Supertest Ekonomii – dominacja samochodów zasilanych gazem ziemnym (CNG)

VW Caddy EcoFuel Supertest Ekonomii
Fot. Bardzo dobrym spalaniem popisał się m.in. Bartłomiej Kamiński, prowadzący zasilanego gazem ziemnym VW Caddy EcoFuel, udostępnionego przez firmę Krotoski-Cichy z Poznania Źródło: cng.auto.pl

Już po raz drugi w Superteście Ekonomii dominowały samochody na gaz ziemny. Nie tylko było ich podobnie jak przed rokiem najwięcej – 7 – ale po raz drugi z rzędu zwyciężyły w klasyfikacji generalnej, w której kryterium porównawczym, był koszt zużytego paliwa. Całe „podium” przypadło drużynie CNG, bo z 4 aut osobowych, które rywalizowały z 5 dieslami na 300 km trasie, aż 3 przejechały najtaniej.

Obok zwycięskiej Pandy, taniej od najoszczędniejszej wśród konkurentów Skody Octavii przejechały dystans Supertestu także Opel Zafira i Volkswagen Passat, zużywając gaz za około 25 złotych a VW Caddy Comfortline 2.0 EcoFuel uplasował się tuż za Octavią z kosztem gazu nieco poniżej 31 zł. Pozostałe auta zasilane konwencjonalnym paliwem, poza niewiarygodnie oszczędną Octavią, choć i ich wyniki są godne pozazdroszczenia, już wyraźnie odstawały. Koszt oleju napędowego zużytego przez Alfę Romeo MiTo wyniósł blisko 44 zł. Bardzo interesująco na trasie 8 Supertestu wpadły
3 samochody dostawcze: Fiat Doblo 1.6 Natural Power, Iveco EcoDaily 3.0 Natural Power i Mercedes Benz Sprinter NGT. Na przykład koszt przewiezienia 1 m3 ładunku na 100 km w przypadku Sprintera wyniósł zaledwie 1.24 zł, Iveco 1.25,
a w Doblo 3.19. Z kolei przewiezienie tony ładunku na tym samym dystansie kosztowało od 12,63 zł w przypadku Iveco i 13.10 w Mercedesie.

Wszystkie samochody startujące w Superteście wyposażone były w fabryczne instalacje CNG i zadowalały się takim paliwem, choć wszystkie miały zbiorniki na benzynę, na wypadek, gdyby zabrakło gazu a w okolicy nie było stacji z tym paliwem. To ważne zwłaszcza w naszym kraju, gdzie sieć ogólnodostępnych stacji CNG ciągle jest bardzo skromna. Ale to chyba jedyna uciążliwość związana z użytkowaniem tych pojazdów. Za to tankowanie – sama przyjemność. Poza samochodami CNG , na pewno powody do zadowolenia ma Skoda Auto. Jej reprezentant drugi raz z rzędu okazał się najoszczędniejszy wśród aut zasilanych olejem napędowym .

Przed rokiem Octavia 1.6 GreenLine na trasie z Warszawy do Poznania, z tym samym kierowcą spalała 3.42l/100km. Tegoroczna trasa i dobra pogoda sprzyjały uzyskiwaniu rekordowych wyników a nadzwyczaj skromny apetyt na paliwo dał Octavii również zwycięstwo w klasyfikacji „Mistrz zasięgu”. Przy zużywaniu 1.89l/100 km zasięg tego samochodu na jednym zbiorniku wynosi 2910 km. A skoro jesteśmy przy rekordach. Po raz 8 w kategorii „Najtańszy w eksploatacji”, uwzględniającej cenę zakupu i koszty paliwa , zwyciężył samochód Fiata – 500 1.3 Multijet . Kilometr podróży tym samochodem kosztuje 79 gr. Oczywiście pod warunkiem stosowania zasad ekonomicznej jazdy.