Autobusy CNG | ALP Elbląg stawia na gaz ziemny i ekologię
Autobusowe Linie Prywatne ALP funkcjonują od października 1993 roku – mówi Jan Niedziela, prezes ALP w Elblągu. – Na dziś dysponujemy 23 autobusami miejskimi, w tym 11 zasilanymi gazem ziemnym. A zaczynaliśmy od pięciu używanych wozów Volvo. Do dzisiaj ta marka jest główną w naszym przedsiębiorstwie, są to bardzo dobre i trwałe autobusy, jedynym ich mankamentem jest duże zużycie paliwa. A paliwo to około 30 procent kosztów działalności takiej firmy jak nasza. W pewnym momencie rozpocząłem poszukiwania sposobu na zmniejszenie kosztów zużywanego przez nasze autobusy paliwa. I zakupiłem pierwsze autobusy zasilane gazem ziemnym CNG.
Początkowo hamulcem rozwoju tak zasilanych pojazdów była kwestia tankowania – kontynuuje Jan Niedziela. – Razem z Pomorską Spółką Gazowniczą doszliśmy do porozumienia, że jeśli będę miał minimum dziesięć autobusów zasilanych CNG, to oni na terenie Elbląga wybudują odpowiednią stację tankowania. W roku 2007 zakupiliśmy 11 autobusów zasilanych CNG; pięć nowych i sześć używanych. W tamtym czasie jedyną firmą, która była w stanie nam sprzedać autobusy nowe i używane, ale tego samego typu, było Volvo. Dziś w miejsce najstarszych pojazdów Volvo zakupiliśmy zasilane gazem autobusy Mercedes i Neoplan.
Autobusy na gaz wyprzedzają o wiele lat wszelkie normy i zalecenia ekologiczne czy ochrony środowiska. Mając 11 takich pojazdów, na Wybrzeżu ALP jest firmą, która użytkuje najwięcej ilościowo takich autobusów.
Prezes firmy nie odczuwa żadnego wsparcia dla firm wprowadzających ekologiczne środki transportu do komunikacji publicznej. – Niestety, ze strony rządowej nie ma żadnego zainteresowania rozwojem autobusów miejskich zasilanych gazem ziemnym – mówi.
–Naprawami pojazdów w ALP zajmuje się siedmiu zatrudnionych mechaników – dodaje Jan Niedziela. – Zasadą u nas jest, że na każdej zmianie musi pracować zawsze jeden mechanik-kierowca. Dlatego spośród siedmiu zatrudnionych mechaników trzech mamy zawsze z uprawnieniami do prowadzenia autobusów. Taki człowiek jest potrzebny chociażby w momencie konieczności zamiany autobusu na linii w wyniku awarii. Odbywa się to sprawnie, bez potrzeby ściągania z domu dodatkowo kierowcy.
Firma posiada halę o powierzchni około 300 metrów kwadratowych z pięcioma wjazdami. Mechanicy mają do dyspozycji dwa kanały w hali i jeden na zewnątrz. Hala jest przystosowana do obsługi autobusów zasilanych paliwem gazowym, zamontowane są tam czujniki gazu i odpowiedni system wentylacyjny oraz alarmowe sygnały dźwiękowe i świetlne. W czasie silnych mrozów dział techniczny w ALP pracuje na trzy zmiany. Nocna zmiana zajmuje się przygotowaniem pojazdów, aby mogły bez problemów ruszyć wczesnym rankiem na trasy. Problemów z uruchamianiem autobusów na gaz nie ma, pojawiają się one jedynie podczas silnych mrozów w przypadku pojazdów zasilanych olejem napędowym.
– Osobiście uważam, że w przypadku autobusów komunikacji miejskiej nie jest ważny ich wiek, a bardziej stan techniczny – podsumowuje Jan Niedziela. – Autobusy zachodnich producentów, często starsze o kilka lat od naszych krajowych, są w znacznie lepszej kondycji. Nie widać na nich śladów korozji, układy napędowe, jezdne czy zawieszenie są trwałe i w bardzo dobrym stanie. Może więc warto pójść w tym kierunku?
Wszyscy patrzą na ekonomię
Wszyscy przewoźnicy w Elblągu podkreślają, że ich firmy patrzą obecnie na swoją działalność przez pryzmat ekonomii. Koszty paliwa rosną w zastraszającym tempie. Trwają ciągłe poszukiwania autobusów tanich w zakupie i jednocześnie zużywających jak najmniej paliwa. Z pewnością najdalej poszły Autobusowe Linie Prywatne ALP – zasilanie pojazdów gazem ziemnym znacząco zmniejsza koszty działalności firmy.