SEAT | Miejski model Mii z silnikiem na gaz ziemny (CNG)!

Szykuje się kolejna nowość wśród samochodów z fabryczną instalacją CNG. W 2012 roku na rynku pojawi się miejski model Seata o nazwie Mii. Jest to bliźniacza konstrukcja do Volkswagena Up!, który miał premierę na targach motoryzacyjnych IAA 2011 we Frankfurcie. Jak można się domyślać, pojaz będzie wyposażony w nowy silnik zasilany metanem o pojemności 1,0 litra, sygnowany jako EcoFuel. Zagadką pozostaje kwestia, czy ta jednostka napędowa znajdzie się w trzeciej konstrukcji z rodziny – Skodzie CityGo.
Mii – nowy Seat do miasta

Mii to połączenie sportowego śródziemnomorskiego wzornictwa SEAT z wysokim poziomem wykonania i licznymi opcjami indywidualizacji. Ponadto, jak przystało na pojazd marki, dzięki atrakcyjnej cenie i rozsądnym kosztom eksploatacji, przyjemność z jazdy Mii jest łatwo dostępna.
Mii o długości 3,56 metra będzie sprawnie poruszał się po wielkomiejskich ulicach. Pod koniec roku bieżącego na rynek trafi wersja dwudrzwiowa, do której w 2012 roku dołączy wersja czterodrzwiowa.
Zupełnie nowy jednolitrowy silnik zasilany metanem o mocy 50 kW (68 KM) w połączeniu z niską masą pojazdu wynoszącą 854 kg gwarantuje zwrotność i wyjątkową efektywność. W wersji Ecomotive Mii będzie emitował zaledwie 79 gramów CO2 na kilometr. Mii może poszczycić się wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Na przykład City Safety Assist zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa w jeździe miejskiej, a SEAT Portable System stanowi bezprecedensowe połączenie systemu rozrywki, nawigacji, telefonu i innych elementów wyposażenia pojazdu.
SEAT Mii, podobnie jak siostrzane modele Volkswagen up! oraz Skoda Citigo, może pochwalić się zdobyciem pięciu gwiazdek w ostatniej edycji testów zderzeniowych według wymogów Euro NCAP (edycja 2011).
„Nowy Mii to perfekcyjny partner w codziennym przemieszczaniu się po mieście. Samochód wygląda młodo i świeżo, ale został dopracowany w najdrobniejszych szczegółach i wyróżnia się wysoką jakością. Mii wprowadza wyrazisty styl SEAT w segmencie samochodów subkompaktowych i ma wszelkie szanse na zdobycie poważnego udziału w rynku – mówi James Muir, prezes SEAT, S.A. „Dlatego jest on ważnym uzupełnieniem portfolio marki i kolejnym krokiem w realizacji naszej strategii. Od Mii zaczynamy najbardziej wszechstronną ofensywę modelową w historii SEAT”.
Napęd

Pod krótką maską Mii pracują silniki zupełnie nowej generacji, w tym jednostka fabrycznie zasilana sprężonym gazem ziemnym (CNG). Kompaktowa, trzycylindrowa jednostka jest lekka, zajmuje niewiele miejsca i charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Moc 50 kW (68 KM) gwarantuje zwrotność i dobrą dynamikę, nie tylko w jeździe miejskiej.
Auto zużywa zaledwie 4,4 m3 (3,2 kg) CNG na 100 kilometrów. Zbiornik o pojeności 18m3 (11 kg) zapewnia zasięg do 400 kilometrów na gazie ziemnym. Awaryjnie dodano zbiornik na benznę o pojemności 10 litrów.
Wersja z napędem CNG będzie najczystszym samochodem na świecie, ponieważ w jego przypadku emisja CO2 wyniesie zaledwie 86 gramów na kilometr.
Alternatywą dla manualnej skrzyni biegów jest przekładnia zautomatyzowana z dwoma silnikami elektrycznymi płynnie zmieniającymi biegi.
Nadwozie
Mimo że Mii bez trudu zmieści się na każdym parkingu, mogą nim wygodnie podróżować cztery osoby. 251-litrowy bagażnik to najlepszy wynik w tej klasie pojazdów. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika rośnie do 951 litrów.
Mii doskonale radzi sobie także poza miastem. Przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy i sportowa dynamika (będąca częściowo zasługą niskiej masy pojazdu) sprawiają, że nawet dłuższa podróż autem nie będzie męcząca.
„Mierzący 3,56 metra długości Mii to połączenie innowacyjnych rozwiązań technicznych i znakomicie wyważonych proporcji – mówi Matthias Rabe, wiceprezes ds. badań i rozwoju w firmie SEAT. „Niska masa i nowoczesny układ napędowy zapewniają sportowe wrażenia z jazdy i wydajność. Samochód pozytywnie zaskakuje komfortem, przestronnością wnętrza i bezpieczeństwem na poziomie aut z wyższych segmentów”.
Wzornictwo

