TRANSEXPO 2012 Solbus prezentuje nowe autobusy CNG i LNG

TransExpo 2012. Premiera Solbusa SM 12 CNG
Fot.TransExpo 2012. Premiera Solbusa SM 12 CNG

„Gaz ziemny to przyszłościowe paliwo” – czyli Solbus na Transexpo 2012. Tak brzmiało hasło przewodnie obecności Solbusa na tegorocznych targach Transexpo. Adekwatnie do złożonej deklaracji na stanowisku naszej firmy dominowały pojazdy napędzane gazem ziemnym. Na terenie Targów Kielce producent autobusów z Solca Kujawskiego przedstawił Solbusa SM 12 LNG oraz nowość – Solbusa SM 12 CNG. Dzięki współpracy z Gazprom Germania, dokonano pokazowego tankowania Solbusa SM 12 LNG z mobilnej cysterny, która przyjechała z ciągnikiem Iveco Stralis LNG/CNG.

TransExpo 2012. Tankowanie Solbusa SM 12 LNG
Fot. TransExpo 2012. Tankowanie Solbusa SM 12 LNG

Największą uwagę przyciągał najnowszy autobus demonstracyjny napędzany skroplonym gazem ziemnym, który we wrześniu na zaproszenie Gazpromu uczestniczył w rajdzie pojazdów gazowych, Blue Corridor 2012. Z trasy rajdu nasz autobus zjechał prosto na targi IAA w Hanowerze, aby towarzyszyć innym pojazdom na LNG na tzw. Arenie Innowacji. Także w Kielcach Solbusowi na LNG towarzyszyła mobilna stacja tankowania dostarczona przez firmę GAZPROM Germania, którą do Kielc przyciągnął ciągnik siodłowy Iveco Stralis także napędzany LNG.

Obok Solbusa Solcity LNG na stoisku Solbusa można było zobaczyć premierowy egzemplarz tego samego modelu lecz napędzany CNG. Solbus promuje autobusy miejskie napędzane LNG jako najbardziej optymalne rozwiązanie dla przewoźników miejskich, ale jednocześnie deklaruje pełną elastyczność i gotowość dostarczania autobusów na CNG dla tych przedsiębiorstw, które już korzystają z metanu sprężonego i mają już stację tankowania CNG.

Trzecim prezentowanym autobusem był niskopodłogowy autobus miejski z silnikiem diesla, wyprodukowany dla stołecznego MZA w ramach tegorocznego, drugiego już kontraktu Solbusa dla tego największego polskiego przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej.

TransExpo 2012. Solbus SM 12 CNG
Fot. TransExpo 2012. Solbus SM 12 CNG

Solbus zaznaczył swoją obecność na targach także organizując publiczny pokaz tankowania autobusu LNG oraz konferencję poświęconą perspektywą gazu ziemnego jako paliwa na świecie oraz Polsce. Konferencję otworzył dyrektor ds. marketingu Solbusa Michał Śliżak wskazując na główne przesłanki dla nadchodzącego renesansu wykorzystania metanu w transporcie – rosnące ceny ropy naftowej, pojawienie się w Europie technologii LNG oraz koszty zakupu i eksploatacji silników diesla Euro 6. Następnie szef działu Gas for Transport w GAZPROM Germania, David Graebe zarysował strategię promocji tego paliwa na rynku europejskim przez koncern GAZPROM oraz zadeklarował pełnego zaangażowanie największego producenta gazu ziemnego na świecie we wspólną z Solbusem promocję LNG na rynku polskim. Kolejny prelegent, inżynier sprzedaży amerykańskiej firmy Chart Ferox (producenta układów LNG w autobusach Solbus), Marek Krejci opisał ponad 20 letnie doświadczenie firmy w produkcji i obsłudze posprzedażnej układów paliwowych LNG, a także wspomniał o wręcz fantastycznym wzroście rynku pojazdowych instalacji LNG w Stanach Zjednoczonych oraz Chinach. Wystąpienia partnerów Solbusa uzupełnił przedstawiciel MPK Rzeszów, największego w Polsce użytkownika autobusów gazowych, Pan Marek Filip, który przestawił wyliczenia opłacalności jazdy na gazie ziemnym. Konferencję zakończyła sesja pytań i odpowiedzi głównie ze strony przedstawicieli prasy.

TransExpo 2012. Ekspozycja autobusów gazowych marki Solbus
Fot. TransExpo 2012. Ekspozycja autobusów gazowych marki Solbus Źródło: SOLBUS

Konsekwentne działania Solbusa i GAZPROM Germania przed i w czasie imprezy targowej zostały dostrzeżone przez komisję konkursową kieleckich targów. Przedstawiciel handlowy Solbusa, Lider Trading Sp. z o.o. otrzymał wyróżnienie za zgłoszoną do konkursu nowatorską i kompleksową ofertą obejmującą dostawy autobusów LNG przez Solbusa, oraz ze strony Gazprom Germania infrastruktury do tankowania tego paliwa wraz z skroplonym metanem przy zagwarantowanym parytecie cenowym do oleju napędowego.

Podobne wpisy