WODÓR | Van Hool dostarczy 5 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi do Oslo

Autobus wodorowy Van Hool podczas tankowania na stacji w Oslo (Norwegia)
Fot.Autobus wodorowy Van Hool podczas tankowania na stacji w Oslo (Norwegia)

Van Hool dostarczył 5 autobusów zasilanych z ogniw paliwowych do norweskiego Oslo. Autobusy zaprezentowano 30 maja 2012 władzom regionu Oslo-Akershus. Realizację projektu wprowadzenia autobusów z ogniwami rozpoczęto w tym regionie 17 lat temu. 5 Van Hooli jest obecnie użytkowanych w codziennym ruchu miejskim w norweskiej stolicy. Zamówienie jest częścią europejskiego projektu rozwoju autobusów wodorowych.

Van Hool, który jest coraz bardziej znany z wprowadzenia najbardziej zaawansowanych ekologicznych technologii w transporcie zbiorowym, uzyskał zamówienie na 5 autobusów zasilanych z ogniw paliwowych w wyniku międzynarodowego przetargu Ruter A/S z Oslo. Doświadczenie Van Hoola w budowie takich pojazdów dla odbiorców z USA, liczba wygodnych siedzeń skierowanych w kierunku jazdy oraz całkowita pojemność pasażerska pozwoliły na uzyskanie przewagi nad konkurencją i zdobycie zamówienia.

Van Hoole z ogniwami paliwowymi posiadają długość 13 metrów i 3 osie. Trzy pary drzwi zapewniają dostęp do niskopodłogowego wnętrza. Autobus posiada 37 miejsc, z których 34 ustawione są w kierunku jazdy.
Autobusy zasilane z ogniw paliwowych to pojazdy zero-emisyjne, nie wydzielające substancji toksycznych ani CO2, a ich poziom hałasu jest znacznie obniżony.
Ogniwa paliwowe zostały wyprodukowane przez kanadyjskie przedsiębiorstwo Ballard Power System i wspólnie z litowymi bateriami i silnikami elektrycznymi Siemens zapewniają napęd autobusu, zrealizowany w układzie hybrydowym. Wodór w ogniwach paliwowych jest przekształcany w energię elektryczną, z efektem ubocznym w postaci emisji pary wodnej. Baterie zapewniają dodatkową moc, gdy jest ona niezbędna. Dzięki takiemu układowi i odzyskowi energii hamowania, dzienne zużycie wodoru wynosi 30 kg na autobus.
Autobus, który zdobył europejską homologację, przeszedł testy przechyłu do 28°i rozszerzony test bezpieczeństwa i zgodności z obowiązującymi normami.
5 autobusów jest eksploatowanych na linii 81A z Vestbanen (na zachód od Oslo) do Greverud, pokonując dystans około 20 kilometrów.
Stacja zasilania wodorem w Rosenholm została zbudowana przez Air Liquide i produkuje ponad 200 kg wodoru dziennie poprzez elektrolizę wody. Wyposażenie stacji pochodzi z Hydrogenics z Westerlo. Energia elektryczna niezbędna do elektrolizy wody pochodzi z pobliskiej hydroelektrowni i jest niemal zupełnie odnawialna, zielona i pozbawiona emisji CO2, od pierwszego do ostatniego ogniwa łańcucha dostawy energii elektrycznej.
Źródło:
  • Portal cng.auto.pl
Tagged with: , , , , ,