Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy 72 mln złotych na autobusy hybrydowe zasilane CNG

NFOŚiGW - Program GAZELA - Zrównoważony transport miejski
Fot. NFOŚiGW – Program GAZELA – Zrównoważony transport miejski Źródło: NFOŚiGW

Polscy operatorzy komunikacji miejskiej mogą starać się o pozyskanie środków na zakup autobusów hybrydowych zasilanych sprężonym gazem ziemny (CNG). Dzięki programowi GAZELA, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, zajezdnie mogą starać się nawet o 100% dofinansowanie do zakupu takiego pojazdu. Minimalna kwota, o jaką mogą wnioskować gminy to 8 mln złotych. Program będzie realizowany w latach 2013-2014.

Malmo. 15 zasilanych bioCNG (biometanem) autobusów Van Hool Exqui.Citys
Fot. Van Hool Exqui.Citys – przykład autobusu hybrydowego na CNG

Program GAZELA realizowany jest dzięki pozyskaniu środków finansowych ze sprzedaży certyfikatów emisji dwutlenku węgla dla rządu Hiszpanii. Pozyskane w ten sposób środki zostały przeznaczone do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przeprowadzi konkurs celem wyłonienia beneficjentów. O środki mogą starać się gminne zakłady komunikacji miejskiej lub prywatni operatorzy wykonujący zadania dla gmin.

Łączna pula środków przeznaczonych na program GAZELA to 80 mln złotych. Na finansowanie zakupu autobusów zostanie przeznaczone 90% środków budżetu, czyli 72 mln złotych. Na rozwiązania infrastrukturalne zostanie przeznaczone pozostałe 10% – 8 mln złotych. Kwota ta będzie mogła być przeznaczona m.in. na postawienie lub rozbudowę stacji CNG.

Autobusy hybrydowe CNG to bardzo innowacyjne rozwiązanie, niezwykle rzadko spotykane w normalnej eksploatacji. Dotychczas w Unii Europejskiej takie pojazdy wdrożono tylko w Madrycie (Hiszpania) i Malmo (Szwecja). Żaden z polskich producentów nie posiada w ofercie takiego pojazdu. Z nieoficjalnych informacji wynika, że Solaris zastanawia się nad takim rozwiązaniem. Przewidywany koszt zakupu jednego autobusu hybrydowego to ok. 1.600.000 zł. Dla porównania – autobus CNG marki MAN o długości 18 metrów (przegubowy) kosztuje 1.300.000 zł.

Tata Hispano CNG Hybrid - przykład autobusu hybrydowego zasilanego gazem ziemnym
Fot. Tata Hispano CNG Hybrid – przykład autobusu hybrydowego zasilanego gazem ziemnym Źródło: TATA

Dlaczego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zdecydował się na tak innowacyjne i niespotykane w Polsce rozwiązanie pozostaje zagadką. Dziwi fakt, że zostały wykluczone pozostałe rozwiązania – zarówno samo CNG, jak i autobusy zasilane LNG. Cieszy natomiast fakt, że całość puli została przeznaczona na zakup wyłącznie nowych pojazdów, wyłącznie zasilanych metanem. Według nieoficjalnych informacji firma Solbus zamierza oprotestować przyjęte zasady przydzielania dotacji na zakup pojazdów z programu GAZELA.

Program Gazela to efekt wytężonych prac Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przed ustaleniem ostatecznych form finansowania pracownicy Funduszu wielokrotnie konsultowali się z instytutami naukowo-badawczymi (PIMOT), organizacjami pozarządowymi, jak i producentami autobusów (Solaris, Solbus). Przedstawiciele Bartłomiej Kamiński – brali aktywny udział podczas konsultacji społecznych, jakie miały miejsce 28 listopada 2012 roku, rozmowach dwustronnych, jak i konferencji prasowej, która odbyła się 19 grudnia 2012 roku w centrali Funduszu.