Blue Corridor 2012 | Relacja z udziału polskich ekip w Międzynarodowym Rajdzie Pojazdów CNG i LNG

Blue Corridor 2012. Polskie załogi w Paryżu pod Wieżą Eiffla
Fot.Blue Corridor 2012. Cały konwój w Paryżu pod Wieżą Eiffla Źródło: cng.auto.pl

W dniach 12 – 21 września 2 polskie załogi wzięły udział w Międzynarodowym Rajdzie Pojazdów CNG i LNG – Blue Corridor 2012. W ich skład weszli przedstawiciele Portalu cng.auto.pl , Przemysłowego Instytutu Motoryzacji oraz MB Poznań. Polacy w ciągu 9 dni pokonali trasę ponad 3.700 kilometrów odwiedzając 5 europejskich stolic – Warszawę, Pragę, Paryż, Brukselę oraz Berlin. W tym czasie udało się udowodnić, że pojazdy zasilane metanem stanowią realną odpowiedź na wyzwania dzisiejszej motoryzacji – poszukującej ekologicznych i oszczędnych paliw. Zapraszamy do lektury szczegółowej relacji z przebiegu Rajdu po obszarze Unii Europejskiej!

Przyjazd Międzynarodowego Rajdu Blue Corridor 2012 do Polski

Blue Corridor 2012. Tankowanie pojazdów na stacji CNG w Warszawie
Fot. Blue Corridor 2012. Tankowanie pojazdów na stacji CNG w Warszawie Źródło: cng.auto.pl

Międzynarodowy Rajd Pojazdów CNG i LNG Blue Corridor 2012 rozpoczął się 8 września w Moskwie, po czym przez terytorium Rosji i Białorusi dotarł do Polski w dniu 11 września. Ekipy rajdu zostały przywitane przez polskich gospodarzy z Portalu cng.auto.pl  Polska nieopodal Mińska Mazowieckiego, skąd zostały poprowadzone do Warszawy. Pierwszym punktem odwiedzonym przez uczestników była stacja CNG przy ul. Prądzyńskiego. Następnie dokonano zakwaterowania w hotelu, po czym przedstawiciele firm z Białorusi, Niemiec, Rosji i Włoch zostali zabrani autobusem Solbus SM 12 LNG na poczęstunek zorganizowany przez Iveco Poland. W międzyczasie przeprowadzono niezbędne przygotowania do kontynuowania podróży, m.in. pobrano zestawy ViaToll dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony.

Międzynarodowa Konferencja oraz Wystawa CNG i LNG w Warszawie

Najważniejszą częścią polskiej trasy Rajdu Blue Corridor 2012 była Międzynarodowa Konferencja CNG i LNG, która odbyła się w gmachu Wyższej Szkoły Cła i Logistyki w Warszawie. Wydarzenie to zostało zorganizowane wspólnie przez Portal cng.auto.pl oraz Przemysłowy Instytut Motoryzacji. Swoje referaty w czasie konferencji wygłosili przedstawiciele organizacji zajmujących się promocją CNG i LNG do zasilania pojazdów (NGV Russia), instytucje naukowo-badawcze (PIMOT), dostawcy gazu ziemnego (Gazprom Germania) oraz producenci pojazdów (Iveco, Solbus).

Blue Corridor 2012. Konferecja CNG i LNG w Warszawie
Fot. Blue Corridor 2012. Konferecja CNG i LNG w Warszawie Źródło: cng.auto.pl

Organizatorzy zademonstrowali również możliwości, jakie drzemią w wykorzystaniu gazu ziemnego do zasilania pojazdów. Potencjał ekologicznych i oszczędnych pojazdów zasilanych metanem oddała specjalnie zorganizowana wystawa pojazdów CNG i LNG. Składała się ona z aut biorących udział w Rajdzie, jak i wystawianych przez polskie firmy. Po serii prezentacji oraz wspólnym oglądaniu wystawy, uczestnicy Rajdu zajęli miejsca w swoich maszynach i ruszyli w dalszą drogę.

