Supertest Ekonomii już 2 czerwca. W tym roku stawiamy na ciężkie pojazdy CNG!
W najbliższą sobotę zostanie rozegrana już 9. edycja Supertestu Ekonomii – największej w Polsce rywalizacji pojazdów, której celem jest osiągnięcie jak najniższego spalania paliwa oraz emisji spalin. W dwóch poprzednich edycjach pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) pokazały, że są pod tym względem bezkonkurencyjne. W tym roku zapewne byłoby tak samo – zwycięstwo w klasyfikacji generalnej byłoby oczywiste. Dlatego postanowiliśmy postawić na ciężkie pojazdy – busy, dostawcze i ciężarowe. Na trasę wyjadą auta marek Fiat, Iveco oraz Mercedes z fabryczną instalacją zasilania CNG!
Geneza występów pojazdów CNG w VII i VIII Superteście Ekonomii
Od dwóch lat Portal cng.auto.pl wystawia pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) do rywalizacji o miano najoszczędniejszego samochodu w eksploatacji. Odbywa się ona w ramach SuperTestu Ekonomii – imprezy, której głównym organizatorem jest Autoklub Dziennikarzy Polskich, zaś głównym koordynatorem tradycyjnie jest Pan Aleksander Żyzny, Redaktor Naczelny Działu Motoryzacji w Programie 1 Polskiego Radia. W tym roku odbędzie się już IX edycja tego wydarzenia i tradycyjnie wezmą w niej udział renomowani producenci pojazdów, którzy wystawią do rywalizacji najnowocześniej auta spalające znikome ilości paliwa.
Wystawione przez Portal cng.auto.pl pojazdy dwukrotnie zdobyły tytuł mistrzowski w klasyfikacji generalnej VII i VIII Supertestu.
VII Supertest Ekonomii 2010
W 2010 roku pojazdy CNG zdobyły czołowe pozycje w kilku klasyfikacjach, przede wszystkim w klasyfikacji generalnej. W przypadku najniższego kosztu przejechania 100 kilometrów nie miały sobie równych i zajęły 4 pierwszy miejsca. Najlepszym wynikiem mógł pochwalić się pan Andrzej Bagniewski, który kierując Zafirą A 1.6 CNG na przejechanie 100 kilometrów potrzebował średnio 4.26 m3 CNG, co łącznie dało 10.39 zł.
Relacja z VII Supertestu 2010 dostępna jest tutaj
VIII Supertest Ekonomii 2011
W VIII edycji Supertestu Ekonomii rozegranej 11 czerwca 2011 roku, kolejny rok z rzędu swoją dominację potwierdziły pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Prowadzony przez Pana Wojciecha Morawca Fiat Panda Natural Power spalił rekordowo niską ilość paliwa – zaledwie 3,03 m3 na 100 kilometrów. Pozwoliło to na zwycięstwo w klasyfikacji generalnej z wydatkiem na paliwo tylko 7,88 zł /100km. Pojazdy zasilane metanem zajęły również pierwsze miejsca w klasyfikacjach: spalania na 1 litr pojemności silnika, 'najtańszy w drodze’, kosztu przewiezienia 1m3 ładunku na 100 km, kosztu przewiezienia 1 t ładunku na 100km oraz kosztu przewiezienia 1 osoby na 100 km.
Relacja z VIII Supertestu 2011 dostępna jest tutaj
Start pojazdów CNG w IX Superteście Ekonomii 2012
W tym roku ponownie bierzemy udział w tej imprezie, która pozwala na prostą i skuteczną promocję CNG do zasilania pojazdów. W tegorocznej edycji stawiamy nacisk na ciężkie pojazdy zasilane gazem ziemnym marki Iveco oraz Mercedes-Benz, a także duże busa do przewozu osób marki Fiat.
