Podsumowanie VIII Supertestu Ekonomii. Kolejny rok dominacji CNG, zwycięstwo Fiata Pandy Natural Power

VIII Supertest Ekonomii - Fiat Panda Natural Power (CNG)
Fot. Zwycięzca VIII Supertestu Ekonomii – Wojciech Morawiec – z Fiatem Pandą 1.2 Natural Power zasilanym CNG Źródło: cng.auto.pl

W VIII edycji Supertestu Ekonomii rozegranej 11 czerwca 2011 roku, kolejny rok z rzędu swoją dominację potwierdziły pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Prowadzony przez Pana Wojciecha Morawca Fiat Panda Natural Power spalił rekordowo niską ilość paliwa – zaledwie 3,03 m3 na 100 kilometrów. Pozwoliło to na zwycięstwo w klasyfikacji generalnej z wydatkiem na paliwo tylko 7,88 zł /100km. Pojazdy zasilane metanem zajęły również pierwsze miejsca w klasyfikacjach: spalania na 1 litr pojemności silnika, 'najtańszy w drodze’, kosztu przewieziena 1m3 ładunku na 100 km, kosztu przewiezienia 1 t ładunku na 100km oraz kosztu przewiezienia 1 osoby na 100 km.

Nie ukrywamy, że wyniki tegorocznej edycji Supertestu Ekonomii zaskoczyły wszystkich – nawet samych kierowców. Do osiągnięcie tak rekordowo niskiego spalania przyczyniła się na pewno pogoda (ok. 25 stopni ciepła, brak opadów) i po części trasa – organizatorzy wybrali drogi wojewódzkie, krajowe i ekspresowe. Uczestnicy mieli do pokonania pętlę o długości ok. 300 kilometrów. Start i meta miały miejsce w Warszawie, zaś uczestnicy jechali przez Dęblin, Puławy, Radom i z powrotem do stolicy. Przeważającą część stanowił obszar niezabudowany, zaś kilkadziesiąt kilometrów było do przejechania w warunkach miejskich na terenie aglomeracji warszawskiej.
Dokładny przebieg trasy można obejrzeć tutaj

Znakomite rezultaty były również efektem przygotowania pojazdów. Dzięki uprzejmości firmy Michelin w części pojazdów założono opony o niskich oporach toczenia, sygnowanych jako 'Energy Saver’. Zwycięzca Supertestu, pan Wojciech Morawiec, w swoim Fiacie Panda Natural Power specjalnie zamontował licznik z obrotomierzem oraz przeprowadzał testy na hamowni w celu sprawdzenia optymalnego spalania paliwa.

Kolejna edycja Supertestu tylko potwierdza, że pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) są bezkonkurencyjne pod względem kosztów spalania wśród obecnie dostępnych paliwa na polskim rynku. W zeszłorocznej edycji, pojazdy zasilane metanem zajęły cztery pierwsze miejsca, wyprzedzając samochody zasilane olejem napędowym oraz hybrydy. Mistrzowski tytuł zdobył wówczas Pan Andrzej Bagniewski prowadzący Opla Zafirę A 1.6 CNG (w tegorocznej edycji 3. miejsce za kierownicą VW Passata 1.4 TSI EcoFuel).

Tegoroczna edycja pokazała również nowy trend w pojazdach z fabryczną instalacją zasilania gazem ziemnym. 2 i 3 miejsce zajęły pojazdy z silnikami na CNG o mocy 150 KM, wyposażone w turbosprężarkę. Jak widać, dodatkowy dopływ powietrza niezwykle pozytywnie wpływa nie tylko na dynamikę pojazdu, ale również na spalanie gazu.

