Konferencja regionalna o wdrożeniu CNG dla komunikacji miejskiej i usług komunalnych. Relacja z testów pojazdów

Konferencja regionalna o wdrożeniu CNG dla Kętrzyna
Fot. Konferencja regionalna o wdrożeniu CNG dla Kętrzyna Źródło: cng.auto.pl

W dniu 25 kwietnia 2012 roku w Kętrzynie miała miejsce konferencja poświęcona wdrożeniu sprężonego gazu ziemnego (CNG) do zasilania pojazdów komunikacji miejskiej oraz usług komunalnych. Stanowiła ona ukoronowanie kilkutygodniowych testów 2 autobusów CNG oraz uniwersalnego pojazdu usług komunalnych. Spotkanie zostało zorganizowane przez miejską spółkę trudniącą się tymi zadaniami – Komunalnik Sp. z o.o. z Kętrzyna. W czasie spotkania z władzami miasta i lokalnym biznesem, swoje prelekcje wygłosili przedstawiciele Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, Portalu cng.auto.pl oraz dostawcy technologii tankowania metanu i pojazdów zasilanych gazem ziemnym. Zapraszamy do lektury szczegółowej relacji!

Geneza zainteresowania wdrożeniem CNG dla floty pojazdów Komunalnik Kętrzyn

Strefa CNG na GasShow 2012 była znakomitym miejscem dla nowych projektów CNG w Polsce
Fot. Strefa CNG na GasShow 2012 była znakomitym miejscem dla nowych projektów CNG w Polsce Źródło: cng.auto.pl

Zanim przystąpimy do złożenia relacji z testów pojazdów zasilanych metanem w Kętrzynie, chcemy przytoczyć genezę zainteresowania Komunalnika Kętrzyn tą perspektywą. Inicjatywa wdrożenia gazu ziemnego do zasilania pojazdów należących do tej miejskiej spółki wyszła od pana Marcina Bejnara, prezesa firmy. Pierwszy raz mieliśmy przyjemność spotkać się z Panem Bejnarem w czasie spotkania regionalnego programu GasHighWay w Warszawie w dniu 14 lutego 2012 roku. Wówczas omówiliśmy ogólnie założenia oraz zaprosiliśmy do udziału w targach GasShow 2012, które miały miejsce w marcu w Warszawie. Wówczas przedstawiciele przedsiębiorstwa mieli możliwość bliższego zapoznania się z przykładowymi rozwiązaniami, które były prezentowane w Strefie CNG – zorganizowanej wspólnie przez Portal CNG oraz PIMOT. Nawiązane wówczas kontakty oraz udzielone wskazówki przez specjalistów rynku CNG z Polski i Czeskiej Republiki pozwoliły na zorganizowanie testów pojazdów CNG w Kętrzynie, kiedy to pierwszy raz na ulicach tego miasta pojawiły się tak ekologiczne i oszczędne pojazdy.

Empiryczne testy pojazdów CNG kluczem do udanego wdrożenia

Kapena C65 Urby CNG przez kilka tygodni jeździła w ramach testów po Kętrzynie
Fot. Kapena C65 Urby CNG przez kilka tygodni jeździła w ramach testów po Kętrzynie Źródło: cng.auto.pl

W dniu 14 kwietnia na ulicach Kętrzyna pojawiły się dwa autobusy zasilane metanem, udostępnione przez firmę Kapena. Były to 12 metrowy autobus Irisbus Citelis 12 CNG oraz Kapena C65 Urby, również w wersji zasilanej gazem ziemnym. Pojazdy te, dzięki nowoczesnemu wyglądowi oraz oklejeniu informacją o zasilaniu ekologicznym i oszczędnym metanem, przykuwały przez 2 tygodnie uwagę mieszkańców, przede wszystkim władz miasta.

Na terenie bazy Komunalnika Kętrzyn, który trudni się również usługami komunalnymi, pojawiła się uniwersalna mini-śmieciarka marki Iveco. Pojazd ten, bazujący na modelu Iveco Daily Natural Power, może pełnić rolę zarówno klasycznej ‘śmieciarki’, jak i pojazdu typu hakowiec. Iveco zostało udostępnione na testy przez firmę Uni-Truck, autoryzowanego dealera marki Iveco z Warszawy.