Blue Corridor 2012. Wystawa pojazdów CNG i LNG w Warszawie
Fot. Blue Corridor 2012. Wystawa pojazdów CNG i LNG w Warszawie Źródło: cng.auto.pl

Spotkanie zorganizowane w Warszawie zgromadziła największą widownię ze wszystkich konferencji na trasie rajdu (209 osób) oraz posiadało największą wystawę – 24 pojazdów na CNG lub LNG. Jako jedyne zgromadziło również młodzież zainteresowaną innowacyjną motoryzacją opartą na metanie – 50 uczniów II Zespołu Szkół Samochodowych w Warszawie oraz studentów uczelni wyższych.
>> Szczegółowa relacja z konferencji Blue Corridor 2012 w Warszawie dostępna jest >> tutaj

Na metanie przez południową Polskę – z Warszawy do Ostravy przez stacje w Radomiu i Tychach

Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Radomiu
Fot. Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Radomiu Źródło: cng.auto.pl

Po zakończeniu konferencji, konwój pojazdów CNG i LNG wczesnym popołudniem opuścił granice Warszawy i skierował się na południe Polski. Pierwsze tankowanie aut na gaz ziemny odbyło się w Radomiu. Na tym 100 kilometrowym odcinku Konwój posiadał wyjątkowo bogatą oprawę. Oprócz 5 aut, które poprzedniego dnia przyjechały z Moskwy, dołączyło w Warszawie 6 kolejnych maszyn: 4 pojazdy dostawcze (Iveco Daily Natural Power i 3 Mercedesy Sprinter NGT), ciężarówka Iveco Stralis CNG/LNG oraz autobus Solbus SM 12 LNG – łącznie 11 aut zasilanych metanem.

Na stacji CNG w Radomiu czekały na przybyłe ekipy media, które chciały bliżej przyjrzeć się tej ogólnoeuropejskiej ekologicznej inicjatywie. W efekcie powstał bardzo interesujący materiał, przedstawiający CNG i LNG jako najbardziej oszczędne i ekologiczne paliwo z obecnie dostępnych rozwiązań na rynku.

Następnym przystankiem na trasie podróży była stacja CNG w Tychach. Zatankowano tam, tylko pojazdy dostawcze, które ze względu na mniejszy zasięg musiały dobić brakującą ilość metanu przed przekroczeniem granicy z Czeską Republiką. Jako ciekawostkę należy dodać, że obiekt ten obsługuje obecnie największą flotę autobusów CNG w Polsce (łącznie 47 pojazdów). Późnym wieczorem pojazdy przekroczyły granicę Polski i dotarły do Ostravy.

Na CNG u południowych sąsiadów – pozytywne wrażenia z jazdy na metanie po Czeskiej Republice

Wizyta Rajdu Blue Corridor 2012 w Czeskiej Republice posiadała wyjątkowo bogatą oprawę – krajowym organizatorem przejazdu pojazdów konwoju był Vemex – przedsiębiorstwo zajmujące się dostawami gazu ziemnego.

Blue Corridor 2012. Konferencja CNG/LNG w Ostravie (Czeska Republika)
Fot. Blue Corridor 2012. Konferencja CNG/LNG w Ostravie (Czeska Republika) Źródło: cng.auto.pl

Po przywitaniu uczestników Rajdu wieczorem 12 września, w czwartek 13 września odbyło się w Ostravie spotkanie przedstawicieli branży CNG na temat dalszych możliwości rozwoju rynku CNG i LNG w tym kraju. Konferencja oraz wystawa pojazdów miały miejsce na terenie Muzeum Techniki, co stanowiło wyjątkowo ciekawe tło dla tego wydarzenia. Wczesnym popołudniem pożegnaliśmy w deszczu stolicą Czeskiego Śląska i skierowaliśmy się przez Brno do Pragi.