Na uwagę zasługuje również spalania pojazdów dostawczych zasilanych gazem ziemnym. Niesamowicie niskie zapotrzebowanie na paliwo wykazał Mercedes Sprinter NGT, prowadzony przez Pana Adama Staniszewskiego, reprezentującego Autoryzowanego Dealera Mercedes-Benz z Poznania – STS Centrum Dystrybucji Samochodów. Zamontowany w pojeździe silnik o pojemności 1.8 litra i mocy 156 KM, spalił na 100 kilometrów zaledwie 5,04 m3! Ten ważący ok. 1900 kg pojazd przejedzie 100 kilometrów zaledwie za 13 zł i 11 groszy.
Poprawił się również wynik Iveco Daily Natural Power, które w porównaniu do zeszłorocznego wyniku (pomimo włączonej klimatyzacji) potrzebowało 2 m3 gazu mniej na pokonanie 100 kilometrów.

Supertest Ekonomii udowadnia, że dzięki zastosowaniu kilku sztuczek możliwa jest naprawdę ekologiczna i ekonomiczna jazda. Pokazuje również, że pojazdy zasilane benzyną i olejem napędowym nie mają szans jeśli chodzi o ekonomię jazdy z pojazdami zasilanymi gazem ziemnym (CNG).

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z pełną klasyfikacją pojazdów – zarówno generalną, jak i w kilku kategoriach dodatkowych.

Klasyfikacja generalna – pełne zestawienie

1. Fiat Panda 1.2 Natural Power (CNG)
2. Opel Zafira 1.6 CNG EcoFlex Turbo (CNG)
3. Volkswagen Passat 1.4 TSI EcoFuel (CNG)
4. Skoda Octavia GreenLine 1.6 TDI (diesel)
5. Volkswagen Caddy Maxi Life 2.0 EcoFuel (CNG)
6. Fiat Doblo 1.6 Natural Power (CNG)
7. Mercedes-Benz Sprinter 1.8 NGT (CNG)
8. Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDM (diesel)
9. Fiat 500 1.3 Multijet (diesel)
10. Peugeot 308 1.6 e-HDI (diesel)
11. Mitsubishi ASX 1.8 DID MIVEC (diesel)
12. Iveco EcoDaily 3.0 Natural Power (CNG)

Klasyfikacja | Spalanie na 1 litr pojemności silnika
1. Volkswagen Caddy Comfortline 2.0 EcoFuel – Bartłomiej Kamiński 1,965m3/100km

Klasyfikacja | Najtańszy w drodzę:
1. Fiat Panda 1.2 Natural Power – Wojciech Morawiec – 7,88zł/100km

Klasyfikacja | Koszt przewiezienia 1m3 ładunku/100km
1. Mercedes-Benz Sprinter – Adam Staniszewski – 1,24zł

Klasyfikacja | Koszt przewiezienia 1 tony ładunku/100km
1. Iveco EcoDaily 3.0 Natural Power – Marcin Murawski – 12,63zł

Klasyfikacja | Koszt przewiezienia 1 osoby/100km
1. Opel Zafira 1.6 CNG EcoFlex Turbo – Mariusz Roksela – 1,17zł

Klasyfikacja pojazdów zasilanych CNG

Samochód Kierowca Spalanie Koszt Klasyfikacja generalna
1 Fiat Panda 1.2
Natural Power (CNG)
Wojciech Morawiec 3,03 m3 /100km
(2,23 kg /100 km)
7,88 1
2 Opel Zafira 1.6 Turbo
EcoFlex (CNG)
Mariusz Roksela 3,16 m3 /100 km
(2,32 kg /100km)
8,22 2
3 VolkswagenPassat
1.4 TSI EcoFuel
Andrzej Bagniewski 3,55 m3 /100 km
(2,61 kg/100km)
9,23 3
4 Volkswagen Caddy Life Maxi
EcoFuel (CNG)
Bartłomiej Kamiński 3,93 m3 /100 km
(2,89 kg /100km)
10,22 5
5 Fiat Doblo 1.6
Natural Power
Tomasz Głodek 3,94 m3 /100km
(2,89 kg /100km)
10,25 6
6 Mercedes Sprinter 1.8 NGT Adam Staniszewski 5,04 m3 /100 km
(3,71 kg /100km)
13,11 7
7 Iveco EcoDaily 3.0
Natural Power
Marcin Murawski 9,72 m3 /100km
(7,18 kg /100 km)
25,28 zł 12