W Mii już na pierwszy rzut oka łatwo rozpoznać przynależność do marki SEAT. Z przodu wyraźnie zaznacza się charakterystyczny motyw strzały, zaś profil podkreślono mocno zarysowanymi łukami nadkoli i wąskimi słupkami podtrzymującymi dach. Z tyłu uwagę przyciąga trójkątny motyw w lampach zespolonych. Jednym z ważniejszych czynników decydujących o urodzie samochodu są proporcje.
Mii trudno coś pod tym względem zarzucić. Samochód ma 1,64 metra szerokości, rozstaw osi aż 2,42 metra oraz bardzo krótkie zwisy z przodu i z tyłu. Niemal pionowa tylna klapa zwiększa przestronność wnętrza i zapewnia optymalną funkcjonalność, która jest szczególnie istotna w segmencie aut subkompaktowych.
„Mii może kojarzyć się z Barceloną; miastem, w którym powstał – mów Alejandro Mesonero-Romanos, nowy szef działu projektowania SEAT. „Jest nowoczesny i wyrazisty, ale nie ostentacyjny. Sylwetka Mii jest współczesna, a zarazem ponadczasowa. Każdy szczegół jest precyzyjnie zaznaczony, ale szczegółowy tych nie ma zbyt wiele. Mii to sportowa elegancja i wysoka jakość dostępna dla wszystkich”.
Nowoczesna przejrzystość i funkcjonalność to także cechy wnętrza omawianego auta. Ergonomiczne wskaźniki i przyrządy sterujące zostały estetycznie osadzone w desce rozdzielczej o przyjemnej fakturze, zaś poszczególnym wersjom wyposażenia przypisano zróżnicowaną kolorystykę. Fotele z zagłówkami zintegrowanymi z oparciem zapewniają komfort nawet na dłuższych trasach.
Bezpieczeństwo
Unikatowym i innowacyjnym rozwiązaniem w tej klasie pojazdów jest system City Safety Assist, który w razie zagrożenia włącza alarm, a nawet może automatycznie uaktywnić hamulce. Czujnik laserowy rozpoznaje obecność innych pojazdów przed samochodem zarówno tych będących w ruchu, jak i zaparkowanych. Przy prędkości do 30 km/h system ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją. Jeżeli kierowca nie reaguje, auto automatycznie zaczyna hamować.
W wielu sytuacjach to wystarcza, aby nie dopuścić do kolizji albo przynajmniej ograniczyć jej skutki. Dostępny jest także ESP, montowany obowiązkowo w przypadku zamówienia systemu City Safety Assist.
Konstrukcję pojazdu opracowano z naciskiem na obniżenie masy, dzięki czemu Mii w podstawowej wersji waży zaledwie 854 kilogramy. Nadwozie to produkt zaawansowanej technologii, wykonany w dużej mierze ze stali o podwyższonej wytrzymałości. W niektórych miejscach zastosowano stal hartowaną. Dzięki wyjątkowej sztywności pojazd znakomicie się prowadzi i ma bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Boczne poduszki powietrzne należą do wyposażenia standardowego, a ich duży rozmiar zapewnia optymalną ochronę głowy i tułowia.
Informacja i rozrywka
SEAT to młoda marka, a unikatowy SEAT Portable System (PID) również powstał z myślą o młodych. Ten innowacyjny system wyposażony w 5-calowy wyświetlacz współpracuje z układami elektronicznymi pojazdu, ale można go także używać jak urządzenie mobilne. Do najważniejszych funkcji systemu należy nawigacja, zestaw głośnomówiący do telefonu ze sterowanie głosowym i komputer pokładowy.
PID można połączyć ze zintegrowanym radiem i systemem nagłaśniającym.
„Mii jest naszpikowany inteligentnymi rozwiązaniami – mówi Matthias Rabe. „SEAT Portable System to dowód, że można zaoferować fascynującą technologię i innowacyjne, wartościowe funkcje po atrakcyjnej cenie”.
Jedną z ciekawszych funkcji SEAT Portable System jest tzw. Eco-trener. Dane prezentowane na wyświetlaczu, takie jak zalecana prędkość obrotowa silnika, średnie wartości oraz profil spalania pomagają kierowcy przestrzegać zasad ekonomicznej jazdy.
SEAT Portable System jest też w pełni zintegrowany z układami elektronicznymi pojazdu. Oprogramowanie systemu można aktualizować przez Internet, a w przyszłości pojawią się specjalne aplikacje z nowymi funkcjami.
Wyposażenie
Trzy wersje wyposażenia, dwa pakiety stylistyczne oraz długa lista wyposażenia opcjonalnego i akcesoriów umożliwiają dostosowanie Mii do indywidualnego stylu i upodobań każdego kierowcy. Już wersja podstawowa ma wszystkie elementy zapewniające bezpieczną i przyjemną jazdę miejską takie jak ABS, regulację kierownicy, boczne poduszki powietrzne oraz zaczepy do fotelików dziecięcych w systemie Isofix i Top Tether.
Reference i Style to dwa kolejne poziomy wyposażenia. W Style kierowca ma do dyspozycji takie udogodnienia jak elektrycznie sterowane szyby i centralny zamek.
Nabywca Mii może postawić na elegancję lub sport. Pakiety Chic i Sport obejmują specjalną kolorystykę i elementy indywidualizujące wnętrze. Częścią obydwu pakietów są aluminiowe obręcze kół i skórzane pokrycie kierownicy.
Wersję Chic można wzbogacić o pakiet chromowy, zaś wersja Sport to między innymi przyciemniane szyby i sportowe zawieszenie zachęcające do bardziej dynamicznej jazdy.