USA | Senat nie dał dotacji dla ciężarówek na sprężony gaz ziemny (CNG)
Amerykański Senat odrzucił pomysł dotowania ciężarówek, które zamiast oleju napędowego spalają gaz ziemny. Pomysł wykorzystania w USA na wielką skalę sprężonego gazu CNG do napędu ciężarówek pojawił się, gdy amerykańscy gazownicy wprowadzili innowacyjne metody wydobycia gazu ze skał łupkowych. Dzięki temu Amerykanie cieszą się dziś obfitością bardzo taniego gazu. Jego ceny są teraz najniższe od dziesięciu lat, podczas gdy ceny ropy naftowej – w której zużyciu USA zależą od importu – są wysokie.
Nic dziwnego, że amerykańscy politycy zaczęli debatować nad projektem ustawy o promocji wykorzystania sprężonego gazu CNG do napędu ciężarówek. Projekt tej ustawy zachwalany przez prezydenta USA Baracka Obamę przewidywał wprowadzenie na pięć lat dotacji dla nabywców pojazdów na CNG, a pieniądze na ten cel miały pochodzić z opłat od oleju napędowego i benzyny. Dodatkowo projekt przewidywał ulgi podatkowe na budowę stacji do tankowania CNG.
Za projektem lobbował miliarder T. Boone Pickens, który zarabia na instalacjach do CNG. Przeciw dotacjom opowiada się m.in. koncern energetyczny Koch Industries, krytykujący pomysł ingerencji państwa w rynkową gospodarkę.
– Jeśli pojazdy na gaz naprawdę mają tyle zalet i są ekonomicznie wydajne, to ich rozwoju powinni domagać się konsumenci i nie potrzeba politycznego mandatu na wykorzystywanie w tym celu pieniędzy podatników – przekonywał wiceprezes koncernu Koch Richard Fink.
Inni przeciwnicy dotacji dla samochodów na CNG uważają, że może to doprowadzić do gwałtownego wzrostu zużycia gazu w USA i podbić ceny tego paliwa.
Dziś w nocy polskiego czasu Senat USA odrzucił projekt ustawy. Do jego uchwalenia potrzeba było 60 głosów, a za ustawą oddano 51 głosów przy 47 głosach przeciw.
Nie wiadomo, czy zgodnie z wcześniejszym planem projektem zajmie się teraz Izba Reprezentantów, niższa izba amerykańskiego Kongresu. Przed rokiem podobną ustawę o dotacjach dla ciężarówek na sprężony gaz poparło około 200 członków Izby Reprezentantów, ale od tego czasu 20 z nich wycofało swoje poparcie.
Nic dziwnego, że amerykańscy politycy zaczęli debatować nad projektem ustawy o promocji wykorzystania sprężonego gazu CNG do napędu ciężarówek. Projekt tej ustawy zachwalany przez prezydenta USA Baracka Obamę przewidywał wprowadzenie na pięć lat dotacji dla nabywców pojazdów na CNG, a pieniądze na ten cel miały pochodzić z opłat od oleju napędowego i benzyny. Dodatkowo projekt przewidywał ulgi podatkowe na budowę stacji do tankowania CNG.