Klasyfikacja samochodów zasilanych olejem napędowym

Samochód Kierowca Spalanie Koszt Klasyfikacja Generalna
1 Skoda Octavia II
1.6 TDI Greenline
Piotr Kwapiszewski 1,89 l /100 km 9,72 zł 4
2 Alfa Romeo MiTo
1.6 JTDM
Maciej Czowgan 2,85 l /100 km 14,65 zł 8
3 Fiat 500
JTD MultiJet DPF
Robert Bielecki 3,34 l /100 km 17,17 zł 9
4 Peugeot 308
1.6 e-HDI
Andrzej Dąbrowski 3,48 l / 100 km 17,89 zł 10
5 Mitsubishi ASX
1.8 DID MIVEC
Maciej Kalkosiński 4,28 l /100 km 22,00 zł 11

W dniu VIII Supertestu Ekonomii (11 czerwca 2011) paliwa na stacjach PGNiG przy ul. Prądzyńskiego oraz Statoil przy ul. Puławskiej 80 kosztowały odpowiednio:

– sprężony gaz ziemny (CNG) – 2,60 zł /m3

– olej napędowy (diesel) – 5,14 zł /l

Zdaniem uczestników

Wojciech Morawiec: Tajemnica sukcesu tkwi w przygotowaniach!
Mistrz VIII Supertestu Ekonomii 2011

VIII Supertest Ekonomii 2011 - Wojciech Morawiec z Fiatem Pandą Natural Power (CNG)
Fot. Wojciech Morawie tankuje swojego Fiata Pandę 1.2 Natural Power (CNG) Źródło: cng.auto.pl

Przygotowania do VIII Edycji Supertestu Ekonomii rozpocząłem od przestudiowania danych technicznych mojego samochodu, w celu jak najlepszego wykorzystania jego parametrów. Następnie w życie wprowadziłem zasady Ekojazdy w codziennych warunkach, co zaowocowało wydłużeniem zasięgu o ok. 20%, a co za tym idzie – oszczędności w portfelu. Sam test od Warszawy przez Puławy, Radom i z powrotem do Warszawy przebiegł płynnie, bez żadnych przeszkód. Nawet na wszystkich skrzyżowaniach czekało na mnie zielone światło.

W pierwszym etapie ok. 210 kilometrów utrzymywałem prędkość na poziomie 70 do 80 km/h, co pozwoliło mi bez problemu zmieścić się w wyznaczonym czasie przejazdu. W drugim etapie ok. 80 kilometrów czas już nie był taki łaskawy jak i korki w Warszawie, co zmusiło mnie do utrzymywania prędkości w pobliżu 90 km/h. Podczas jazdy kilka razy próbowałem jazdy za większymi pojazdami, jednakże było to bez owocne gdyż nie widząc drogi przede mną nie mogłem dostosować jazdy do stylu Eco Drivingu (ciągłe przyspieszania i hamowania, brak płynności jazdy).

Na mecie panowało już pełne rozluźnienie, co było widać po wszystkich uczestnikach. W końcu po 300 kilometrach jazdy bez klimatyzacji każdy był zainteresowany jak najszybszym opuszczeniem samochodu. Do wyniku, jaki osiągnąłem, czyli 9,14 m3 na 298 kilometrach przyczyniły się również opony Michelin Energy Saver. Jak podaje producent, znacząco zmniejszają opory toczenia, a to przekłada się na mniejsze spalanie.

