Cummins wprowadzi silnik CNG/LNG o mocy 400 KM do ciężarówek i autobusów!

Cummins ISX 12 G - 400 konna nowość na rynku gazowych silników
Fot. Cummins ISX 12 G – 400 konna nowość na rynku gazowych silników Źródło: Cummins Westport

Cummins prowadzi intensywne prace nad wdrożeniem nowego silnika zasilanego gazem ziemnym do ciężarówek i autobusów – ISX 12 G. Będzie to jednostka dedykowana wyłącznie do zasilania metanem w postaci CNG lub LNG o pojemności 12 litrów, a w topowej wersji osiągnie aż 400 KM mocy! Oznacza to znaczny postęp w zakresie wykorzystania gazu ziemnego w ciężkim transporcie – dotychczas największa jednostka miała poniżej 10 litrów pojemności skokowej, a moc maksymalna wynosiła 330 KM. Silnik w ofercie producenta pojawi się w połowie przyszłego roku.

Z miesiąca na miesiąc rośnie zainteresowanie wykorzystaniem metanu do zasilania ciężkich pojazdów – ciężarówek i autobusów. Niestety obecna oferta producentów jednostek napędowych nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom większości potencjalnych inwestorów – mała pojemność i moc silnika dla wielu z nich jest nie do przyjęcia w swojej flocie pojazdów. Jednak dzięki prawdziwemu 'boomowi' na tani gaz ziemny jaki zapanował w USA, producent silników Cummins wprowadzi w połowie przyszłego roku nową jednostkę napędową przystosowaną do zasilania metanem – ISX 12 G.

Silnik ISX 12 G, w odróżnieniu od innych silników gazowych dostępnych na rynku, przede wszystkim będzie posiadał dużą pojemność skokową powyżej 10 litrów – dokładnie 11,9 l. Będzie mógł byś zasilany wyłącznie metanem w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG). W topowej wersji ISX 12 G rozwinie aż 400 KM (298 kW) mocy przy 2.100 obr/min. Moment obrotowy wyniesie 1.966 Nm / 2.100 obr./min.

Obecnie najmnocniejszy silnik CNG/LNG na rynku to konstrukcja Fiat Power Train (Iveco) – osiąga maksymalnie 330 KM (243 kW) mocy oraz 1.300 Nm momentu obrotowego przy 2.000 obr./min.

Producent oprócz wersji 400 konnej przewiduje również odmiany o mniejszej mocy: 385 KM, 350 KM, 330 KM i 320 KM. Część z nich dedykowana jest wyłącznie dla potrzeb pojazdów usług komunalnych.

Co nowego w silniku ISX 12 G oraz zapowiedź ISX 15 G

Silnik ISX 12 G bazuje na sprawdzonej rodzinie silników Diesla ISX 12. Jednak w odróżnieniu od 'olejowego rodzeństwa', dla spełnienia wysokich norm emisji spalin nie potrzebuje filtra cząstek stałych (DPF), ani recyrkulacji spalin. Dla wysokiej wydajności spalania metanu zastosowano dodatkowy dopływ powietrza, dzięki któremu całość dostarczanego metanu do komory silnika jest tam spalana. Dla podniesienia bezawaryjności zastosowano podwójny filtr gazu, który uniemożliwia dostanie się ewentualnych skroplin oleju, które mogą przedostać się na stacji tankowania metanu do instalacji CNG w pojeździe.

Informacja o wprowadzeniu nowego silnika CNG/LNG dla ciężkich pojazdów to kolejny kamień milowy w rozwoju ciężkiego transportu zasilanego metanem. Koncern Cummins jednak nie spoczywa na laurach, tylko kontynuuje swoje wysiłki w kierunku dalszego rozwoju. Trwają już prace nad jednostką napędową ISX 15 G o pojemności 15 litrów i jeszcze większej mocy – szczegóły już wkrótce…

Przedstawienie silnika ISX 15 G na konferencji branżowej

Przedstawienie silnika gazowego ISL G przez konstruktora firmy Cummins

http://www.youtube.com/watch?v=W8CxxGWfYYk

Źródło:
  • cumminswestport, fleetowner
  • Portal cng.auto.pl
Tagged with: , , , , , ,