IAA Frankfurt 2011 | Pojazdy zasilane wodorem

Mercedes F125 (wodór, ogniwa paliwowe)
Fot. Mercedes F125 – najbardziej spektakularny pojazdy wodorowy targów IAA Frankfurt 2011 Źródło: cng.auto.pl

Bogatą reprezentację na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie miały również pojazdy zasilane wodorem. Swoje konstrukcje wystawili: Honda, Mercedes-Benz oraz Opel. Największy nacisk na ekspozycję pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi położył Mercedes – na głównym stanowisku marki można było zobaczyć koncepcyjny model F125 oraz model klasy B, który brał udział w rajdzie dookoła świata. Również na stanowisku pojazdów elektrycznych pojawiły się dwa pojazdy koncepcyjne – przyszła generacja klasy B F-CELL oraz Opel Hydrogen4. Honda ponownie wystawiła znany już model FCX Clarity.

Mercedes-Benz – koncepcyjny F125 oraz zapowiedź wodorowej klasy B następnej generacji

Mercedes F125 (wodór, ogniwa paliwowe)
Fot. Mercedes F125 – najbardziej spektakularny pojazdy wodorowy targów IAA Frankfurt 2011 Źródło: cng.auto.pl

Gwiazdą pojazdów koncepcyjnych wystawianych na stanowisku tego niemieckiego producenta był model F125 – specjalnie zbudowany na 125 lecie firmy. Właśnie tyle czasu minęło, odkąd Carl Benz ruszył w pierwszą podróż zbudowanym przez siebie wehikułem zasilanym silnikiem spalinowym (również wystawianym na targach).

Przechodząc do danych technicznych pojazdu pojazd jest zasilany układem napędowym o mocy 231 KM. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów konstrukcyjnych, przekłada się to na fenomenalnej osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 s. i prędkości maksymalnej ok. 230 km/h. W wykonanym z włókna węglowego zbiorniku mieści się 7,5 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Pozwala to na pokonanie nawet 1000 kilometrów na jednym tankowaniu. Pojazd posiada również funkcję plug-in – dzięki zamontowanym w pojeździe akumulatorom litowo-jonowym o pojemności 10 kWh, może przejechać do 50 kilometrów wyłącznie na zasilaniu elektrycznym.

Mercedes B F-CELL (wodór, ogniwa paliwowe)
Fot. Mercedes B F-CELL – IAA Frankfurt 2011 Źródło: cng.auto.pl

Kolejnym wodorowym akcentem na głównym stanowisku Mercedesa było przedstawienie poprzedniej generacji klasy B zasilanej wodorem. Właśnie trzy takie pojazdy na początku tego roku wyruszyły w trasę dookoła świata po 4 kontynentach: Europie, Ameryce, Australii i Azji. Jednemu z nich można było bliżej przyjrzeć się na wystawia. Dodatkową atrakcją było przedstawienie technologii tankowania – można było samemu podłączyć Mercedesa do atrapy dystrybutora tankowania wodorem. Musimy tutaj przyznać, że jest to niemal identyczna konstrukcja jak przy tankowaniu CNG. W pojeździe zamontowana jest końcówka podobna do NGV-1, zaś dostawcą pistoleta tankującego jest niemiecka firma WEH.

Mercedes B F-CELL - symulacja tankowania wodoru
Fot. Mercedes B F-CELL – symulacja tankowania wodoru Źródło: cng.auto.pl

Zamontowany silnik o pojemności 2.0 litrów pracuje dla potrzeb jednostki elektrycznej o mocy 100 kw (136 koni mechanicznych) i o maksymalnym momencie obrotowym 290 Nm. Średnio na pokonanie 100 kilometrów potrzebuje ilość wodoru stanowiącą ekwiwalent 3,3 litra oleju napędowego (wg norm NEDC – New European Driving Cycle).

Opisywana jednostka napędowa bazuje na poprzedniej generacji ogniw paliwowych montowanych w prototypowym Mercedesie A F-CELL z 2004 roku. Jednak w porównianiu do poprzednika jest o 40% mniejsza, o 30% mocniejsza, a jednocześnie konsumuje o 30% mniej paliwa.

Główne komponenty jednostki napędowej stanowią:
– kompaktowy zespół ogniw paliwowych;
– wytrzymała bateria litowo-jonowa;
– 3 zbiorniki wysokiego ciśnienia (700 bar) dla magazynowania wodoru;
– kompaktowy lekki silnik spalinowy umieszczony przy przedniej osi.

Mercedes B F-CELL II generacji - prototyp
Fot. Mercedes B F-CELL II generacji – prototyp Źródło: cng.auto.pl

Koncepcyjny model Mercedesa klasy B przyszłej generacji pojawił się również na hali poświęconej wyłącznie pojazdom ekologicznym. Odwiedzające go osoby mogły bliżej przyjrzeć się układowi zasilania wodorem, jednostce napędowej oraz nowej linii wodorowego Mercedesa.

Mercedes B F-CELL II generacji - prototyp
Fot. Mercedes B F-CELL II generacji – prototyp Źródło: cng.auto.pl

Opel Hydrogen4 – prezentacja pojazdu na wodór

Opel Hydrogen4 (wodór, ogniwa paliwowe)
Fot. Opel Hydrogen4 na wodór Źródło: cng.auto.pl

Prezentowany na targach we Frankfurcie pojazd używany jest od początku 2009 r. przez ADAC, największą w Europie organizację pomocy drogowej. Flota pojazdów HydroGen4 Opla jest częścią inicjatywy „Clean Energy Partnership”, europejskiego projektu badawczego finansowanego przez niemieckie Ministerstwo Transportu. Od 2008 r. w dziesięciu autach HydroGen4, eksploatowanych w Berlinie i okolicach przez partnerów – ADAC, Allianz, Bild/Axel Springer AG, Coca-Cola, Enertrag, Hilton, IKEA, Linde, Pace i Total – codziennie testowana jest technologia ogniw paliwowych oraz infrastruktury dostarczającej paliwo wodorowe.

Opel Hydrogen4 (wodór, ogniwa paliwowe)
Fot. Opel Hydrogen4 na wodór Źródło: cng.auto.pl

Projekt CEP został rozszerzony w latach 2010 i 2011 na obszary Hamburga, Badenii-Wirtembergii, Nadrenii Północnej-Wesfalii i Hesji. Opel będzie wspierać tę inicjatywę poprzez rozbudowę floty pojazdów testowych w Niemczech.

Honda – FCX Clarity napędzana ogniwami paliwowymi

Honda FCX Clarity (wodór, ogniwa paliwowe)
Fot. Honda FCX Clarity na wodór Źródło: cng.auto.pl

Honda kolejny raz zaprezentowała model FCX clarity – samochód klasy średniej zasilany wodorem. Jest on napędzany przez 100 kW stos ogniw wodorowych. Podobnie jak w modelu F-125, zastosowano napęd hybrydowy, gdzie energia pochodząca z hamowania jest magazynowana w 288V baterii litowo-jonowej. Silnik elektryczny posiada 134KM. Na pełnym zbiorniku wodoru (4,1 kg) pojazd może pokonać do 450 km. Producent wprowadził limitowaną serię do sprzedaży w Kalifornii (USA), gdzie potencjalni klienci mogli kupić samochód w ramach trzyletniej umowy leasingowej. Cena za taki okres użytkowania to 21.000 dolarów amerykańskich.

Honda FCX Clarity (wodór, ogniwa paliwowe)
Fot. Honda FCX Clarity na wodór Źródło: cng.auto.pl