Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy 72 mln złotych na autobusy hybrydowe zasilane CNG

Polscy operatorzy komunikacji miejskiej mogą starać się o pozyskanie środków na zakup autobusów hybrydowych zasilanych sprężonym gazem ziemny (CNG). Dzięki programowi GAZELA, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, zajezdnie mogą starać się nawet o 100% dofinansowanie do zakupu takiego pojazdu. Minimalna kwota, o jaką mogą wnioskować gminy to 8 mln złotych. Program będzie realizowany w latach 2013-2014.

Program GAZELA realizowany jest dzięki pozyskaniu środków finansowych ze sprzedaży certyfikatów emisji dwutlenku węgla dla rządu Hiszpanii. Pozyskane w ten sposób środki zostały przeznaczone do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przeprowadzi konkurs celem wyłonienia beneficjentów. O środki mogą starać się gminne zakłady komunikacji miejskiej lub prywatni operatorzy wykonujący zadania dla gmin.
Łączna pula środków przeznaczonych na program GAZELA to 80 mln złotych. Na finansowanie zakupu autobusów zostanie przeznaczone 90% środków budżetu, czyli 72 mln złotych. Na rozwiązania infrastrukturalne zostanie przeznaczone pozostałe 10% – 8 mln złotych. Kwota ta będzie mogła być przeznaczona m.in. na postawienie lub rozbudowę stacji CNG.
Autobusy hybrydowe CNG to bardzo innowacyjne rozwiązanie, niezwykle rzadko spotykane w normalnej eksploatacji. Dotychczas w Unii Europejskiej takie pojazdy wdrożono tylko w Madrycie (Hiszpania) i Malmo (Szwecja). Żaden z polskich producentów nie posiada w ofercie takiego pojazdu. Z nieoficjalnych informacji wynika, że Solaris zastanawia się nad takim rozwiązaniem. Przewidywany koszt zakupu jednego autobusu hybrydowego to ok. 1.600.000 zł. Dla porównania – autobus CNG marki MAN o długości 18 metrów (przegubowy) kosztuje 1.300.000 zł.

Dlaczego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zdecydował się na tak innowacyjne i niespotykane w Polsce rozwiązanie pozostaje zagadką. Dziwi fakt, że zostały wykluczone pozostałe rozwiązania – zarówno samo CNG, jak i autobusy zasilane LNG. Cieszy natomiast fakt, że całość puli została przeznaczona na zakup wyłącznie nowych pojazdów, wyłącznie zasilanych metanem. Według nieoficjalnych informacji firma Solbus zamierza oprotestować przyjęte zasady przydzielania dotacji na zakup pojazdów z programu GAZELA.
Program Gazela to efekt wytężonych prac Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przed ustaleniem ostatecznych form finansowania pracownicy Funduszu wielokrotnie konsultowali się z instytutami naukowo-badawczymi (PIMOT), organizacjami pozarządowymi, jak i producentami autobusów (Solaris, Solbus). Przedstawiciele Bartłomiej Kamiński – brali aktywny udział podczas konsultacji społecznych, jakie miały miejsce 28 listopada 2012 roku, rozmowach dwustronnych, jak i konferencji prasowej, która odbyła się 19 grudnia 2012 roku w centrali Funduszu.
Podobne wpisy
- GAZELA CNG | Autobusy hybrydowe na CNG pojadą do Częstochowy…
- CNG hybryda | W Malmo wyjechały pierwsza autobusy hybrydowe na…
- CNG Bułgaria | Stołeczny zakład komunikacji w Sofii zamawia 120…
- CNG autobusy – GAZELA | Na Litwie rozpoczęto dostawy hybrydowych…
- LNG Autobusy MZA Warszawa. Solbus z Gazprom Germania złożył ofertę…
- Program GAZELA | W Szczecinie chcą kupić 15 autobusów hybrydowych…
- Program GAZELA | 100 autobusów CNG dla Litwy. Zatwierdzono plan…
- Program GAZELA | Złożono 25 wniosków na 302 autobusy hybrydowe…
- GAZELA | Złożono wnioski na dofinansowanie 362 autobusów CNG, czekamy…
- Program KAWKA – Szansa na nowe zajezdnie ze stacjami CNG
- Program GAZELA | Komentarz Portalu
- CZECHY SOR stawia na CNG [autobusy na gaz ziemny]
- HISZPANIA | Pierwszy autobus hybrydowy CNG na ulicach Barcelony