TATA CNG Hybrid – pierwszy autobus CNG z napędem hybrydowym

Hiszpański oddział indyjskiego koncernu Tata – Tata Hispano – dostarczył niedawno na Wyspy Kanaryjskie serię autobusów hybrydowych z silnikiem Diesla. Koncern jednak nie poprzestaje na wdrożeniu tego innowacyjnego rozwiązania dla oleju napędowego, ale rozwija je również dla silników zasilanych sprężonym matenam (CNG). Posiada bowiem tutaj ogromne doświadczenie – w samych Indiach dostarczył już ponad 2.500 autobusów na gaz ziemny. Zapraszamy do bliższego zapoznania się z tą ciekawą propozycją.

Jak już wcześniej pisaliśmy na łamach naszego portalu (tutaj), w 2011 r. na międzynarodowych targach autobusowych w Kortrijk, Tata Hispano pokazało autobus hybrydowy zasilany gazem ziemnym (CNG). To pierwsza tego typu konstrukcja na świecie. Pierwsza seria 10 próbnych egzemplarzy została zamówiona przez Zarząd Transportu Miejskiego w Madrycie.
Na jakiej zasadzie funkcjonuje ten innowacyjny pojazd? Sercem układu jest napęd hybrydowy w układzie szeregowym, gdzie silnik spalinowy zasilany metanem napędza prądnicę, która przenosi napęd na koła. Hybryda CNG-Electric została opracowana we współpracy z firmą Siemens. W układzie napędowym zastosowano silniki elektryczne Siemens Twin oraz jednostkę CNG Cummins BGeEV 195 o mocy 195 KM oraz baterie Li-Ion 600V, 134 KW. Autobus mierzy 12 metrów i posiada 28 miejsc siedzących + 4 + 1 wózek inwalidzki.
Kolejną odmianą napędu hybrydowego jest hybryda równoległa na podwoziu Alexander Dennis Enviro 350H o pojemności 28 miejsc siedzących + 4 + 2 wózki inwalidzkie. Jej główne wyposażenie to hybrydowy system BAE Systems TB100 o mocy 130kW; baterie litowo-jonowe 600V oraz silnik Cummins ISBE o mocy 185 KM (136 kW).
Dodajmy, że TATA jest czwartym na świecie producentem pojazdów użytkowych i drugim co do wielkości autobusów. Doświadczenie producenta w zakresie stosowania napędów gazowych jest ogromne: to ponad 2500 autobusów CNG w Delhi w ramach największej floty autobusów miejskich zasilanej CNG. Stąd też opracowanie gazowej hybrydy, zasilanej metanem.

Jest to również kolejny pojazd ciężki, po ciężarówce Mercedes Econic NGT Hybrid, o napędzie hybrydowym zasilany CNG.