LNG – Gazowa ofensywa – testowe tournee modelu SM 12 LNG. Dostawcą skroplonego metanu Gazprom Germania!

Solbus SM 12 LNG - testy w Toruniu - kwiecień 2012
Fot. Solbus SM 12 LNG – testy w Toruniu – kwiecień 2012 Źródło: MZK Toruń

Solbus prowadzi obecnie program testów autobusów zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG) w Polsce. W tym celu wykorzystane są dwa pojazdy o długości 12 metrów – SM 12 LNG. Dotychczas jeździły one po ulicach Wałbrzycha w ramach 12-miesięcznego testu, który zakończył się w październiku 2011 roku. Obecne testy są prowadzone w kwietniu i maju 2012 roku, a pojazdy odwiedzą Gdynię, Katowice, Olsztyn, Toruń i Warszawę. Strategicznym partnerem testów i dostawcą paliwa LNG jest Gazprom Germania, spółka należąca do rosyjskiego konercnu gazowego Gazprom.

Geneza testów autobusów Solbus SM 12 LNG

Solbus SM 12 LNG - testy w Wałbrzychu 2010/11
Fot. Solbus SM 12 LNG – testy w Wałbrzychu 2010/11 Źródło: Adrian Henszel

W dniu 17 listopada 2010 na płycie Rynku w Wałbrzychu prezydent miasta, Piotr Kruczkowski, osobiście przekazał dla użytkowania mieszkańców dwa nowe autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Pojazdy zostały wydzierżawione na okres roku od firmy Lider z Łańcuta.

Po nieudanym projekcie wdrożenia technologii LNG w krakowskich autobusach w 2009 roku, firma Solbus wpadła w tarapaty finansowe i wydawało się, że to nowatorskie rozwiązanie nie znajdzie naśladowców. Jednak w sierpniu 2010 roku napłynęły z Wałbrzycha sygnały o wskrzeszeniu tego pomysłu. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji z Wałbrzycha po pomyślnym wdrożeniu autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), zdecydowało się na inwestycję w kolejne paliwo gazowe – skroplony gaz ziemny (LNG).

Pojazdy mają długość 12 metrów i mogą pomieścić 110 pasażerów – 30 na miejscach siedzących oraz 80 na miejscach stojących. Pojazd jest wyposażony w klimatyzację kabiny pasażerskiej oraz przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Obydwa wydzierżawione pojazdy należą do firmy Lider z Łańcuta. Pojazdy pierwotnie miały jeździć w firmie PTS Kraków, jednak po unieważnieniu umowy stały nie używane.

Testowe tournee Solbusów SM 12 LNG w 2012 roku

Solbus SM 12 LNG - tankowanie z cysterny LNG należącej do Gazprom Germania
Fot. Solbus SM 12 LNG – tankowanie z cysterny LNG należącej do Gazprom Germania Źródło: MZK Toruń

Aktywne zaangażowanie firmy Solbus w promowanie ekologicznych i oszczędnych paliw w Polsce wkracza w fazę rzeczywistych testów. Dzięki zawarciu strategicznej współpracy z dostawcą paliwa – firmą Gazprom Germania – oraz operatorami komunikacji miejskiej z Gdyni, Katowic, Olsztyna, Torunia i Warszawy, stało się możliwe przeprowadzenie kompleksowych testów w warunkach rzeczywistych w tych 5 polskich miastach. Każdy z uczestników testu ma swoje ambitne cele:

– producent autobusów Solbus – dostarczania nowoczesnych i ekologicznych pojazdów komunikacji miejskiej produkowanych w Polsce;

– dostawca paliwa Gazprom Germania – wejścia na nowy rynek gazu ziemnego oraz zaoferowanie metanu dla motoryzacji, a dzięki temu pozyskanie nowych grup odbiorców paliwa i zdywersyfikowanie kierunków sprzedaży;

– zakłady komunikacji miejskiej – pozyskania ekologicznych i oszczędnych autobusów komunikacji miejskiej.