Bartłomiej Kamiński: VW Caddy Maxi EcoFuel – tylko 4 m3 CNG na 100 kilometrów!
(4. miejsce w VIII Superteście Ekonomii 2011, 4. miejsce w VII Superteście Ekonomii 2010)

Bartłomiej Kamiński z VW Caddy Maxi Life EcoFuel (CNG)
Fot. Bartłomiej Kamiński z VW Caddy Maxi Life EcoFuel na CNG Źródło: cng.auto.pl

Mimo wczęśniejszych zapowiedzi, że w tym roku nie bedę stosował eco-drivingu i w tej edycji Supertestu pojadę dynamicznie z włączoną klimatyzacją, dzień przed startem zdecydowałem się jednak na podjęcie rywalizacji w dodatkowej kwalifikacji „koszt przewiezienia 1 osoby na 100 kilometrów”. Obudził się we mnie duch walki i chciałem otrzymać puchar, choć wiedziałem, że kierowca Opla Zafiry 1.6 Turbo CNG pojedzie raczej dynamicznie. Miałem cichą nadzieję, że przecholuje z dodawaniem gazu.

Kiedy rano wyruszyłem w trasę Supertestu na termometrze pokładowym było 19 stopni ciepła – dla mnie temperatura optymalna. Dzięki uprzejmości Autoryzowanego Dealera VW z Poznania Krotoski-Cichy miałem okazję już dokładnie wyłapać, co zrobić aby ten duży samochód palił jak najmniej. Nieocenioną rolę pełniły tutaj narzędzia do ekonomicznej jazdy – tempomat i komputer pokładowy.

Moja strategia była prosta, a za razem skuteczna. Jak najszybsza zmiana przełożeń do 5. biegu i utrzymywanie stałej prędkości 80 km/h. Starałem się jak najmniej używać hamulca i jak najczęściej hamować silnikiem, przy każdym zatrzymaniu się wyłączałem silnik. Przesadzałem z jazdą bo tam gdzie można było przycisnąć gaz (droga ekspresowa S7 Radom – Warszawa) ja jechałem prawą stroną z prędkością 80km. Kilka razy udało mi się jechać w cieniu aerodynamicznym większego pojazdu, ale te nie jechały one równomiernie i spalanie się wahało raz w górę, raz w dół. Oczywiście wyłączyłem wszyskie zbędne odbiorniki energi, zostawiłem tylko włączonę światła do jazdy dziennej, aby ograniczyć opory powietrza w samochodzie zostały zamkniętę okna i pozbyłem się zbędnego obiciążenia (od ostatniego supertestu zrzuciłem 16kg ; )

Kilka razy widziałem jak Zafirka Turbo CNG śmigała lewym pasem, więc byłem pewny że wygram. W momencie startu Supertestu komputer pokazywał zasieg 570 kiloemtrów, ale po przejechaniu 120 kilometrów dystans ten zwiększył się do 600km! Kiedy dojechałem na metę, wskaźnik poziomu gazu wskazywał 3/4 objętości zbiornika.

Przyszła pora na tankowanie. Dystans 300 kilometrów (dokładnie nie wiem czy to było 300km, ale sędziowie mają wszystko zapisane) pokonałem na 11,83 m3, czyli wyszło ok. 4 m3 gazu. Pomyślałem sobie, że wygrałem z Zafirą CNG! Niestety tankowanie Zafiry przyniosło wielkie rozczarowanie… Turbina i dynamiczna jazda pomogła spalać jeszcze mniej : ) Może nastepnym razem uda mi się. Pocieszeniem dla mnie jest fakt, że Caddy Maxi Life jest 7 osobowym samochodem i zostaje mu jeszcze spory bagażnik. Zafira zaś po rozłożeniu 2 dodatkowych siedzeń ma wręcz symboliczny schowek.
Najwiekszym zaskoczeniem dla mnie był fakt otrzymania nagrody w klasyfikacji 'Spalanie na litr pojemność silnika’. Kompletnie zapomiałem o tym, że jadę samochodem który miał tutaj jedną z większych pojemności silinika.