Blue Corridor 2012. Wizytacja producenta kompresorów CNG AquaCentrum Praha
Fot. Blue Corridor 2012. Wizytacja producenta kompresorów CNG  Źródło: cng.auto.pl

Wizyta w Pradze okazała się dla polskich ekip wyjątkowo intensywna. Oprócz standardowego programu Rajdu, do którego należało wieczorne przyjęcie oraz konferencja, dodatkowym punktem była wizyta w zaprzyjaźnionej wytwórni kompresorów CNG. Na specjalne zaproszenie właściciela firmy, Pana Cepickiego, Polacy mieli możliwość bliżej przyjrzeć się zasadom działania kompresorów CNG oraz poznać proces produkcji tych urządzeń. Poruszone zostało wiele kwestii budowy, jak i właściwej obsługi kompresorów CNG – m.in. zasady bezpiecznego używania kompresorów służących do sprężania gazu ziemnego. Jest to szczególnie ważny temat, który niestety w Polsce jest ignorowany przez dużą część osób zainteresowanych postawieniem takiego urządzenia. W najbliższym czasie na łamach Portalu zostanie zamieszczona rozbudowana relacja z tej wizytacji.  Poruszony zostanie tam m.in. temat różnicy w budowie kompresora CNG oraz zwykłego kompresora powietrznego, aby uświadomić ‘domorosłych konstruktorów’ o potencjalnych niebezpieczeństwach wynikających z adaptacji urządzeń powietrznych do sprężania metanu.

Blue Corridor 2012. Konferencja CNG/LNG w Pradze
Fot. Blue Corridor 2012. Konferencja CNG/LNG w Pradze Źródło: cng.auto.pl

W piątkowy poranek, 14 września, w Muzeum Techniki w Pradze została profesjonalnie zorganizowana konferencja Rajdu Blue Corridor 2012. Organizatorzy skupili się na sytuacji rynku CNG u naszych południowych sąsiadów – w Czeskiej Republice, jak i na Słowacji. Interesującą prezentację opisującą aktualny stan rozwoju rynku CNG w Czechach przedstawił pan Pavel Novak z Czeskiej Izby Gazowniczej. Z zainteresowaniem wysłuchaliśmy również prezentacji przedstawiciela słowackiego operatora gazu ziemnego – firmy SPP. Dzięki staraniom tej firmy od początku 2013 roku możliwe stanie się samoobsługowe tankowanie CNG na wszystkich stacjach należących do koncernu, gdzie kierowcy za zatankowane paliwo będą mogli zapłacić kartami płatniczymi lub gotówką.

Tranzytowy przejazd przez Niemcy – tankowanie metanu przy autostradzie

Blue Corridor 2012. Pojazdy konwoju w czasie postoju na drodze do Mannheim
Fot. Blue Corridor 2012. Pojazdy konwoju w czasie postoju na drodze do Mannheim Źródło: cng.auto.pl

Kolejny etap naszej podróży to tranzytowy przejazd przez Niemcy. Uczestnicy musieli dokonać swojego rodzaju ‘przeskoku’ między Pragą a Paryżem – udział w Blue Corridorze ograniczył się tutaj do przejazdu pojazdów w jednej kolumnie, tankowaniu oraz noclegu w okolicach Mannheim.

Paryż – punkt zwrotny konwoju zasilanego błękitnym paliwem

Francja okazała się najbardziej prestiżowym celem naszej podróży. To tutaj pojazdy biorące udział w Rajdzie zostały uwiecznione wspólnie na tle Wieży Eiffla. Cała impreza spotkała się również z dużym zainteresowaniem ogólnokrajowych mediów – wjazd pojazdów CNG był kilkukrotnie pokazywany w kanałach informacyjnych. Przedstawiciele koncernu Gas de France Suez na cześć uczestników Rajdu zorganizowali również bankiet, podczas którego wymieniano się doświadczeniami z zakresu wdrażania metanu do zasilania pojazdów w całej Europie.

Blue Corridor 2012. Pojazdy CNG przed Wieżą Eiffla w Paryżu
Fot. Blue Corridor 2012. Pojazdy CNG przed Wieżą Eiffla w Paryżu Źródło: cng.auto.pl

Następnego dnia uczestnicy Rajdu mogli podziwiać najsłynniejsze zabytki i atrakcje stolicy Francji – Katedrę Notre-Dame, Luwr czy Łuk Triumfalny. Odbyło się również specjalne spotkanie uczestników Rajdu z mediami w siedzibie Gazprom Marketing & Trading przy Polach Elizejskich. W godzinach popołudniowych pojazdy konwoju Blue Corridor udały się na wspólne tankowanie CNG, po czym wyruszyły do stolicy Belgii – Brukseli.