Efekty finansowe testów – CNG to oszczędność o ponad 30% względem Diesla!

Na testach w Kętrznie pojawił się m.in. Irisbus Citelis 12 CNG. Efekt? Jazda o 31% taniej względem Diesla!
Fot. Na testach w Kętrznie pojawił się m.in. Irisbus Citelis 12 CNG. Efekt? Jazda o 31% taniej względem Diesla! Źródło: cng.auto.pl

Łącznie testowane autobusy pokonały 1.040 kilometrów (Kapena URBY – 554 km; Irisbus Citelis – 486 km). W tym czasie zużyły 500 m3 gazu ziemnego. Koszt 1m3 CNG przy sprężarce o małej wydajności wyniósł 2,03 zł (koszt paliwa kupowanego od PGNiG + koszt sprężenia). Daje to łączną kwotę 1.015 zł netto przy zasilaniu CNG.

Poruszające się na tych samych trasach pojazdy z silnikiem Diesla zużyłyby około 333 L oleju napędowego. Przy przebiegu 1.040 kilometrów daje to kwotę 1.489 zł netto za Diesla.

Testy autobusów CNG wykazały zatem oszczędności o 31% względem podobnych pojazdów zasilanych Dieslem.

Należy tutaj jednak zaznaczyć, że gaz ziemny sprężany był przy pomocy tymczasowego kompresora o małej wydajności, bez magazynu buforowego. W przypadku podjęcia decyzji o inwestycji zostanie postawiona odpowiednio zaprogramowana stacja, która umożliwi redukcję poboru energii elektrycznej dla potrzeb sprężania oraz lepiej zbilansuje pracę kompresora dzięki zastosowaniu magazynu buforowego. Uda się wówczas osiągnąć wynik globalnych oszczędności na poziomie 38%, jakie wykazuje PKM Gdynia, a według naszych prognoz będzie on jeszcze lepszy i sięgnie nawet 40%.

Opisane powyżej pomiary trwały od 14 do 20 kwietnia 2012 roku a podane wartości mają charakter przybliżony.

Należy również zwrócić uwagę na niemierzalne korzyści wynikające z eksploatacji pojazdów zasilanych CNG pod względem ekologicznym. Dzięki zastosowaniu gazu ziemnego udało się całkowicie wyeliminować emisję cząstek stałych (sadzy). Ma to szczególnie duże znaczenie dla zabytków miasta, które rzadziej będą potrzebowały renowacji elewacji. Mniej zniszczone będą również drogi, które będą rzadziej odwiedzane przez cysterny z Dieslem, gdyż dostawy gazu ziemnego są prowadzone infrastrukturą podziemną.

Konferencja regionalna CNG jako podsumowanie testów

Wystąpienie Pana Łukasza Kowalskiego (PIMOT) na konferencji CNG w Kętrzynie
Fot. Wystąpienie PIMOT na konferencji CNG w Kętrzynie Źródło: cng.auto.pl

W dniu 25 kwietnia 2012 roku miała miejsce regionalna konferencja CNG, zorganizowana przez Komunalnik Kętrzyn. Stanowiła ona podsumowanie dwutygodniowych testów. W czasie kilkugodzinnego spotkania specjaliści rynku CNG w Polsce przedstawiali swoje referaty władzom miasta oraz biznesmenom z regionu. Została przedstawiona perspektywa wdrożenia CNG dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz usług komunalnych jako paliwa przyszłości – oszczędnego, ekologicznego oraz bezpiecznego dla mieszkańców tego zabytkowego miasta, położonego na Mazurach.

Konferencję rozpoczęła prezentacja na temat wdrożenia CNG wygłoszona przez przedstawiciela Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT). W pierwszej kolejności został przedstawiony projekt promujący wykorzystanie CNG w Europie Środkowej – GasHighWay. Następnie dokonano analizy postawienia ogólnodostępnej stacji CNG o małej wydajności oraz przedstawiono perspektywę wykorzystania biometanu (biogazu) do zasilania pojazdów.

