PGNiG zamknęło stacje CNG w Bydgoszczy i Olsztynie – regres rynku CNG

Zamknięta stacja CNG w Olsztynie

Fot. Zamknięta stacja CNG w Olsztynie – regres rynku CNG w Polsce Źródło: cng.auto.pl

Z dniem 1 stycznia 2012 roku Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA zamknęło dla użytku publicznego stacje CNG w Bydgoszczy i Olsztynie. Stało się tak mimo apeli posiadaczy pojazdów zasilanych gazem ziemnym oraz władz samorządowych, którzy ponoszą straty ekonomiczne i ekologiczne spowodowane przymusową jazdą na benzynie. Kierowcy aut CNG nie tracą nadziei i liczą na ponowne uruchomienie obiektów lub powstanie nowych, niezależnych od PGNiGu.

Zamknięta stacja CNG w Bydgoszczy

Fot. Zamknięta stacja CNG w Bydgoszczy Źródło: cng.auto.pl

Po 2 miesiącach od momentu ogłoszenia, nota bene terminu skandalicznie krótkiego, nastąpiło zamknięcie stacji CNG należących do Pomorskiego Oddziału Obrotu Gazem w Bydgoszczy i Olsztynie.

W tym czasie użytkownicy pojazdów zasilanych gazem ziemnym toczyli nierówną, aczkolwiek zaciętą, walkę o utrzymanie działalności stacji z monopolistycznym dostawcą CNG w tych miastach. Z racji braku konkurencji od dzisiejszego dnia została zlikwidowana możliwość tankowania ekologicznego i oszczędnego metanu.

Jednocześnie stacje zostały przejęte przez Pomorską Spółkę Gazownictwa, która w dalszym ciągu tankuje na obu obiektach swoje pojazdy. Obsługa stacji w dalszym ciągu odbiera telefony i odsyła na najbliższe obiekty oddalone o kilkadziesiąt kilometrów – w Inowrocławiu i Toruniu.

Olsztyn – ogromne kontrowersje wśród kierowców i władz miasta

Zbulwersowani użytkownicy stacji CNG w Olsztynie

Fot. Zbulwersowani użytkownicy stacji CNG w Olsztynie Źródło: cng.auto.pl

Szczególnie bulwersujące okazało się zamknięcie stacji CNG w Olsztynie, gdzie regularnie tankowało się kilkadziesiąt pojazdów poruszających się po mieście (nauki jazdy, dostawa towarów) oraz pojazdów w ruchu tranzytowym – głównie kierujących się do państw bałtyckich i na Białoruś.Z początkiem 2012 roku zostali zmuszeni do rezygnacji z paliwa CNG lub dokonania skomplikowanej reorganizacji floty pojazdów.

Zamknięciem stacji CNG w Olsztynie szeroko interesowały się media lokalne (Gazeta Olsztyńska, Gazeta Wyborcza) oraz władze miasta, które wielokrotnie wyrażały swoją dezaprobatę dla odcięcia dostaw paliwa CNG do ekologicznych pojazdów w mieście.

Co dalej?

Użytkownicy pojazdów CNG nie tracą nadziei. W dalszym ciągu liczą na rewizję niefortunnej decyzji o zamknięciu stacji lub stworzenie nowych, niezależnych od PGNiG punktów tankowania. O dalszym rozwoju wypadków w obu miastach będziemy informować na łamach Portalu cng.auto.pl

Źródło:
  • własne