Solbus i Gazprom Germania zaprezentowały w Warszawie pierwsze w Europie autobusy zasilane gazem LNG

Solbus SM 12 LNG - Prezentacja pojazdów przez Gazprom Germania na terenie zajezdni MZA Warszawa
Fot. Solbus SM 12 LNG – Prezentacja pojazdów przez Gazprom Germania na terenie zajezdni MZA Warszawa Źródło: cng.auto.pl

W dniu 17 maja 2012 r. na terenie zajezdni MZA Warszawa przy ul. Ostrobramskiej odbyła się oficjalna prezentacja jedynych w Polsce i Europie autobusów miejskich napędzanych skroplonym gazem ziemnym – LNG (Liquified Natural Gas). Prezentacja była częścią pilotażowego programu demonstrującego możliwości zastosowania gazu ziemnego w transporcie miejskim, prowadzonego przez polskiego producenta autobusów Solbus oraz dostawcy LNG, firmy Gazprom Germania. Spotkanie zgromadziło najwyższych przedstawicieli podmiotów rynku CNG/LNG – KrioGaz, NGVA Europe, PGNiG SA, PIMOT.

Prezentacja Solbus SM 12 LNG w Warszawie - Konferencja prasowa przedstawicieli firm
Fot. Prezentacja Solbus SM 12 LNG w Warszawie – Konferencja prasowa przedstawicieli firm Źródło: cng.auto.pl

Prezentacja w Warszawie, w której uczestniczyli reprezentanci firm Solbus, Gazprom Germania, MZA oraz licznie zgromadzeni przedstawiciele środowiska branżowego była okazją do przedstawienia wstępnych wyników prowadzonego projektu. Inicjatywa firmy Solbus oraz koncernu gazowego Gazprom, który sfinansował mobilną stację tankowania autobusów wyposażoną w urządzenie mierzące zużycie paliwa, ma na celu ukazanie potencjału skroplonego gazu ziemnego w branży transportowej.

Konferencja prasowa zgromadziła kilkadziesiąt osób z branży transportowej i gazowej
Fot. Konferencja prasowa zgromadziła kilkadziesiąt osób z branży transportowej i gazowej Źródło: cng.auto.pl

Autobusy zasilane LNG efektywnie łączą ekologię z ekonomią. Silniki pojazdów na gaz ziemny są ciche, nie emitują praktycznie żadnych cząstek stałych i śladowe, w porównaniu z silnikami diesla, ilości szkodliwych dla zdrowia substancji. Modele autobusów Solbus Solcity napędzane LNG spełniają najsurowsze obwiązujące normy emisji spalin EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle). Dodatkowo eksploatacja pojazdów na LNG pozwala obniżyć koszty spalanego paliwa. Prowadzone testy potwierdzają niezawodność eksploatacyjną autobusów LNG, a także ich pełne bezpieczeństwo dla użytkowników.

Mocne zaangażowanie koncernu Gazprom pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój rynku metanu dla pojazdów w Polsce
Fot. Mocne zaangażowanie koncernu Gazprom pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój rynku metanu dla pojazdów w Polsce Źródło: cng.auto.pl

W słowie wstępnym do prezentacji Siergiej Komlew, dyrektor ds. umów i cen Gazprom Export stwierdził: „LNG to przyjazne środowisku oraz świetnej jakości paliwo. Zastosowanie skroplonego gazu ziemnego w transporcie obejmuje nie tylko samochody osobowe i dostawcze oraz ciężarówki, ale również autobusy miejskie takie jak demonstrowany dziś innowacyjny model Solbus Solcity”.