Prezentacja PIMOT do pobrania znajduje się tutaj

Kolejną prezentację przedstawił administrator Portalu cng.auto.pl. W swojej prezentacji zawarł podstawowe przewagi wykorzystania gazu ziemnego nad innymi paliwami stosowanymi w motoryzacji pochodzenia naftowego. Następnie zostały przedstawione wdrożenia CNG w innych państwach europejskich – dla komunikacji miejskiej w Madrycie, usług komunalnych w Pradze oraz dystrybucji lokalnej w południowych Niemczech. Bardzo ważnym punktem prezentacji było pokazanie modelowego wdrożenia CNG w mieście o podobnej wielkości do Kętrzyna – miasta Tabor w Czeskiej Republice. Podsumowanie prezentacji stanowiło zestawienie nowych inwestycji w pojazdy CNG za 2011 rok na polskim rynku.

Prezentacja (Portal cng.auto.pl) do pobrania znajduje się tutaj

Po ogólnym przedstawieniu metanu jako paliwa do zasilania pojazdów, kolejne dwie prezentacje dotyczyły technologii tankowania gazu ziemnego w postaci sprężonej do pojazdów.

Drugą z prezentacji dotyczących tankowania CNG wykonał przedstawiciel producenta kompresorów CNG . W swoim wystąpieniu przedstawił on ofertę punktów tankowania CNG o małej oraz średniej wydajności. Została ona poparta przykładowymi wdrożeniami, jakie wykonała firma na rynku czeskim oraz niemieckim.

Iveco dostarczyło na testy do Kętrzyna uniwersalny pojazd usług komunalnych
Fot. Iveco dostarczyło na testy do Kętrzyna uniwersalny pojazd usług komunalnych Źródło: cng.auto.pl

Ostatnie trzy prezentacje dotyczyły obecnej oferty rynkowej pojazdów z fabryczną instalacją zasilania CNG – autobusów marki Kapena oraz pojazdów użytkowych marek Iveco oraz Mercedes-Benz.

Ofertę autobusów z fabryczną instalacją CNG przedstawił mgr inż. Tadeusz Czerniec, przedstawiciel firmy Kapena. Ta polska firma blisko współpracuje z jednym z największych producentów pojazdów komunikacji miejskiej oraz autobusów w Europie – włoską firmą Irisbus. W swojej ofercie posiada zarówno małe pojazdy – Kapena C50 CNG oraz C65 Urby (bazujące konstrukcyjnie na Iveco Daily Natural Power), jak i duże pojazdy komunikacji miejskiej z rodziny Citelis – o długości 10,5, 12 oraz 18 metrów. Wszystkie wymienione pojazdy bazują na technologii zasilania metanem sygnowanym przez producenta jednostek napędowych Fiat Power Trains z rodziny Natural Power.
Kapena istotnie zaangażowała się we wdrożenie CNG dla Kętrzyna. Dla firmy Komunalnik udostępniła ona dwa autobusy na okres kilkutygodniowych testów – Irisbus Citelis 12 CNG oraz Kapena C65 Urby CNG.

