GDYNIA | PKM zamawia 2 nowe przegubowe autobusy CNG!

Flota przegubowych autobusów CNG w PKM Gdynia powiększy się z 15 do 17 sztuk!

Fot.Flota przegubowych autobusów CNG w PKM Gdynia powiększy się z 15 do 17 sztuk! Źródło: własne

W dniu 2 lipca 2012 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdynii ogłosiło przetarg na dostawę 2 nowych 18-metrowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Pojazdy mają być wyposażone w fabryczną instalację zasilania metanem – moc silnika ma wynosić co najmniej 310 KM, a pojemność skokowa co najmniej 10 litrów. Pojazd będzie mógł pomieścić 160 osób, w tym 40 na miejsach siedzących. Przewidziano liczne udogodnienia dla pasażerów, takie jak klimatyzacja czy sieć Wi-Fi. Tym samym flota przegubowych autobusów CNG w PKM Gdynia powiększy się z 15 do 17 sztuk!

Typ autobusu :

  • · miejski
  • · przegubowy
  • · niska podłoga na całej długości autobusu, bez stopni pośrednich wewnątrz pojazdu oraz bez stopni we wszystkich drzwiach wejściowych

Wymiary autobusu:

  • · długość całkowita max. 18,75 m
  • · szerokość całkowita max. 2,55 m
  • · wysokość całkowita z dachowymi zbiornikami na gaz CNG max. 3,45 m

Ilość miejsc pasażerskich:

  • · łączna ilość miejsc nie mniej niż 160
  • · ok. 45 miejsc siedzących (45 ± 1 nie licząc siedzenia kierowcy, w tym nie więcej niż 4straponteny)
  • – miejsce na wózek dziecięcy
  • · miejsce na wózek inwalidzki

Silnik:

  • · czterosuwowy, rzędowy, chłodzony cieczą, zapłon iskrowy
  • · spełniający normę czystości spalin EEV lub EURO 5
  • · mocy od 310 KM
  • · pojemności powyżej 10 litrów
  • · zasilany sprężonym gazem ziemnym CNG
  • · wyposażony w system automatycznego uzupełniania oleju
  • · umieszczony w przyczepie („pchacz”)
  • · możliwość rozruchu i eksploatacji przy temperaturze otoczenia -35°C
  • · wyposażony w dozownik oleju silnikowego

Komora silnika:

  • · wyposażona w system detekcji i gaszenia pożaru
  • · detekcja oparta na zasadzie elektrycznej
  • · środek gaszący w postaci płynnej w ilości nie mniejszej niż 3 litry na 1m³ przestrzeni komory silnika

Skrzynia biegów:

  • · automatyczna ze zintegrowanym zwalniaczem, który winien posiadać opcję wyłączania z pozycji kierowcy
  • · zaprogramowana na jazdę oszczędnościową z ogranicznikiem prędkości
  • · wyposażona w układ obniżający zużycie paliwa podczas postoju na przystankach
  • · ilość biegów – nie mniej niż 4
  • · retarder (hamulec ciągłego działania) uruchamiany poprzez pedał hamulca nożnego z możliwością wyłączania z pozycji kierowcy (na pulpicie)

Most napędowy:

  • · przełożenie dobrane w sposób minimalizujący zużycie paliwa na liniach komunikacyjnych
  • · uzębienie przekładni wykonane w sposób minimalizujący emisję hałasu

Osie, koła i ogumienie:

  • · oś przednia – belka sztywna
  • · oś napędowa – portalowa
  • · na kołach wewnętrznych przedłużane wentyle
  • · opony bezdętkowe w wersji „CITY”
  • · kołpaki

Zawieszenie:

  • · pneumatyczne z szybkowymiennymi, wkładanymi elementami sprężynującymi w postaci miechów powietrznych, z automatyczną regulacją wysokości zawieszenia
  • · z możliwością obniżenia poziomu wejścia tzw. „przyklękiem”(umożliwiający obniżenie poziomu podłogi co najmniej o 60 mm)
  • · miechy powietrzne wszystkich osi współzależne, wymienialne ze sobą

Układ kierowniczy:

  • · ze wspomaganiem hydraulicznym
  • · regulowana wysokość i nachylenie kierownicy

Hamulec:

  • · hamulec główny pneumatyczny, dwuobwodowy na wszystkich osiach, z automatyczną regulacją luzu klocków (okładzin) hamulcowych i elektrycznym wskaźnikiem zużycia
  • – klocki (okładziny) hamulcowe bezazbestowe
  • · hamulec postojowy działający na oś środkową i napędową, uruchamiany ze stanowiska kierowcy
  • – wyposażony w EBS (ABS +ASR)
  • · hamulec uniemożliwiający ruszenie autobusu przy otwartych drzwiach
  • · hamulce tarczowe na wszystkich osiach
  • · hamulec przystankowy uruchamiany automatycznie po otwarciu drzwi, dodatkowo osobny wyłącznik na pulpicie kierowcy