Fiat Ducato Natural Power – najtańszy w eksploatacji z małych busów na rynku
Listę pojazdów CNG w tegorocznej rywalizacji otwiera Fiat Ducato w wersji osobowej, będący w stanie komforto przewozić 9 osób i 3m3 bagażu. Jest to najlżejszy pojazd z aut na gaz ziemny w IX Superteście – 2.285 kilogramów. Pojazd ten dzielnie służył nam podczas wyjazdu na Międzynarodowy Dzień Kierowców CNG w Oschersleben. Zadowolił się wówczas spalaniem na poziomie 12m3 gazu ziemnego na 100 kilometrów. Na pokładzie było wówczas 7 osób i bagaż. Zatem teraz powinno być lepiej!
Szczegółowa specyfikacja techniczna Fiata Ducato CNG dostępna jest tutaj
Iveco Daily Natural Power – uniwersalny pojazd dostawczy z doskonałym silnikiem CNG
Iveco Daily Natural Power już po raz trzeci weźmie udział w Superteście Ekonomii. Co roku pojazd ten udowadnia, że jest w stanie najtaniej przewieźć 1m3 ładunku na dystansie 100 kilometrów. Zatem tegoroczny test to dla 'Dailaka’ rutynowe potwierdzenie formy i dominacji w swoim segmencie na rynku.
Szczegółowa specyfikacja techniczna Iveco Daily CNG dostępna jest tutaj
Iveco Stralis 330 Natural Power – najmocniejszy i największy pojazd CNG z dostępnych na rynku
Sporą atrakcją będzie występ w tegorocznej rywalizacji ciągnika siodłowego Iveco Stralis Natural Power, zasilanego jednopaliwowy silnikiem na sprężony gaz ziemny. W Superteście występowały już kiedyś cięższe pojazdy – autobus Tedom C12G, ale Stralis będzie bez wątpienia najmocniejszym – aż 330 KM mocy. Występ Stralisa w najmocniejszej wersji CNG będzia zarazem jednym z I publicznych występów tej wersji w naszym kraju.
Szczegółowa specyfikacja techniczna Iveco Stralis CNG dostępna jest tutaj
Mercedes Econic NGT – przyjazny dla kierowcy i miasta pojazd ekologiczny
Mercedes Econic NGT to kolejny ciągnik siodłowy z fabryczną instalacją CNG, który weźmie udział w tegorocznym teście. Występ tego auta ciężarowego na gaz ziemny będzie wpisywać się w promocję właściciela dyskontów Biedronka, firmy Jeronimo Martins Dystrybucja. Firma ta nosi się do zakupu w najbliższym czasie kilkudziesięciu ekologicznych ciągników siodłowych zasilanych metanem. Supertest będzie tutaj niewątpliwie dobrym sprawdzianem i pokaże walory konstrukcji Iveco i Mercedes-Benz.
Szczegółowa specyfikacja techniczna Mercedesa Econica NGT dostępna jest tutaj
Mercedes Sprinter NGT – ekologia i ekonomia dla usług
Po zeszłorocznym niespotykanym wyniku jak na tę klasę pojazdów, Mercedes Sprinter NGT ma zamiar powtórzyć niespotykany wynik spalania. W zeszłym roku było to zaledwie 5,04 m3 na 100 kilometrów. W tym roku będzie to wersja z plandeką na podwójnym kole – 516 NGT.
Szczegółowa specyfikacja techniczna Mercedesa Sprintera NGT dostępna jest tutaj
Partnerzy występu pojazdów CNG w IX Superteście Ekonomii
Organizowany przez nas występ pojazdów CNG nie byłby możliwy bez wsparcia naszych Partnerów:
– Biedronka – Jeronimo Martins Dystrybucja – udostępnienie pojazdu Mercedes Econic NGT
– Iveco Poland – udostępnienie pojazdów Iveco Daily i Stralis
– Mercedes-Benz Poznań – udostępnienie pojazdu Mercedes Sprinter NGT
– Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA – finansowanie występu pojazdów;
– Tomag – Tomasz Rachlewicz – udostępnienie pojazdu FIat Ducato.