Prezentacja mgr. inż. Tadeusza Czernieca (Kapena) do pobrania znajduje się tutaj

Iveco jest obecnie liderem europejskiego rynku CNG dla pojazdów użytkowych. Nic dziwnego, że w Polsce jest pierwszoplanowym aktorem w promocji tej oszczędnej i ekologicznej technologii. Perspektywę tego paliwa przyszłości z punktu widzenia marki Iveco przedstawił pan Jarosław Białecki, specjalista produktów CNG w grupie dealerskiej UNI-TRUCK. Posiadając wszechstronną wiedzę na temat wykorzystania metanu przedstawił odpowiedź koncernu Iveco dla wyzwań, jakie czekają segment pojazdów usług komunalnych w najbliższych latach. Zaostrzające się normy emisji spalin oraz dramatycznie rosnące ceny paliw powodują, że gaz ziemny jest obecnie jedyną realną alternatywą dla silników Diesla. Możliwości te w znakomity sposób wykorzystują uznane pojazdy użytkowe marki Iveco – dostawczy Daily oraz ciężarowe Eurocargo oraz Stralis.
Iveco dostrzegając znaczny potencjał wdrożenia CNG w pojazdach usług komunalnych w Kętrzynie, przekazało do firmy Komunalnik na kilkutygodniowe testy uniwersalny pojazd, który może pełnić rolę zarówno mini-śmieciarki, jak i hakowca. Jest on zbudowany na bazie modelu Daily Natural Power, wyposażonego w fabryczną instalację zasilania sprężonym metanem.

Prezentacja Iveco UNI-TRUCK)do pobrania znajduje się tutaj

Ostatnią prezentacją przedstawioną w czasie konferencji było omówienie oferty pojazdów dostawczych marki Mercedes-Benz z fabryczną instalacją zasilania gazem ziemnym. Mercedes Sprinter NGT to obecnie jeden z najpopularniejszych pojazdów użytkowych z fabryczną instalacją CNG w Europie. Potencjał drzemiący w tej konstrukcji z sukcesami wdraża w Polsce autoryzowany dealer MB-Poznań, oficjalny przedstawiciel użytkowych pojazdów marki Mercedes-Benz ze stolicy Wielkopolski. W krótkiej prezentacji Szef sprzedaży dla samochodów dostawczych w MB Poznań, przedstawił zalety Mercedes Sprintera z fabryczną instalacją zasilania gazem ziemnym.

Podsumowanie

Trzymamy kciuki za wdrożenie CNG dla Kętrzyna!
Fot. Trzymamy kciuki za wdrożenie CNG dla Kętrzyna! Źródło: cng.auto.pl

Na koniec naszej relacji gratulujemy panu Marcinowi Bejnarowi, pełniącego funkcję prezesa w firmie Komunalnik Kętrzyn. Dzięki jego zaangażowaniu otwiera się w województwie warmińsko-mazurskim nowa perspektywa dla wdrożenia CNG do zasilania pojazdów. Postawa taka zasługuje na wyróżnienie, szczególnie podążanie dobrze sprawdzonym modelem wdrożenia. Mamy nadzieję, że dzięki wspólnemu wysiłkowi już niedługo Kętrzyn dołączy do elitarnego grona miast eksploatujących ekologiczne i oszczędne pojazdy komunikacji miejskiej i usług komunalnych.

Wyrażamy również nadzieję, że powyżej opisana forma testów stanowi precedens na polskim rynku i już niedługo podobne przedsiębiorstwa będą mogły samodzielnie przekonać się na swoim gruncie do wdrażania CNG. Na pochwałę zasługuje tutaj zaangażowanie dostawców technologii tankowania  i dostawców pojazdów CNG (Kapena, Iveco UNI-TRUCK oraz Mercedes-Benz Poznań). Pomysł przeprowadzenia testów został przedstawiony przez Portal cng.auto.pl, a miejscem spotkań wszystkich podmiotów zaangażowanych w testy były organizowane przez nas spotkania.

Zauważamy również zainteresowanie tym rodzajem testów wśród innych przedsiębiorstw. Najlepszym dowodem jest tutaj wizyta na konferencji przedstawicieli PKS Gryfice, którzy specjalnie dla wysłuchania konferencji i obejrzenia rozwiązań w bazie Komunalnik Kętrzyn pokonali 500 kilometrów w jedną stronę. Zaproszenie do udziału w tym wydarzeniu wyszło również z naszej inicjatywy podczas targów motoryzacyjnych Szczecin MotoShow, które miały miejsce w dniach 14-15 kwietnia 2012 roku.

Fot. Wystąpienie Pana Łukasza Kowalskiego (PIMOT) na konferencji CNG w Kętrzynie
Źródło: cng.auto.pl

Źródło:
  • Portal cng.auto.pl
  • Portal cng.auto.pl
Tagged with: , , ,