Bruksela – lobbujemy za czystą i oszczędną motoryzacją przyszłości opartą na metanie

Jednak najważniejszym punktem całej podróży była dwudniowa wizyta w Brukseli – siedzibie kluczowych instytucji Unii Europejskiej – Komisji Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego. Zapadają tam najważniejsze decyzje, które stanowią podstawę dla rozwoju rynku CNG i LNG w 27 państwach członkowskich.

Spotkaliśmy się tam z niezwykle ciepłym przyjęciem – konferencja oraz wystawa pojazdów została zorganizowana w jednym z najbardziej reprezentacyjnych miejsc Brukseli – Muzeum Motoryzacji, mieszczącym się w sąsiedztwie Łuku Niepodległości w Parku Cinquantenaire. W ciągu tych dwóch dni przedstawiciele władz Unii Europejskiej, pracownicy brukselskich biur wielkich koncernów oraz liczni dziennikarze mogli zapoznać się z perspektywą wykorzystania ekologicznych i oszczędnych paliw opartych na metanie oraz potencjałowi wystawianych pojazdów zasilanych CNG i LNG. Polscy przedstawiciele nie omieszkali również wykorzystać okazji i wystosowali do przedstawicieli Komisji Europejskiej zapytanie o kształt przyszłych rozwiązań legislacyjnych dotyczących wysokości podatku akcyzowego na CNG i LNG. Okazuje się, że jest szansa na utrzymanie preferencyjnych stawek opodatkowania tych paliw metanowych również w naszym kraju.

Blue Corridor 2012. Konferencja CNG w Brukseli
Fot. Blue Corridor 2012. Konferencja CNG w Brukseli Źródło: cng.auto.pl

Po porannym spotkaniu w siedzibie Parlamentu Europejskiego, uczestnicy udali się w dalszą podróż. Celem podróży stały się trzy miasta Zagłębia Ruhry – Dortmund, Duisburg i Essen.

Essen – demonstracja potencjału CNG od E.ON Ruhrgas

Blue Corridor 2012. Otwarcie nowej stacji CNG w Dusseldorfie
Fot. Blue Corridor 2012. Otwarcie nowej stacji CNG w Dusseldorfie Źródło: cng.auto.pl

Wizyta w Zagłębiu Ruhry rozpoczęła się od uroczystego otwarcia nowej stacji CNG w Duisburgu. Pierwszymi z zatankowanych tam pojazdów były auta należące do Konwoju Blue Corridor. Nowy obiekt mieści się na konwencjonalnej stacji paliw Shell, położonej przy dużym węźle komunikacyjnym. Następnie Konwój Blue Corridor przejechał pod siedzibę centrali koncernu E.ON. Ruhrgas, gdzie została urządzona wystawa pojazdów zasilanych CNG i LNG.

Blue Corridor 2012.  Uczestnicy Konwoju na meczu Borusii Dortmund z Ajaxem Amsterdam
Fot. Blue Corridor 2012.  Uczestnicy Konwoju na meczu Borusii Dortmund z Ajaxem Amsterdam Źródło: cng.auto.pl

Wieczorem zaś na uczestników Rajdu Blue Corridor czekała prawdziwa niespodzianka! Jeden z organizatorów Rajdu – Gazprom – z racji sponsorowania europejskiego pucharu piłki nożnej Champions League zaprosił załogi Rajdu do wspólnego kibicowania na meczu Borusii Dortmund z Ajaxem Amsterdam. Była to wielka przyjemność dla Polaków, którzy mogli na własne oczy podziwiać wspaniałą grę rodaków w niemieckim klubie – Błaszczykowskiego, Lewandowskiego i Piszczka. Nie zawiedli oni naszych oczekiwań! Zwycięskiego gola w 87. minucie strzelił właśnie Robert Lewandowski, dzięki czemu Borusia wygrała z Ajaxem 1:0.

