Gdynia – dziwna 'awaria' stacji CNG przy ul. Hutniczej. Użytkownicy CNG są oburzeni!

Stacja CNG w Gdynii - Hutnicza
Fot. Stacja CNG w Gdynii – Hutnicza Źródło: cng.auto.pl

Od kilku dni z Trójmiasta spływają do nas niepokojące sygnały dotyczące stacji CNG w Gdynii przy ul. Hutniczej. Od czwartku (8 września), pomimo sprawnych sprężarek, na stacji nie można zatankować gazu ziemnego do samochodów. Okazuje się, że zniknęła końcówka do tankowania NGV-1. Tym samym aglomeracja została pozbawiona możliwości całodobowego tankowania. Użytkownicy pojazdów na CNG nie kryją oburzenia i zastanawiają się, czy teraz aby zatankować w nocy będą zmuszeni jeździć do Elbląga.

Sprawa jest o tyle interesująca, że wymontowana końcówka do tankowania została przeniesiona na obiekt należący do Pomorskiego Oddziału Obrotu Gazem (PGNiG SA) w Elblągu. Jeden z użytkowników CNG FORUM twierdzi, że możliwe byłoby szybkie uruchomienie stacji dzięki dostarczeniu przejściówki NGV-2 do NGV-1 ze stacji przy ul. Chwaszczyńskiej.

Mamy nadzieję na szybkie wyjaśnienie całej sytuacji. Jednocześnie wyrażamy zaniepokojenie generalnym podejściem do stacji CNG znajdujących się na terenie Pomorskiego Oddziału Obrotu Gazem. Pierwszym negatywnym sygnałem było zamknięcie stacji CNG w Gdańsku w 2009 roku. Aktualnie zła atmosfera panuje wokół stacji CNG w Bydgoszczy, gdzie został już skrócony czas pracy stacji. Według doniesień użytkowników tankujących się w Bydgoszczy i Toruniu, pracownicy PGNiG niechętnie chcą podejmować rozmowy na temat możliwości bezgotówkowego rozliczania tankowań metanu.

Zauważamy również wyraźny wzrost zainteresowania dla wykorzystaniem CNG w transporcie. Na minionej konferencji South Baltic Gas Forum, w której uczestniczyli również przedstawiciele Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA, środowisko naukowe było pełne entuzjazmu dla wdrożenia gazu ziemnego jako paliwa dla transportu. Prof. Piotr Moncarz (Stanford University, Palo Alto, Kalifornia) mówił wprost, że CNG i LNG w transporcie to szansa na dynamiczny rozwój rynku gazu ziemnego przy jednoczesnej redukcji emisji i poprawy stanu środowiska.

Również przedstawiciele Politechniki Gdańskiej, która była organizatorem konferencji, entuzjastycznie wypowiadali się o CNG jako możliwości poszerzenia oferty naukowej dla swoich studentów oraz niezwykłej szansie na promocję w obliczu zbliżających się Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej – Euro 2012.

Wypowiedź użytkownika CNG Forum – pawel 1812 z 9 września 2011

Dziś byłem na stacji i jest awaria – brak węża do tankowania który pojechał w celu zastąpienia uszkodzonego w Elblągu. Termin uruchomienia tankowania na Hutniczej – nieznany.
O ile jest zrozumiałe, że ważniejsza jest stacja w Elblagu niż druga w Gdyni, to jednak na stacji na Hutniczej są trzy sprawne dystrybutory TN5, a przejściówki TN5 dna NGV brak. Taka przejściówka jeszcze w zimie była używana na stacji na Chwaszczyńskiej gdzie niesprawne były właśnie dystrybutory NGV
Jeśli można zamienić węże z Gdyni do Elbląga, to przy odrobinie dobrej woli może uda się dostarczyć przejściówkę TN5 na NGV na Hutniczą – stacja na Hutniczej jest jedyna całodobową stacją CNG na Pomorzu.
Może stacja na Chwaszczyńskiej dysponuje nadal taką przejściówka.
Jeśli awaria będzie długotrwała będę się w tej sprawie kontaktować z gazownią.

Źródło:
  • własne