RADOM | MPK testuje przegubowy autobus CNG marki Solaris. Zapowiedź zakupu 8 autobusów na gaz ziemny

Solaris Urbino 18 CNG w czasie testów w MPK Radom
Fot.Solaris Urbino 18 CNG w czasie testów w MPK Radom Źródło: cozadzien.pl

We wtorek (3 lipca) na radomskie ulice wyjechał nowoczesny przegubowiec w czerwonych barwach, opatrzonych logiem MPK Radom. Wóz wyróżnia się na tle innych pojazdów radomskiej komunikacji miejskiej nie tylko kolorystyką, ale i ekologicznym oraz oszczędnym napędem na gaz ziemny (CNG). Przeprowadzane testy są wstępem do zamówienia 8 autobusów przegubowych CNG, które zamierza kupić MPK Radom.

Solaris Urbino 18 CNG w czasie testów w MPK Radom
Fot.Solaris Urbino 18 CNG w czasie testów w MPK Radom Źródło: cozadzien.pl

Autobus zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG) przez najbliższe dwa tygodnie będzie obsługiwał najbardziej zatłoczone linie: 4, 7 i 9. Pojazd jest na razie tylko testowany przez miejskiego przewoźnika z ulicy Wjazdowej.

– 18-metrowy autobus marki Solaris Urbino jest napędzany sprężonym gazem ziemnym. W odróżnieniu od już wykorzystywanego przez nas przegubowca na ten sam rodzaj paliwa, pojazd wyposażono w mocniejszy, 360 konny silnik firmy Cummins. Wóz wypożyczyliśmy do testów od firmy Solaris Bus & Coach z Bolechowa koła Poznania – informuje Krzysztof Kowal, dyrektor do spraw techniczno-eksploatacyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu.

Opisywany przegubowiec wyprodukowano w zeszłym roku. Wyposażony jest w monitoring i klimatyzację całego wnętrza. Dwa z trojga drzwi otwierają się na zewnątrz wozu. W trakcie postoju na przystanku są one oświetlane przez specjalne halogeny, zamontowane na karoserii, które gasną po zamknięciu drzwi.

Solaris Urbino 18 CNG w czasie testów w MPK Radom
Fot.Solaris Urbino 18 CNG w czasie testów w MPK Radom Źródło: cozadzien.pl

Pasażerowie, którzy we wtorek mieli okazję przejechać się opisywanym autobusem, zachwalają miękkie fotele oraz sposób ich rozmieszczenia. Wewnątrz jest bowiem sporo miejsc siedzących i stojących. Przy pierwszych drzwiach od strony kabiny kierowcy wygospodarowano sporą przestrzeń dla rodziców z wózkami dziecięcymi lub osób niepełnosprawnych. W upalne dni nieoceniona jest klimatyzacja.

– Autobus prezentuje się bardzo ładnie, silnik ma sporą moc. Jednak nie jestem zwolennikiem tej marki. Pewne zastrzeżenia budzi jakość wykonania niektórych podzespołów, czego nie są w stanie dostrzec pasażerowie – zdradził wrażenia z pierwszego dnia testów kierowca wozu.

Być może podobne autobusy pojawią się na stałe na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji, przekształconego z początkiem czerwca w podmiot wewnętrzny gminy. Miasto zamierza bowiem starać się o dofinansowanie ze środków unijnych na zakup 8 sztuk fabrycznie nowych przegubowców na sprężony gaz ziemny.

Obecnie wykorzystywany tabor miejskiego przewoźnika składa się głównie z wysłużonych, przegubowych MAN-ów oraz 15-metrowych neoplanów. Wozy te przechodzą remonty silników i karoserii, jednak powoli wymagają już wymiany na nowe, ponieważ nie zapewniają komfortowych warunków podróżowania.