RELACJA | Wyjazd entuzjastów CNG do Oschersleben – Europejskie Spotkanie Kierowców CNG oraz wyścig Scirocco CUP

Spotkanie entuzjastów CNG z Mistrzem Scirocco CUP - Mateuszem Lisowskim

Fot. Spotkanie entuzjastów CNG z Mistrzem Scirocco CUP – Mateuszem Lisowskim Źródło: cng.auto.pl

W dniach 16 – 18 września grupa entuzjastów skupiona wokół Portalu cng.auto.pl wzięła udział w dwóch połączonych eventach o tematyce CNG – w 7. Europejskim Spotkaniu Kierowców CNG (Erdgasfahrertag) oraz wyścigu pojazdów zasilanych bioCNG – VW Scirocco R CUP. Główne obchody Spotkania połączone z kibicowaniem miały miejsce na torze wyścigowym w Oschersleben, położonym nieopodal Magdeburga w Niemczech. Piękna pogoda, możliwość wymiany wrażeń na temat ekologicznego paliwa bioCNG, a przede wszystkim zwycięstwo naszego rodaka – Mateusza Lisowskiego, sprawiły wiele radości uczestnikom. Organizatorem spotkania był Portal gibgas.de oraz Erdgas Mobil. Wyjazd odbył się dzięki wsparciu sponsorów – Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA oraz Instytutu Transportu Samochodowego z projektem Baltic Biogas Bus. Swoich pojazdów CNG użyczyli nam – przedsiębiorstwo Tomag z Pruszkowa oraz Autoryzowany Dealer VW – Krotoski-Chich z Poznania.

Idea wyjazdu – kibicowanie polskim kierowcom w Scirocco CUP

Tankowanie busów CNG na stacji CNG w Bautzen (Niemcy)

Fot. Tankowanie busów CNG na stacji CNG w Bautzen (Niemcy) Źródło: cng.auto.pl

Pomysł wyjazdu na wyścig Scirocco R Cup narodził się na CNG Forum już w 2010 roku. Jednak dopiero w lutym tego roku udało się podjąć konkretne decyzje – wybór padł na wyścig w porze wakacyjnej, organizowany na torze Motor Sport Arena Oschersleben.

Jednocześnie na niemieckim forum kierowców CNG (erdgasfahrer-forum.de) przedstawiliśmy możliwość zorganizowania spotkania kierowców pojazdów CNG przy okazji tej imprezy. Naszą ideę podchwycił Portal Gibgas.de i niebawem otrzymaliśmy zaproszenie do wspólnego udziału w kolejnej edycji Europejskiego Spotkania Kierowców CNG (Erdgasfahrertag).

Europejskie Spotkanie Kierowców CNG – Erdgasfahrertag 2011

Polska grupa entuzjastów CNG na Erdgasfahrertag 2011

Fot. Polska grupa entuzjastów CNG na Erdgasfahrertag 2011 Źródło: cng.auto.pl

Ideą spotkania jest zebranie kierowców pojazdów CNG w celu wymiany doświadczeń i informacji na temat najbardziej ekologicznego paliwa w motoryzacji – sprężonego gazu ziemnego. Takie spotkania odbywają się w Niemczech raz do roku i spotykają ze sporym zainteresowaniem ze strony entuzjastów metanu. W tym roku mieliśmy możliwość aktywnego uczestnictwa w Spotkaniu – przyjechaliśmy kilkunastuosobowym zespołem w trzech pojazdach zasilanych CNG – Citroenie Jumper CNG, Fiacie Ducato Natural Power oraz VW Caddy EcoFuel. Z dumą prezentowaliśmy pojazd produkcji VW, gdyż jest on wyłącznie wytwarzany w Polsce.

Pojazdy CNG na Erdgasfahrertag 2011

Fot. Pojazdy CNG na Erdgasfahrertag 2011 Źródło: cng.auto.pl

Rynek niemiecki jest jednym z najlepiej rozwiniętych pod względem stacji oraz pojazdów CNG na świecie. Dzięki 900 stacjom tankowania metanu jest to paliwo powszechne w różnych gałęziach motoryzacji – zarówno w małych pojazdach osobowych, jak i ciężkim transporcie – autobusowym i ciężarowym. Jednak nasi zachodni sąsiedzi niepoprzestali na samym metanie. Dążąc do jeszcze lepszych wyników pod względem ekologii i bezpieczeństwa na masową skalę wdrażają bioCNG (biometan). Już na ponad 260 stacjach można zatankować to paliwo – począwszy od 10% biodomieszki po 100%, czysty biogaz.

