Ministerstwo Ochrony Środowiska przeznaczy 160 mln złotych na ekologiczny transport

Czy już niedługo w Polsce pojawi się więcej autobusów CNG?
Fot. Czy już niedługo w Polsce pojawi się więcej autobusów CNG? Źródło: cng.auto.pl

Na mocy umowy podpisanej 4 października 2012 z Hiszpanią Polska zyskała 160 mln złotych na inwestycje w ekologiczny transport i oświetlenie ulic. Środki te zostaną przeznaczone dla miast m.in. na inwestycje w ekologiczny transport publiczny. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jeszcze przed końcem tego roku ogłosi nabór wniosków o dofinansowanie projektów na zakup nowych autobusów lub modernizację już eksploatowanych pojazdów.

Ministerstwo Środowiska zawarło wczoraj transakcję z rządem Hiszpanii, której sprzedaliśmy nadwyżkę zezwoleń do emisji dwutlenku węgla. Pozyskane 160 mln zł  przeznaczone zostanie na sfinansowanie inwestycji obniżających zużycie energii i paliw w transporcie publicznym i oświetleniu miast.

Wprawdzie  hasło „ograniczanie emisji CO2″ kojarzy się u nas przede wszystkim z dużymi kłopotami krajowej energetyki, to w rzeczywistości mamy w tej dziedzinie również spore osiągnięcia. Dzięki temu, że przez ostatnie 24 lata zmniejszyliśmy emisję bardziej niż kraje ONZ określiły to w protokole z Kioto (aż o 30 proc. wobec 6 proc. wymaganych w porozumieniu), nasz kraj może sprzedawać nadwyżkę zezwoleń do emisji wytlenku węgla, a pieniądze inwestować w ekologiczne projekty. Wczoraj pula pieniędzy uzyskanych przez Polskę tą drogą wzrosła do 690 mln zł.

Co to oznacza dla polskich miast i samorządów? Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jeszcze przed końcem tego roku ogłosi nabór wniosków o dofinansowanie proekologicznych projektów.  Jak powiedział wczoraj minister środowiska Marcin Korolec, rząd liczy, że do walki o pieniądze staną m.in. największe miasta. Nabór może się cieszyć dużą popularnością, ponieważ finansowanie z funduszu może sięgnąć nawet 100 proc. wartości projektów.

Za pieniądze od Hiszpanów samorządy będą mogły kupić np. nowe, ekologiczne autobusy lub w starych zainstalować instalację gazową. Dotowane będą również wydatki na kupno tramwajów lub systemów sterowania ruchem, wymiana żarówek w latarniach, czy wręcz całe systemy zarządzania energią potrzebną do oświetlania miast.

– Autobusy i oświetlenie uliczne mogą się stać ekologiczną wizytówką miast dbających o środowisko i zdrowie mieszkańców. To kolejny etap zazieleniania Polski i przykład przyjaznej ludziom ochrony klimatu – podsumował  Korolec.

Podpisując umowę z Hiszpanią Polska uzyskała pieniądze na tzw. zazielenianie już ósmy raz. Zarobione dotychczas na handlu jednostkami emisji 530 mln zł nasz kraj przeznaczył m.in. na ocieplanie szkół, przedszkoli i szpitali. Wspierana była też budowa biogazowni, ciepłowni i elektrociepłowni na biomasę czy przyłączanie wiatraków do sieci energetycznej. Projektami zrealizowanymi w ramach zazieleniania były np. termomodernizacja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Łazienek Królewskich czy Biblioteki Narodowej. W praktyce najczęściej chodzi o ocieplanie budynków, wymianę okien czy nowe instalacje grzewcze.

Wczorajszą umowę minister Korolec określił jako przykład udanej współpracy i europejskiej solidarności. Nie zawsze tymi słowami można opisać nasze negocjacje klimatyczne z Komisją Europejską. Obecnie Polska walczy o opóźnienie zmian, które KE zaplanowała od przyszłego roku. Prawa do emisji CO2 mają być sprzedawane na aukcjach, a co więcej, Bruksela chce ingerować, by podwyższyć ich ceny. W ostatnich dniach udało się jednak Polsce przewalczyć wniosek o to, by unijni ministrowie głosowali nad możliwością opóźnienia aukcji CO2.