Nowe zasady homologacji poszerzą paletę pojazdów CNG na polskim rynku

Chodzi o pojazdy produkowane na terenie Unii Europejskiej. W wyniku implementacji unijnych zasad homologacji pojazdów, producenci nie będą musieli dokonywać dodatkowej homologacji pojazdu dla polskiego rynku – wystarczy raz zdobyty certyfikat w jednym z unijnych państw. Zmiana ta powinna przyczynić się do poszerzenia oferty pojazdów z fabryczną instalacją CNG, obecnie niedostępnych na polskim rynku.
Chyba każda z osób zamierzająca zakupić nowy pojazd z fabryczną instalacją zasilania CNG napotkała ten problem – brak wielu europejskich modeli CNG u polskich przedstawicieli. Niemieckie, szwedzkie czy włoskie katalogi wręcz obfitują w auta CNG, natomiast w polskich materiałach spotkamy śladowe ilości informacji. Nawet jeśli pojazd pojawi się w odmianie CNG to w bardzo ograniczonej możliwości aranżacji wnętrza czy możliwości zamówienia dodatkowych elementów.
Sytuację tę ma zmienić właśnie wprowadzona modyfikacja regulacji dotyczących zasad homologacji. Dzięki niej wszystkie pojazdy produkowane na terenie Unii Europejskiej nie będa musiały przechodzić powtórnej homologacji w Polsce – wystarczy ta wystawiona w jednym z państw UE. Opisywana tutaj zmiana przepisów ma zacząć obowiązywać od 29 kwietnia 2012 roku.
Zmiana ta ma więc niebagatelne znaczenie dla obniżenia kosztów związanych z procedurą homologacji, szczególnie w przypadku pojazdów wytwarzanych w krótkich seriach i nietypowych konfiguracjach. Należą do nich niewątpliwie pojazdy z fabryczną instalacją zasilania gazem ziemnym. Twierdzenie to wydaje się potwierdzać Dyrektor Generalny Suzuki Motor Poland. Piotr Dulnik powiedział PAP, że planowane zmiany w przepisach homologacyjnych ułatwią wprowadzanie do sprzedaży krótkich serii pojazdów.
Zatem z niecierpliwieniem czekamy na nowe regulacje i ich efekty. Gra jest warta świeczki, bo tylko w samej grupie Volkswagena (Audi, Seat, Skoda, VW) w ciągu najbliższych dwóch lat do sprzedaży zostanie wdrożone 8 nowych pojazdów osobowych z frabyczną instalacją CNG, m.in. Audi A3 TCNG, Skoda CitiGo czy VW Golf VII CNG.