Nic dziwnego, że również w Polsce czynione są starania na rzecz wdrożenia biometanu w transporcie. Jednym ze sztandarowych projektów na rzecz bioCNG realizowanych obecnie w naszym kraju jest Baltic Biogas Bus – koordynowany przez Instytut Transportu Samochodowego. Osoby odwiedzające nasze stanowisko w trakcie spotkania miały możliwość bliższego zapoznania się z założeniami projektu od uczestników wyjazdu oraz specjalnie przygotowanych banerów. Wszyscy jednogłośnie popierali ideę wdrożenia biometanu dla komunikacji miejskiej. Czyste powietrze, brak emisji szkodliwych dla zdrowia związków oraz zmniejszony poziom hałasu to niepodważalne atuty tego paliwa.

Zainspirowani nową perspektywą dla rozwoju CNG, uczestnicy Spotkania postanowili przejść do prawdziwej demontstracji potencjału bioCNG – wyczynów kierowców w sportowych bolidach VW Scirocco, zasilanych czystym biometanem!

Wyścig Scirocco R CUP na MotorSport Arena Oschersleben

Mateusz Lisowski na czele stawki - VW Scirocco R CUP na bioCNG

Fot. Mateusz Lisowski na czele stawki – VW Scirocco R CUP na bioCNG Źródło: cng.auto.pl

Już od rana na torze można było zobaczyć popisy polskich kierowców w bolidach zasilanych bioCNG. Mateusz Lisowski z okrązenia na okrężenie wykręcał co raz to lepsze czasy. Nieco gorzej szło innemu kierowcy z Polski – Adamowi Gładyszowi.

O 13 na torze została rozegrana sesja kwalifikacyjna do sobotniego wyścigu. Kolejny raz swoją wysoką formę potwierdził Mateusz Lisowski – wykręcił najlepszy czas okrążenia, dzięki czemu otrzymał możliwość startowania z poll position. Potwierdziły się natomiast negatywne sygnały z boksu Gładysz Racing – w bolidzie zaistniała usterka układu napędowego, przez co Polak uplasował się dopiero na 16 miejscu. Polscy kibice zadowoleni z sesji kwalifikacyjnej z wielkimi apetytami oczekiwali popołudniowego wyścigu!

Mateusz Lisowski na kilka minut przed zwycięskim wyścigiem w Oschersleben

Fot. Mateusz Lisowski na kilka minut przed zwycięskim wyścigiem w Oschersleben Źródło: cng.auto.pl

Już wprowadzające okrążenie wywarło na nas nie lada wrażenie – Polak na czele stawki 22 utalentowanych kierowców z całego świata! Mateusz za sterami srebrnego bolid nie zawiódł naszych oczekiwań – utrzymał prowadzenie i z okrążenia na okrążenie systematycznie powiększał przewagę nad całą stawką kierowców. Motywowało to nas do coraz żywszego mahania flagami w momencie, gdy Mateusz przemykał koło naszej trybuny.

Adam Gładysz na kilka minut przed wyścigiem na torze w Oschersleben

Fot. Adam Gładysz na kilka minut przed wyścigiem na torze w Oschersleben Źródło: cng.auto.pl

Z niepokojem obserwowaliśmy rozwój wydarzeń z udziałem innego Polaka – Adama Gładysza. Usterka techniczna w jednostce napędowej doprowadziła do tego, że obecny w czele klasyfikacji generalnej Gładysz, jechał dopiero na 16 miejscu. Pech ewidentnie prześladował Adama w pierwszy dzień weekendu.

Ostatnie okrążenie, meta i jest! Jest 1. miejsce Mateusza Lisowskiego! Podczas honorowego okrążenie kibice z Polski szaleli z radości – przejeżdżając koło naszego sektora Mateusz kilkukrotnie migał nam światłami i pozdrawiał nas z kabiny swojej wyścigówki. Kolejny powód to dumy to możliwość oglądania Polaka na najwyższym stopniu podium z Mazurkiem Dąbrowskiego w tle.