Blue Corridor 2012. Spotkanie w E.ON. Ruhrgas w Essen
Fot. Blue Corridor 2012. Spotkanie w E.ON. Ruhrgas w Essen Źródło: cng.auto.pl

Punktem zamykającym wizytę Rajdu Blue Corridor w tej części Niemiec było spotkanie w centrali koncernu E.ON. Ruhrgas zorganizowane 19 września. Przedstawiono tutaj zaangażowanie koncernu w wykorzystanie metanu do zasilania pojazdów w północno-zachodnich Niemczech. W imieniu firmy zajmuje się tym zadaniem spółka celowa E.ON. Mobile, która jest operatorem ponad 80 stacji CNG. Ponadto w ramach firmy prowadzone są prace nad pozyskiwaniem metanu z nowych, odnawialnych źródeł. Oczywiście chodzi o biometan uzyskiwany na oczyszczalniach ścieków i w specjalnych biogazowniach.

Blue Corridor 2012. Mercedes Sprinter NGT przed gmachem E.ON. Ruhrgas w Essen
Fot. Blue Corridor 2012. Mercedes Sprinter NGT przed gmachem E.ON. Ruhrgas w Essen Źródło: cng.auto.pl

Najnowszym ze stosowanych rozwiązań jest produkcja syntetycznego metanu, który jest wytwarzany przy pomocy energii elektrycznej z odnawialnych źródeł – elektrowni wiatrowych oraz paneli słonecznych. Punktem kończącym spotkanie w Essen było wspólne oglądanie pojazdów należących do Konwoju Blue Corridor 2012, po czym uczestnicy skierowali się do stolicy Niemiec – Berlina.

Berlin – koniec wieńczy dzieło, lecz nie kończy drogi

W stolicy Niemiec miała miejsce ostatnia z kluczowych konferencji, organizowanych w 7 europejskich stolicach. Na prestiżowym spotkaniu mogliśmy zaobserwować dyskusję, gdzie nasi zachodni sąsiedzi zastanawiali się w jaki sposób właściwe wykorzystać potencjał ponad 900 ogólnodostępnych stacji CNG w tym kraju. Możliwych rozwiązań doszukiwano się w wykorzystaniu biometanu do zasilania pojazdów, wdrożeniu LNG jako paliwa dla aut ciężarowych i transportu wodnego czy stworzeniu nowych możliwości pozyskiwania metanu – tzw. ‘egas’u’. Spotkanie w Berlinie stanowiło oficjalne zakończenie tego jedynego w swoim rodzaju wydarzenia.

Blue Corridor 2012. Spotkanie z uczestnikami Rajdu w siedzibie MB Poznań
Fot. Blue Corridor 2012. Spotkanie z uczestnikami Rajdu w siedzibie MB Poznań Źródło: cng.auto.pl

Jednak Rajd trwał dalej! Dzięki zaangażowaniu jednego z polskich uczestników Blue Corridor 2012 – firmy MB Poznań, zostało zorganizowane w tym samym dniu specjalne spotkanie w siedzibie przedsiębiorstwa w Komornikach koło Poznania. Uczestnicy Konwoju podczas krótkiego odpoczynku przedstawili swoje pojazdy zasilane metanem oraz idee, jakie przyświecały organizacji imprezy. W godzinach wieczornych miało miejsce tankowanie pojazdów oraz oficjalne pożegnanie z polskimi organizatorami. Konwój wyruszył w dalszą podróż, gdzie w godzinach rannych dotarł do Brześcia nad Bugiem. Rajd zakończył się 24 września w Moskwie, gdzie dotarły 3 ostatnie ekipy Konwoju.

Polska obstawa Rajdu Blue Corridor 2012 w autach Mercedes-Benz NGT

Blue Corridor 2012. Mercedesy Sprintery NGT w Essen
Fot. Blue Corridor 2012. Mercedesy Sprintery NGT w Essen Źródło: cng.auto.pl

Obie polskie załogi uczestniczące w Rajdzie poruszały się dostawczymi pojazdami z fabryczną instalacją zasilania metanem – Mercedes Sprinter NGT. W czasie rajdu oba auta:
– pokonały po 3.796 kilometrów;
– spaliły 440 m3 (324 kg) CNG oraz 26 litrów benzyny;
– średnie spalanie na 100 kilometrów wyniosło 12,2 m3 (9,1 kg) CNG;
– dzięki jeździe na CNG zaoszczędziliśmy 1.308 PLN względem oleju napędowego;
– jeden z pojazdów pokonał aż 499 kilometrów na CNG przy jednym tankowaniu.

