Supertest Ekonomii – CNG najtańsze dla pojazdów użytkowych
Trochę słońca, trochę deszczu, chłodno jak na początek czerwca, nieprzyjemne podmuchy wiatru. W takich warunkach, niesprzyjających uzyskiwaniu rekordowych rezultatów, rywalizowało 12 uczestników IX Supertestu Ekonomii. Okolicznością sprzyjającą był natomiast niewielki ruch i brak korków na obrzeżach stolicy, w której ustawiono start i metę. Niespełna 300-kilometrowa trasa biegła najpierw drogą ekspresową S7 do Radomia, potem drogą krajową nr 12 przez Zwoleń do Puław, a stamtąd drogą wojewódzką nr 801, wzdłuż Wisły z powrotem do Warszawy.
Udany występ pojazdów użytkowych na CNG – gaz ziemny bezkonkurencyjny w wadze ciężkiej!
Z kolei tylko na sprężony gaz ziemny skazane były dwa pojazdy, które po raz pierwszy pojawiły się w gronie uczestników Supertestu Ekonomii: to ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Econic z silnikiem o pojemności 6.883 cm3 oraz Iveco Stralis z jednostką 7.790 cm3.
Oba pojazdy jechały solo, bez naczep, zużywając odpowiednio 15,47 i 13,80 m3/100 km. Aktualna cena gazu ziemnego (3,03 zł za metr sześcienny) jest prawie o połowę niższa od oleju napędowego. Kilometr jazdy tych ciągników kosztował więc mniej niż 50 groszy, z załadowaną naczepą co najwyżej złotówkę.
Podobnie rewelacyjnie niskie są koszty eksploatacji pozostałych samochodów CNG, które uczestniczyły w imprezie: Iveco Daily (12,93 m3/100 km) oraz Fiata Ducato (8,66 m3/100 km) i Mercedesa Sprintera (7,82 m3/100 km).
W tym ostatnim skończył się gaz i do mety pojazd dojechał korzystając z paliwa konwencjonalnego, zużywając dodatkowo 4,92 l benzyny (1,6 l/100 km).
Pojazdy osobowe zasilane benzyną i Dieslem

Na mecie najmniej paliwa weszło do zbiornika nowej Pandy 1.3 Multijet (tylko 9,34 l), co oznacza spalanie na poziomie 3,27 l oleju napędowego na 100 km. W tej sytuacji za rewelacyjnie niskie należy uznać wyniki uzyskane przez kierowców samochodów benzynowych (Skody Citigo 1.0 MPI oraz Fiata 500 0.9 TwinAir), odpowiednio na poziomie 3,61 oraz 3,66 l/100 km.
Tak niewielka, bo zaledwie 10% różnica w wielkości spalania diesla i jednostki benzynowej, zdarzyła się po raz pierwszy w już prawie 10-letniej historii Supertestu Ekonomii.
Trzeba tutaj dodać, że oba silniki benzynowe to najnowsze konstrukcje, a 0.9 TwinAir (zdobywca głównej nagrody w konkursie International Engine of the Year Awards 2011) jest wytwarzany w Polsce, w zakładach Fiat Powertrain Technolgies w Bielsku-Białej. Motor jest nie tylko ekonomiczny, ale i ekologiczny, gdyż emituje tylko 95 g CO2 na kilometr.
Czołówkę klasyfikacji aut osobowych zamyka Skoda Fabia 1.6 TDI z wynikiem 3,75 l/100 km. Paliwo do Fabii (5,94 zł/l) zużyte na trasie Supertestu kosztowało 63,74 zł, a do Citigo (5,99 zł/l) kosztowało łącznie 62,05 zł.
Prawie dwa razy więcej kosztowało natomiast przejechanie 286 km w przypadku hybrydowego Infiniti 35M (108,95 zł). Luksusowe auto z silnikiem V6 o pojemności 3498 cm3 i ważące blisko dwie tony zużywało 6,38 l/100 km, a resztę energii niezbędnej do jazdy dostarczał silnik elektryczny.
Jak podkreślają pomysłodawcy Supertestu Ekonomii, wszystkie te rezultaty, znacznie odbiegające od przeciętnego zużycia w naszych samochodach, są efektem stosowania zasad ekonomicznej jazdy. Warto z nich korzystać, gdyż ceny paliw zmieniają się tylko w jedną stronę – w górę, w ciągu ostatniego roku o 15%.
Podziękowania dla Partnerów występu pojazdów CNG w IX Superteście Ekonomii
Organizowany przez nas występ pojazdów CNG nie byłby możliwy bez wsparcia naszych Partnerów. Dlatego pragniemy podziękować wszystkim podmiotom, które zdecydowały się na wspólne wystawienie ekologicznych i oszczędnych pojazdów użytkowych do tegorocznej rywalizacji w Superteście Ekonomii!
– Biedronka – Jeronimo Martins Dystrybucja – udostępnienie pojazdu Mercedes Econic NGT
– Iveco Poland – udostępnienie pojazdów Iveco Daily i Stralis
– Mercedes-Benz Poznań – udostępnienie pojazdu Mercedes Sprinter NGT
– Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA – finansowanie występu pojazdów;
– Tomag – Tomasz Rachlewicz – udostępnienie pojazdu FIat Ducato.
Pzygotowania do IX Supertestu Ekonomii – informacja organizacyjna
W najbliższą sobotę zostanie rozegrana już 9. edycja Supertestu Ekonomii – największej w Polsce rywalizacji pojazdów, której celem jest osiągnięcie jak najniższego spalania paliwa oraz emisji spalin. W dwóch poprzednich edycjach pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) pokazały, że są pod tym względem bezkonkurencyjne. W tym roku zapewne byłoby tak samo – zwycięstwo w klasyfikacji generalnej byłoby oczywiste. Dlatego postanowiliśmy postawić na ciężkie pojazdy – busy, dostawcze i ciężarowe. Na trasę wyjadą auta marek Fiat, Iveco oraz Mercedes z fabryczną instalacją zasilania CNG!