Wizyta w pitlane oraz osobiste gratulacje dla Mateusza Lisowskiego

Mateusz Lisowski z przedstawicielami Portalu cng.auto.pl

Fot. Mateusz Lisowski z przedstawicielami Portalu cng.auto.pl Źródło: cng.auto.pl

Nie ukrywamy, że pozostawaliśmy w stałym kontakcie z Mateuszem – zarówno przed, jak i po wyścigu. Dlatego nie mogliśmy zmarnować okazji osobiste spotkania z naszym kierowcom. Po wyścigu udaliśmy się do pitlane, gdzie na stanowisku Volkswagena odnaleźliśmy zwycięzcę wyścigu. Składając już osobiście gratulacje zagailiśmy rozmowę o jakże bogatej karierze kierowcy z Wieliczki, pojawiły się również pytania o wrażenia z jazdy tak mocnym pojazdem zasilanym bioCNG. Mateusz Lisowski potwierdził w rozmowie, że nie odczuwa żadnej różnicy w przypadku dynamiki i osiągów auta. Natomiast czuje się o wiele bezpieczniej, gdyż w razie kraksy na torze – a te zdarzają się dosyć często – istnieje nikłe zagrożenie wybuchem paliwa. Na koniec rozmowy życzyliśmy dalszych sukcesów w karierze sportowej, a przede wszystkim w kolejnym wyścigu. Jak się później okazało, Polak następnego dnia stanął na najniższym stopniu podium, dzięki czemu zapewnił sobie tytuł Mistrza Pucharu Scirocco R CUP w sezonie 2011.

Bolid Mateusza Lisowskiego - VW Scirocco R CUP

Fot. Bolid Mateusza Lisowskiego – VW Scirocco R CUP Źródło: cng.auto.pl

Po spotkaniu bliżej przyjrzeliśmy się bolidom VW Scirocco na czysty biometan. Ponad 20 pojazdów tej samej konstrukcji każdorazowo lokalizowane jest pod jednym namiotem sygnowanym przez tego producenta z Wolfsburga. Szczególną uwagę zwróciliśmy na bolidy polskich kierowców – Mateusza Lisowskiego oraz Adama Gładysza. Na obu pojazdach umieszczono polskie akcenty, jednak bolid Adama Gładysza jest wyjątkowo biało-czerwony.

Wspaniały dzień na cześć CNG

Demonstracja potencjału bioCNG - VW Scirocco R CUP

Fot. Demonstracja potencjału bioCNG – VW Scirocco R CUP Źródło: cng.auto.pl

Okazuje się, że CNG w Niemczech ma się coraz lepiej. Byliśmy tego naocznymi świadkami – rozmawiając z niemieckimi kierowcami pojazdów CNG, obserwując demonstrację potencjału bioCNG w VW Scirocco R CUP czy tankując własne pojazdy na często spotykanych stacjach z metanem. Niezmiernie cieszy nas fakt, że coraz większy udział w promocji tego ekologicznego paliwa mają Polacy. Mistrz Scirocco R CUP 2011 – Mateusz Lisowski – jest tego bardzo dobrym przykładem. Mamy nadzieję, że również w przyszłym roku zawitami na ten ekologiczny wyścig. Może tym razem wybierzemy tor EuroSpeedWay Lausitz – położony nieopodal Berlina?

Podziękowania

Banery strategicznych sponsorów - PGNiG i ITS

Fot. Banery strategicznych sponsorów – PGNiG i ITS Źródło: cng.auto.pl

W tym miejscu pragniemy złożyć gorące podziękowania dla naszych hojnych sponsorów oraz partnerów wyjazdu!

– Centrali Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA;

– Dolnośląskiemu Oddziałowi Obrotu Gazem (PGNiG SA);

– Instytutowi Transportu Samochodowego z projektem Baltic Biogas Bus

Dziękujemy również za udostępnienie pojazdów CNG:

– Przedsiębiorstwu Tomag z Pruszkowa;

– Autoryzowanemu Dealerowi VW z Poznania – Krotoski-Cichy.

Napisano w BIOGAZ, Biometan, Pojazdy CNG, Sport, Wiadomości, Wydarzenia Tagi: , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów