DAKAR 2012 | Jak wypadły pojazdy zasilane gazem ziemnym (CNG)?

W minioną niedzielę zakończył się najbardziej prestiżowy wyścig terenowy świata – Dakar 2012. Po raz kolejny do rajdu stanęły pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). W tym roku były to 3 terenówki marki Toyota FJ-Cruiser. Za sterami zasiedli doświadczeni kierowcy – Latrach (344), Leon (348) i Vidaure (434). Niestety w tym roku nie udało się powtórzyć zeszłorocznego sukcesu, kiedy wszystkie pojazdy na CNG dotarły do mety. Ostatnia nadzieja zespołu – Fernando Leon – odpadł na przedostatnim etapie, zaś pozostali kierowcy na wcześniejszych odcinkach. Zapraszamy do lektury szczegółowej relacji!

Jorge Latrach (344) – katastrofa na 5 etapie

Na pewno Jorge Latrach nie zaliczy tegorocznego Dakaru do udanych startów. W poprzedniej edycji Rajdu kierowca siedząc za sterami Toyoty Prado CNG osiągnął dobre, 25. miejsce w klasyfikacji generalnej pojazdów. Tym razem tego doświadczonego kierowcę pokonała awaria jednostki napędowej, która wyeleminowała go z dalszego ścigania na 5 etapie. Jednak po 4 startach w tej prestiżowej imprezie, Latrach zapowiedział powrót w następnej edycji Dakaru.

Zobacz szczegółową stronę Jorga Latracha na oficjalnej stronie Dakar 2012 – kliknij tutaj

Fernando Leon (348) – dramat na ostatnich kilometrach

Dla Fernanda Leona, który już 3 krotnie dotarł do mety poprzednich edycji Rajdu Dakar, wyścig niespodziewanie zakończył się na przedostatnim etapie. Był to wielki dramat dla zespołu, gdyż utracił ostatni pojazd zasilany CNG tuż przed samą metą… Przyczyną wycofania się Leona było zniszczenie miski olejowej, przez co zatarciu uległ silnik pojazdu.

Zobacz szczegółową stronę Fernando Leona na oficjalnej stronie Dakar 2012 – kliknij tutaj

Cristobal Viddaure – nieco lepiej od Latracha

Tegoroczny występ do pechowych może również zaliczyć Cristobal Viddaure, nowicjusz w Rajdzie Dakar. Podobnie jak koledzy z zespołu, dzielnie walczył w Toyocie FJ-Cruiser CNG. Podobnie jak u innych zawodników z zespołu, przyczyną wycofania się z wyścigu były kłopoty techniczne z pojazdem. Główną przyczyną była nieszczelność układu chłodniczego.

Zobacz szczegółową stronę Cristobala Viddaure na oficjalnej stronie Dakar 2012 – kliknij tutaj

Toyota FJ Cruiser CNG – sprawdzona konstrukcja

Team Gasco, podobnie jak w edycji 2010 i 2011, wystawił trzy Toyot FJ Crusier CNG o numerach startowych 344, 348 i 434.

Pojazd terenowy zbudowany na bazie Toyoty FJ Cruiser jest wyposażony w silnik V6 o pojemności 4.000 cm3 i rozwija moc 245 KM. Pojazd może być zasilany benzyną lub CNG, a łączny zasięg na obu paliwach to ponad 900 kilometrów. Pojazd został specjalnie dostosowany do wymogów FIA dla rajdów terenowych – klatkę bezpieczeństwa, pasy szelkowe i system gaszenia komory silnika w razie pożaru. Zmniejszono masę pojazdu dzięki zastosowaniu włókna szklanego oraz kompozytów węglowych.

Źródło:
  • autogascodakar.cl