Panowie Antoni i Michał Ślizak od kilku lat aktywnie działają na rzecz wykorzystania LNG do zasilania autobusów
Fot. Panowie Antoni i Michał Ślizak od kilku lat aktywnie działają na rzecz wykorzystania LNG do zasilania autobusów w Polsce Źródło: cng.auto.pl

„Mamy nadzieję, że prezentowane w ramach naszego pilotażowego programu pojazdy przekonają władze miasta oraz dyrekcje zakładów komunikacji do rozpoczęcia zmian i zakupu nowoczesnych, tańszych w eksploatacji oraz ekologicznych i niezawodnych pojazdów użyteczności publicznej” – dodał Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu firmy Solbus Sp. z o.o.

Układ zasilania LNG wzbudził ogromne zainteresowanie przybyłych gości
Fot. Układ zasilania LNG wzbudził ogromne zainteresowanie przybyłych gości Źródło: cng.auto.pl

Słowo wstępne wygłosiły również inne osobistości zasiadające w prezydium. David Graebe, Departament Rozwoju Gazprom Germania, wskazywał na spektrum możliwości jakie niesie wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów, zaczynając od mniejszej emisji spalin, przez niższe koszty eksploatacji po bezpieczeństwo takiego rozwiązania.

Natomiast Ekspert z NGVA Europe wskazywał na konieczność wprowadzenia pojazdów zasilanych CNG/LNG jako odpowiedzi na zaostrzające się normy emisji spalin i doskonałej elastyczności dla wdrożenia biometanu – jako najlepszego biopaliwa obecnie dostępnego na rynku.

Testowe tournee autobusów Solbus SM 12 LNG po Polsce

Solbus SM 12 LNG - testy w PKM Gdynia - kwiecień 2012
Fot. Solbus SM 12 LNG – testy w PKM Gdynia – kwiecień 2012 Źródło: cng.auto.pl

Firma Solbus oraz grupa Gazprom we współpracy z zarządami transportu  w największych miastach w Polsce zorganizowała serię jazd testowych autobusów miejskich napędzanych LNG. Obecnie trwający program testowy zaplanowano na 6 tygodni – „gazowe” modele Solbus Solcity zostały udostępnione pasażerom komunikacji miejskiej w Toruniu, Gdyni, Olsztynie i Warszawie, a następnie wyjadą na drogi Katowic oraz Krakowa.

Fabryka Autobusów Solbus Sp. z o.o.

Gama pojazdów komunikacji miejskiej marki Solbus na wystawie
Fot. Gama pojazdów komunikacji miejskiej marki Solbus na wystawie Źródło: cng.auto.pl

Solbus jest prywatną firmą rodzinną, która odnosi sukcesy skutecznie konkurując na rynku polskim z największymi europejskimi potentatami branży motoryzacyjnej. Solbus specjalizuje się w produkcji nowoczesnych, ekologicznych autobusów miejskich w oparciu o technologie gazowe. Gama produkowanych pojazdów obejmuje autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne. Wszystkie autobusy marki Solbus są produkowane z wykorzystaniem podzespołów dostarczanych przez czołowych światowych producentów, firm Cummins, Iveco, ZF, VOITH oraz spełniają najbardziej rygorystyczne normy europejskie w zakresie ekologii oraz bezpieczeństwa. Nowe modele Solbusa powstają we współpracy z renomowanymi studiami projektowymi z Polski i zagranicy.

Gazprom Germania GmbH

Gazprom Germania wyraża mocne zainteresowanie dla dostaw metanu w Polsce
Fot. Gazprom Germania wyraża mocne zainteresowanie dla dostaw metanu w Polsce Źródło: cng.auto.pl

Ma swoją siedzibę w Berlinie. To spółka zależna, należąca do firmy Gazprom, największego światowego producenta gazu ziemnego. Spółka istnieje od 1990 roku i obecnie posiada 40 filii prowadzących działalność w ponad 20 krajach w Europie i Azji Centralnej. Obszar działalności firmy obejmuje produkcję, magazynowanie oraz handel gazem ziemnym. Wraz ze swoimi strategicznymi partnerami zapewnia niezawodne i przyjazne środowisku naturalnemu dostawy gazu ziemnego na rynek europejski.