Toruń

Solbus SM 12 LNG - kriogeniczny zbiornik dla LNG zamontowany w autobusie
Fot. Solbus SM 12 LNG – kriogeniczny zbiornik dla LNG zamontowany w autobusie Źródło: MZK Toruń

Pierwszym miastem, gdzie pojawiły się gazowe Solbusy SM 12 LNG był Toruń. Tamtejszy Miejski Zakład Komunikacji Miejskiej testował na swoich trasach te pojazdy w dniach 19 – 23 kwietnia 2012 roku. Autobusy zasilane metanem to nie nowość dla tego przewoźnika – od 2 lat posiada on 3 Solarisy Urbino 12 CNG.

Pewną nowością był natomiast stan skupienia paliwa, w tym przypadku skroplonego gazu ziemnego (LNG). Z racji braku stacji skraplającej, podobnie jak w pozostałych zakładach komunikacji miejskiej biorących udział w testach, paliwo było dostarczane drogą kołową. Pochodziło od niemieckiego przedsiębiorstwa Gazprom Germania, stanowiącego część rosyjskiego koncernu gazowego Gazprom.

Gdynia

Solbus SM 12 LNG - testy autobusu na ulicach Gdyni
Fot. Solbus SM 12 LNG – testy autobusu na ulicach Gdyni Źródło: ZKM Gdynia

W dniach 24 – 30 kwietnia 2012 r., Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni testowało dwa standardowej długości autobusy Solbus napędzane skroplonym metanem – LNG. Autobusy oznaczone numerami inwentarzowymi 2000 i 2001 posiadają barwy żółto-zielone i są eksploatowane na liniach S, 181 i 192. Pojazdy zostały wyprodukowane w roku 2009, wyposażone są w silniki o mocy 320 KM spełniające najwyższe normy spalin EEV oraz klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

Jako ciekawostkę należy uznać tzw. „płynący wyświetlacz” oraz sposób tankowania autobusu. W związku z tym, że baza w Kaczych Bukach nie jest wyposażona w stację tankowania gazem LNG, po zakończeniu pracy na liniach do PKM przyjeżdża cysterna i bezpośrednio z niej tankowane są autobusy.

Jak udało nam się dowiedzieć w PKM Gdynia, celem testów jest poznanie nowej technologii magazynowania i tankowania skroplonego gazu ziemnego, odmiennej od stosowanej obecnie technologii sprężania gazu ziemnego (CNG).

Olsztyn, Warszawa, Katowice

Solbus SM 12 LNG - 'ekologiczne' oklejenie autobusu
Fot. Solbus SM 12 LNG – 'ekologiczne’ oklejenie autobusu Źródło: MZK Toruń

Kolejne miejsca, gdzie są lub będą prowadzone testy, to Olsztyn, Warszawa i Katowice. Mamy nadzieję, że już niebawem opublikujemy na łamach naszego portalu kompleksową relację z testów i sami będziemy mieli możliwość przejechania się gazowymi pojazdami w stolicy, gdzie mieści się redakcja naszego Portalu.

W tym miejscu pragniemy również pogratulować przedstawicielowi firmy Solbus – Panu Michałowi Śliżakowi – za zaangażowanie w promowaniu zasilania LNG w komunikacji miejskiej w Polsce. Mamy nadzieję, że trud ten opłaci się i już niedługo w polskich miastach będzie jeździło więcej autobusów zasilanych metanem – również w postaci skroplonej.

Na uznanie zasługuje również fakt zainteresowania ze strony przedsiębiorstwa Gazprom Germania, które stawia fundamenty pod przyszły rynek gazu ziemnego opartego na wolnej konkurencji.  

Wyrażamy również nadzieję, że potencjalna budowa infrastruktury do tankowania LNG będzie połączona z postawieniem instalacji umożliwiającej tankowanie metanu również w postaci sprężonej (CNG).