Instalacja elektryczna:

  • · napięcie nominalne – 24 V
  • · alternator – napięcie ładowania 28V (±0,5V)
  • · rozrusznik o maksymalnej mocy wyjściowej od 4,5 kW wzwyż
  • · akumulatory 12 V– 2 sztuki o pojemności od 220 Ah wzwyż
  • · złącza i urządzenia, przekaźniki itp. w szczelnie zamkniętych schowkach zabezpieczonych przed wilgocią; umieszczenie tablicy rozdzielczej wewnątrz autobusu w miejscu najmniej narażonym na skutki kolizji drogowych (za kabiną kierowcy, w suficie przy kabinie kierowcy lub pod klapą montażową z lewej strony obok kabiny kierowcy)
  • – wiązki przewodów elektrycznych ułożone w szczelnie zamkniętych kanałach zabezpieczonych przed zabrudzeniem i wilgocią w czasie eksploatacji, szczególnie w warunkach zimowych oraz spełniające odpowiednie normy bezpieczeństwa dla autobusów zasilanych gazem CNG (tzw. szyna CAN)
  • – złącza przewodów i urządzeń czytelnie opisane w języku polskiim
  • · ręczny odłącznik masy (przy akumulatorze)
  • · złącza diagnostyczne umieszczone w miejscach dogodnych do podłączenia urządzeń kontrolnych umożliwiające diagnozowanie układów elektrycznych: sterowania silnika, sterowania skrzyni biegów, ABS/ASR i innych elementów, sterowniki zamocowane w sposób umożliwiający łatwą wymianę nośników pamięci

Wyposażenie przestrzeni pasażerskiej:

  • · pomost naprzeciwko drugich drzwi, po lewej stronie pojazdu, umożliwiający jednoczesny przewóz wózka inwalidzkiego i dziecięcego, o długości co najmniej 1700 mm
  • – dwa siedzenia składane tak by osoba z wózkiem dziecięcym mogła usiąść przy wózku
  • · pas bezpieczeństwa i oparcie dla pasażera na wózku inwalidzkim
  • · ręcznie wykładana rampa w drugich drzwiach ułatwiająca wjazd wózkami, o nośności co najmniej 350 kg
  • – przycisk żądania „przyklęku”, umieszczony wewnątrz pojazdu w zasięgu pasażera na wózku inwalidzkim oraz na zewnątrz autobusu przy drugich drzwiach, potwierdzenie użycia na pulpicie kierowcy
  • · przyciski „na żądanie”(wciskany), pojemnościowy z podświetleniem w technologii LED, w miarę możliwości na wszystkich pionowych uchwytach ( co najmniej 1 przycisk na 4 miejsca siedzące), potwierdzenie użycia przycisku dla pasażerów na wyświetlaczu wewnętrznym oraz na pulpicie kierowcy i łagodnym sygnałem dźwiękowym w kabinie kierowcy, a także informującym pasażera : LEDy zielone – stan gotowości, LEDy czerwone – potwierdzenie akcji, użycia przycisku
  • · nie dopuszcza się konstrukcji przycisku, która umożliwia przypadkowe załączenie się przycisku przez dotknięcie lub otarcie i umiejscowienia przycisku w miejscu, gdzie pasażer może przypadkowo dotknąć głową, ręką lub nogą oraz nie dopuszcza się zainstalowania takich przycisków na szybach
  • · przyciski systemu otwierania drzwi przez pasażerów, umieszczone wewnątrz (pojemnościowe, dwufunkcyjne wyposażone w podświetlenie LED i informujące pasażera w następujący sposób: LEDy zielone – stan gotowości, LEDy czerwone – potwierdzenie akcji, użycia przycisku informacja obrazkowa na wyświetlaczu LCD) i na zewnątrz pojazdu bezpośrednio przy każdych drzwiach ( I, II, III i IV), pełniące jednocześnie funkcję przycisków „STOP”
  • · 4 kasowniki elektroniczne:
    * wyposażone w drukarkę igłową i wyświetlacz LED
    * rozmieszczenie w pojeździe zostanie określone i uzgodnione z Zamawiającym w momencie zawierania umowy
Napisano w Autobusy, BIOGAZ, Pojazdy CNG, Rynek CNG, Wiadomości, Wydarzenia Tagi: , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów

Specjalistyczny sklep z olejami i chemią motoryzacyjną