Andrzej Bagniewski: Turbina w silniku zasilanym CNG wiele zmienia!
(3. miejsce w VIII Superteście Ekonomii, 1. miejsce w VII Superteście Ekonomii 2010)

Andrzej Bagniewski z VW Passatem 1.4 TSI EcoFuel (CNG)
Fot. Andrzej Bagniewski z VW Passatem 1.4 TSI EcoFuel (CNG) Źródło: cng.auto.pl

Miałem pierwszy raz przyjemność jechać samochodem z fabryczną instalacją CNG i turbosprężarką. Nie było łatwo mi osiągnąć jak najlepszego stylu eko, gdyż przyzwyczajony jestem do normalnej jednostki CNG w Zafirze. Przyzwyczajenia dają jednak o sobie znać! Zakres obrotów eko na początku przyjąłem taki, jak w Zafirze, czyli 1500-2000, ale dla silnika TSI i sześciobiegowej skrzyni okazuje się, że jest to 1200 – 1400. Do tego doszedłem jednak dopiero w okolicach Dęblina. Kilka razy złapałem się również na tym, że jadę na 5. biegu, zamiast 6. – to też przyzwyczajenie z Zafiry. Dla maksymalnego eco-drivingu zrezygnowałem z używania klimatyzacji oraz zamknąłem wszystkie okna. Przełożyło się to na spartańskie warunki w kabinie pojazdu.

Micehlin dostarczył do pojazdu opony Pilot Super Sport, a nie Energy Saver. Passat miał również zmienione alufelgi na sportowe. Nie pomogła również szerokość opon – 235 mm raczej ma mało wspólnego z ekojazdą.

Zrezygnowałem również z niektórych sztuczek, które stosuję w swoim samochodzie. Odruchowo przyjmowałem większy margines bezpieczeństwa, chociażby odległość od poprzedzającej ciężarówki. Wynik uważam za dobry. Pomimo wzrostu ceny CNG koszt przejazdu na 100 km pozostał na podobnym poziomie, jak rok temu Zafirą. Zużycie gazu było mniejsze o blisko 1 m3 niż rok temu!

Mariusz Roksela: Nad moim wynikiem zaważyła dynamiczna i wyważona jazda
(2. miejsce w VIII Superteście Ekonomii 2011)

VIII Supertest Ekonomii - Mariusz Roksela i Opel Zafira Turbo CNG
Fot. Mariusz Roksela z Oplem Zafira 1.6 Turbo CNG Źródło: cng.auto.pl

Podczas testu miałem okazję prowadzić Opla Zafirę 1.6 CNG Ecoflex Turbo. Pojazd ten użyczył mi mój pracodawca. Test ten był dla mnie świetną zabawą, podwyższeniem swoich umiejętności w kierowaniu oraz formą promocji najbardziej przyjaznego na planecie paliwa do napędu pojazdów spalinowych. Prywatnie również był testem Opla Zafiry jako pojazdu dla rodziny, gdyż noszę się z zamiarem zakupu takiego samochodu.

Samochód do testu był wyposażony w świetne opony Michelin Energy Saver, napompowane do wartości fabrycznej. Mój wynik końcowy – jak się okazało drugi w klasyfikacji generalnej – zawdzięczam wg mnie kilku czynnikom: ekonomicznej i spokojnej jeździe, wykorzystaniu w pełni 6-cio biegowej skrzyni biegów oraz turbiny, świetnym oponom, zdolności przewidywania na drodze i warunkom atmosferycznym i drogowym podczas testu.

Samochód poza oponami był całkowicie fabryczną jednostką z 7-mioma siedzeniami. Jako wyposażenie dodatkowe można zaliczyć jedynie CB Radio – które pomagało mi w przewidywaniu zdarzeń na drodze przedemną. Trasa Testu była zróżnicowana – od drogi miejskiej, poprzez podmiejskie tereny do trasy dwupasmowej. Całość imprezy świetnie zorganizowana, opisana, przeprowadzona.

Z tego miejsca chciałbym podziękować rywalom, kolegom, organizatorom oraz sponsorom. Mam nadzieję, iż w przyszłym roku również będę miał okazję uczestniczyć w tej imprezie. Prywatnie mogę polecić Opla Zafirę 1.6 CNG EcoFlex Turbo – jako pojazd dynamiczny, wygodny, funkcjonalny, ale przedewszystkim EKONOMICZNY i EKOLOGICZNY.