Blue Corridor 2012. Mercedesy Sprintery NGT w Berlinie
Blue Corridor 2012. Mercedesy Sprintery NGT w Berlinie Źródło: cng.auto.pl

Powyższe statystyki dowodzą, jak oszczędny i ekologiczny jest Mercedes Sprinter w wersji zasilanej sprężonym gazem ziemnym. Należy tutaj również dodać, że pojazd dysponuje taką samą mocą przy zasilaniu gazem ziemnym, jak i benzyną, co było szczególnie cenną cechą gdy do stacji brakowało nam kilkanaście kilometrów jazdy po autostradzie i mogliśmy dynamicznie kontynuować naszą podróż. Długie podróże dostawczym Sprinterem dzięki wysokiej jakości użytych materiałów, zastosowaniu wygodnych foteli oraz precyzyjnemu kierowaniu wcale nie należą do męczących! Pojazd prowadzi się ze zbliżonym komfortem do kompaktowego auta osobowego.

Wypada również zaznaczyć, że oba auta w czasie przejazdu nie uległy żadnej awarii.

W tym miejscu kierujemy gorące podziękowania dla Mercedes-Benz Polska oraz dealerowi Mercedes-Benz z Poznania – firmie MB Poznań. Firmy te specjalnie przygotowały oba Sprintery do udziału w Rajdzie oraz udzieliły niezbędnego wsparcia dla startujących ekip.

Wrażenia z tankowania CNG na trasie Rajdu Blue Corridor 2012

Polska

Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Radomiu
Fot. Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Radomiu Źródło: cng.auto.pl

Pierwszym krajem Unii Europejskiej, gdzie tankowały się pojazdy Konwoju Blue Corridor 2012 była Polska. Dokonano 5 tankowań na 4 stacjach – dwóch w Warszawi i po jednym w Radomiu, Tychach i Poznaniu. Uczestnicy Blue Corridora zwracali uwagę na wysoką wydajność i dobre ciśnienie kompresorów na trzech pierwszych stacjach. Dużo do życzeni pod tym względem pozostawiala natomiast stacja CNG w Poznaniu. Na szczęście trwa kapitalny remont tego obiektu, który zwiększy wydajność i ilość stanowisk tankowania.

Czeska Republika

Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Pradze Jinonice
Fot. Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Pradze Jinonice Źródło: cng.auto.pl

Okazuje się, że wcale nie trzeba jechać do Niemiec, Szwecji czy Włoch, aby tanio i bezproblemowo przemieszczać się pojazdem zasilanym sprężonym gazem ziemnym (CNG). Najlepszym tego przykładem jest nasz południowy sąsiad – Czeska Republika. Dzięki znacznemu zaangażowaniu przedsiębiorstw gazowniczych (Vemex, E.ON Ruhrgas, RWE) oraz konsekwentnej polityce władz centralnych i samorządowych, notowany jest tam systematyczny wzrost konsumpcji gazu ziemnego jako paliwa do zasilania pojazdów. Kiedy odwiedziliśmy ten kraj we wrześniu 2012 roku, kierowcy mogli tankować na 41 stacjach CNG. Do końca przyszłego roku zostanie otwartych kilka następnych obiektów.

Co pozwala na tak szybki rozwój rynku? Sekret tkwi w przyjaznym prawodawstwie oraz przemyślanej budowie nowych obiektów tankowania CNG. Kierowcy mogą samodzielnie tankować gaz ziemny do swoich pojazdów, korzystając przy tym z bezgotówkowych form płatności – kart płatniczych czy specjalnie dedykowanych tzw. kart RFID (honorowanych na wszystkich stacjach w Czeskiej Republice). Naszym zdaniem tego typu udogodnienia są konieczne do wprowadzenia na każdej stacji samoobsługi CNG, jednak w naszym kraju nadal występują jako istne ‘okazy’ na kilku stacjach CNG – m.in. Poznaniu czy Wrocławiu.

