Czeska Republika | Otwarcie 6 stacji CNG w Pradze. Wzorcowej stacji dla rozwoju CNG w Polsce

Stacja CNG Praga, Jinonice

Fot. W Pradze otwarto 6 stację tankowania sprężonego gazu ziemnego! Źródło: cng.auto.pl

W stolicy Czeskiej Republiki otwarto 6 stację tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG). Obiekt jest położony w praskiej dzielnicy Jinonice i należy do prywatnego inwestora. Jest dostępny w trybie całodobowym i może tankować dwa pojazdy jednocześnie. Dzięki uprzejmości inwestora – przedsiębiorstwa Ciml s.r.o. – przedstawiciele Portalu cng.auto.pl w lipcu 2011 mieli możliwość wizytacji obiektu. Jednogłośnie uznaliśmy go za wzorcową stację tankowania CNG.

Stacja jest położona jest w południowo-zachodniej części miasta przy jednej z głównych ulic. W ciągu dnia stacja jest dostępna dla wszystkich klientów. W godzinach nocnych w celu tankowania należy posługiwać się specjalną kartą.

Tankowania dokonujemy samodzielnie (ku zdziwieniu Transportowego Dozoru Technicznego jest to standard na stacjach CNG w Czechach!). Jednak przed rozpoczęciem tej bezpiecznej i prostej operacji najpierw płacimy za zatankowane paliwo za pomocą jednego z 4 sposobów – kartą płatniczą, gotówką, kartą RWE (CNG Card Centrum) lub dedykowaną kartą właściciela stacji. Na stacji nie ma personelu obsługi. W celu opuszczenia terenu stacji podjeżdżamy pod bramę wyjazdową, gdzie wyczuje nas pętla indukcyjna i automatycznie otworzy bramę.

Według deklaracji inwestora obiekt kosztował równowartość ok. 700.000 zł. W przyszłości zamierza on uzupełnić działalność stacji tworząc na przyległym terenie mały komis samochodowy samochodów zasilanych metanem (CNG). Jest to 36 stacja CNG w Czechach (zobacz mapę tutaj ).

Stacja CNG Praga Jinonice – wzorcowa stacja CNG dla Polski

http://www.youtube.com/watch?v=dHvsHvJhOrQ

Zaproszeni przedstawiciele Portalu cng.auto.pl mieli niepowtarzalną możliwość przyjrzenia się dynamicznie rozwijającemu się rynkowi CNG w Czechach. Wizyta na stacji CNG w Pradze, zlokalizowanej w dzielnicy Jinonice stanowiła jeden z kluczowych elementó wyjazdu. Była ona możliwa dziękii uprzejmości właściciela stacji – Pana Jiriego Cimla (Ciml s.r.o.)

Zastosowane na stacji rozwiązania pozwalają ją określić jako wzorcową dla raczkującego rynku CNG nakierowanego na prywatnego klienta.

Pozwalamy sobie bliżej przedstawić rozwiązania, które przypadły nam do gustu:

Kompaktowy kompresor CNG między stanowiskami tankowania

– na stacji zamontowano kompresor w kompaktowej obudowie o wydajności 130 m3/h, znajduje się on na specjalnym podeście między stanowiskami tankowania;

2 stanowiska tankowania CNG

– jednocześnie mogą być tankowane 2 pojazdy; przewody tankowania są zamontowane na obudowie kompresora, nie ma potrzeby stawiania oddzielnego dystrybutora, zastosowano złącza NGV-1;

duży magazyn buforowy gazu ziemnego (CNG)

– w celu zapewnienia odpowiedniej sprawności i krótkiego czasu tankowania postawiono magazyn buforowy gazu ziemnego, na który składa się 20 zbiorników po 140 litrów; łącznie będą one w stanie zmagazynować 2800 litrów (700 m3 gazu); zastosowanie dużych zbiorników znacząco obiża koszty przeglądów przez czeski odpowiednik UDT;

Samoobsługa na stacji CNG

– stacja jest całkowicie samoobługowa;

Płatność za CNG - karta płatnicza, gotówka, karty dedykowane

– klient stacji płatność za zatankowane paliwo może dokonać na kilka sposobów – kartą płatniczą (wszystkie popularne standardy), gotówką (korony czeskie), kartą RWE – CngCardCentrum (akeceptowaną na zdecydowanej większości stacji CNG w Czeskiej Republice) lub kartą dedykowaną właściciela; dla uproszczenia procedury tankowania istnieje możliwość wyboru języka (spośród czeskiego, słowackiego, angielskiego lub niemieckiego – niestety brak polskiego);

Stacja tankowania CNG - odpowiednie zadaszenie

– cały obiekt (stanowiska tankowania, tankomat, kompresor oraz magazyn) jest w pełni zadaszony;

Stacja CNG - estetyczna i elegancka reklama

– otoczenie stacji zostało estetycznie zagospodarowane – na jednej ze ścian budynku namalowano ładne malowidło promujące CNG w niekonwencjonalny sposób, dokonano nasadzeń krzewów ozdobnych;

Stacja CNG - właściwe oznakowanie

– stacja jest dobrze oznakowana – z daleka dojrzymy napis CNG z dopiskiem Jinonice.

Zdajemy sobie sprawę, że nie ma ideałów. Dlatego doszukaliśmy się kilku niedociagnięć:

– tankomat – jest on zbyt rozbudowany, w zupełności dla sprawnej obsługi wystarczyłaby możliwość płatności za zatankowane paliwo tylko kartami płatniczymi lub kartami dedykowanymi, opcja z gotówką jest niepotrzebna gdyż podnosi koszty eksploatacji obiektu; brakuje języka polskiego;

– brakuje kubła na śmieci oraz myjki do szyb.

Jednak należy wziąć pod uwagę fakt, że stacja obecnie znajduje się w dalszym ciągu podczas testów i trwa instalacja jej ostatnich elementów. Mamy nadzieję, że powyższe niedociągnięcia zostaną usunięte.

Podsumowanie

Wziyta na stacji CNG w Pradze przy ulicy Reporyjskiej była wspaniałą okazją do zapoznania się ze skutecznym rozwojem infrastruktury tankowania sprężonego gazu ziemnego w warunkach przybliżonych do polskiej rzeczywistości. Miejmy nadzieję, że przyszli inwestorzy na polskim rynku będą czerpać z tego przykładu, dzięki czemu będzie systematycznie przybywać zarówno stacji CNG, jak i pojazdów zasilanych metanem.

Zapraszamy do obejrzenia również pozostałych materiałów filmowych

http://www.youtube.com/watch?v=SZ094sLv7y8

http://www.youtube.com/watch?v=dUZKyW4bYtc

Podziękowania za zaproszenie do Republiki Czeskiej

Dzięki uprzejmości dostawców technologii CNG – przedstawiciele Portalu cng.auto.pl mieli szansę na żywo zobaczyć zastosowaną technologię CNG w Czeskiej Republice. Obok stacji wizytowaliśmy również fabrykę małych sprężarek przygarażowych.

Źródło:
  • cng.auto.pl