferuje dużo większy komfort i bogate wyposażenie pojazdu. Auto dysponuje silnikiem 0.9 Natural Power o mocy 80 KM – pozwala to na rozpędzenie samochodu do 167 km/h, zaś do 100 kilometrów samochód rozpędza się 13,1 sekundy. Średnio na 100 kilometrów zużywa 4,8m3 CNG, a maksymalny zasięg na gazie ziemnym to 380 kilometrów. Warto zaznaczyć, że Lancia Ypsilon jest wyłącznie produkowana w Polsce, w tyskiej fabryce Fiata!

Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan)
Fot. Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan) Źródło: cng.auto.pl

Portal cng.auto.pl jako pierwsze medium na świecie poinformował o nowej wersji silnikowej Lancii Ypsilon EcoChic. W kwietniu 2012 roku zamieściliśmy informację o powstaniu kilku pojazdów testowych w tyskiej fabryce grupy Fiata. Następnie przez kilka miesięcy pojazdy były testowane na polskich drogach. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj

Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan)
Fot. Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan) Źródło: cng.auto.pl

Lancia Ypsilon została wyposażona w silnik 0.9 Turbo MultiAir, fabrycznie przystosowany do zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG). Pojazd średnio emituje zaledwie 86 g CO2 na kilometr przy spalaniu na poziomie 4,8 m3 (3,1 kg). Dzięki zasilaniu metanem pojazd emituje dużo mniejsze ilości szkodliwych spalin (cząstek stałych, tlenków azoutu i dwutlenku węgla), niż inne silniki w gamie zasilane olejem napędowym czy benzyną.

Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan)
Fot. Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan) Źródło: cng.auto.pl

Zastosowana jednostka 0.9 Turbo MultiAir fabrycznie przystosowana do zasilania CNG, gwarantuje najwyższe osiągi przy zachowaniu wysokiej niezawodności. Fiat PowerTrains specjalnie przystosował ten innowacyjny silnik do zasilania gazem ziemnym – zastosowano zmodyfikowany kolektor dolotowy, wysokiej jakości wtryskiwacze gazu oraz gniazda zaworów o wzmocnionej strukturze. Ponadto konstruktorzy wdrożyli niezwykle dopracowane sterowanie mieszanki paliwowej CNG.

Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan)
Fot. Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan) Źródło: cng.auto.pl

Silnik domyślnie pracuje wyłącznie na gazie ziemnym – benzyna jest używana jedynie podczas zapłonu, po czym natychmiastowo przełącza się na zasilanie metanem. Na konsoli środkowej zamontowano przełącznik, który umożliwia przełączanie między zasilaniem gazowym i benzynowym. Pojazd wyposażono w 2 zbiorniki CNG o łącznej pojemności 16,3 m3 (12kg), które pozwalają na maksymalny zasięg na CNG nawet do 380 kilometrów. Jednocześnie pozostawiono zbiornik na benzynę o pojemności 40 litrów.

Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan)
Fot. Lancia Ypsilon EcoChic 0.9 TwinAir Natural Power (CNG, gaz ziemny, metan) Źródło: cng.auto.pl

Cena podstawowa auta w wersji Silver zaczyna się od 16.500 Euro (z VAT, na rynku włoskim). W standardzie znajdziemy już bardzo bogate wyposażenie – klimatyzację manualną, elektryczne szyby i lusterka. Dotychczas Lancia sprzedała 60.000 egzemplarzy modelu Ypsilon wszystkich generacji. Pojazd zostanie szczegółowo przedstawiony włoskim klientom w czasie dni otwartych, które będa miały miejsce w dniach 19-20 stycznia 2013 roku.