Niemcy

Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Essen
Fot. Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Essen Źródło: cng.auto.pl

W Niemczech, gdzie funkcjonuje najbardziej rozwinięta w Europie sieć punktów tankowania CNG, czekała na nas miła niespodzianka – tankowanie przy węźle autostradowym przebiegło szybko, zatankowaliśmy gaz o właściwym ciśnieniu, za zatankowane paliwo mogliśmy zapłacić gotówką, jak i kartami płatniczymi. Do naszej dyspozycji były wszystkie przewidziane udogodnienia dla podróżnych – sklep, toaleta, myjka do szyb, zaś dla osób poszukujących odpoczynku – restauracje typu ‘fast-food’, jak i lokal z niemiecką kuchnią.

Odwiedzone przez nas dystrybutory CNG w dużych miastach – Essen, Dusseldorf czy Berlin – znajdowały się na terenie konwencjonalnych stacji paliw (Aral, Esso, Shell, Total). Posiadały kilka stanowisk, dzięki czemu tankowanie pojazdów przebiegało sprawnie i bezproblemowo.

Francja

Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Paryżu
Fot. Blue Corridor 2012. Tankowanie na stacji CNG w Paryżu Źródło: cng.auto.pl

We Francji kolumna pojazdów Blue Corridor tankowała się na 4 stacjach CNG należących do francuskiego koncernu gazowniczego Gas de France Suez. ‘Opiekunem’ stacji w ramach grupy kapitałowej jest specjalnie powołana spółka GNVert. Stacje w Metz (dedykowana dla pojazdów lokalnej gazowni), jak i w Nice (przeznaczona do tankowania autobusów) są obiektami samoobsługowymi, na których płatności możemy dokonać kartami płatniczymi, jak i dedykowanymi kartami GNVert (RFID). Opisywane stacje mieszczą się niestety nieco na uboczu, zazwyczaj na terenie gazowni. Dostęp do jednej z nich sprawił nam nieco kłopotu, a ostatecznie okazało się że jedyną akceptowalną formą płatności oprócz dedykowanej karty RFID są karty płatnicze Mastercard.

Podsumowanie

Blue Corridor 2012. Pamiątkowe zdjęcie uczestników Rajdu w Berlinie
Fot. Blue Corridor 2012. Pamiątkowe zdjęcie uczestników Rajdu w Berlinie Źródło: cng.auto.pl

Międzynarodowy Rajd Pojazdów CNG i LNG Blue Corridor 2012 to pierwsze tego typu ogólnoeuropejskie przedsięwzięcie, które z tak dużym rozmachem promowało wykorzystanie metanu do zasilania pojazdów na Starym Kontynencie. W ciągu tych kilkunastu dni udało się bliżej przedstawić decydentom i inwestorom korzyści, jakie niesie zastosowanie ‘błękitnego paliwa’ do zasilania różnych rodzajów aut: osobowych, dostawczych, ciężarowych czy autobusów. Wierzymy, że nawiązane w czasie Rajdu kontakty oraz krzewienie idei motoryzacji opartej na metanie w szybkim czasie przyniesie dynamiczny rozwój tego paliwa na całym kontynencie.

Koordynatorem polskiego odcinka Rajdu Blue Corridor 2012 był Portal cng.auto.pl . Zadanie tej organizacji polegało na wytyczeniu trasy umożliwiającej przejazd pojazdom zasilanym CNG, wymianie informacji z administratorami dróg, przejść granicznych i służbami prewencji (Policja, Inspekcja Transportu Drogowego) oraz pilotowanie konwoju na polskim odcinku trasy.

W tym miejscu Portal cng.auto.pl  pragnie złożyć gorące podziękowania dla podmiotów, które pomogły w sprawnej relacji przejazdu konwoju na terytorium Polski:

– Lubelskiemu Oddziałowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad;

– Komendantowi Placówki Przejścia Granicznego w Terespolu;

Przemysłowemu Instytutowi Motoryzacji (PIMOT);

– Wydziałom Ruchu Drogowego Komend Wojewódzkich Policji w Lublinie, Łodzi, Radomiu, Kielcach, Katowicach oraz Stołecznej Komendzie Policji.

Źródło:
  • bluecorridor
  • Portal cng.auto.pl
Tagged with: , , , , ,