Supertest Ekonomii VIII

VII Supertest Ekonomii 2010
Fot. Czy CNG powtórzy swój sukces sprzed roku? Źródło: cng.auto.pl
Przed nami kolejna edycja Supertestu Ekonomii. Warto podkreślić, że zwycięskie auta startujące w tym prestiżowym wyścigu zadowalały się zużyciem w granicach 3 litrów na 100 km.
Podczas ubiegłorocznych wakacyjnych podróży płaciliśmy za litr benzyny 95-oktanowej 4,70 zł/l. Olej napędowy kosztował niespełna 4,50 zł/l, a gaz ziemny kosztował 2,22 zł za m3. Teraz u progu letniej kanikuły ceny wynoszą odpowiednio: 5,35; 5,04 i 2,60 (średnio 12-13% więcej niż przed rokiem). Ten wzrost ceny można znakomicie zniwelować, stosując zasady ekonomicznej, zarazem ekologicznej i bezpiecznej jazdy, co już 7-krotnie dowiedli uczestnicy Supertestu Ekonomii. Zwycięskie auta zadowalały się zużyciem w granicach 3 litrów na 100 km.W tym roku na starcie do VIII Supertestu Ekonomii stanie kilkanaście pojazdów: Alfa Romeo MiTo 1.6 MJTD, Fiat Doblo 1.6 Natural Power, Fiat Panda 1.2 Natural Power, Fiat 500 1.3 MJTD, Iveco EcoDaily 3.0 Natural Power, Mercedes-Benz Sprinter 1.8 NGT, Mitsubishi ASX 1.6 DiD, Opel Zafira 1.6 EcoFlex Turbo, Peugeot 308 1.6 e-HDi, Skoda (nie potwierdzono jeszcze modelu i wersji silnikowej), a także Toyota Prius, VW Caddy Maxi Life 2.0 EcoFuel oraz Passat 1.4 TSI EcoFuel.Powyższa lista jeszcze może się rozszerzyć. Zwraca uwagę dominacja samochodów zasilanych gazem ziemnym (jest ich 7). Olej napędowy zasila silniki 4 aut, a benzynę spala jedynie hybrydowa Toyota.Proporcje są więc zdecydowanie odwrotne niż w autach eksploatowanych na naszych drogach, gdzie dominują samochody benzynowe. Pojazdy zasilane gazem ziemnym należą do rzadkości mimo, że cena tego ekologicznego paliwa jest wyjątkowo atrakcyjna. Choć przez rok zdrożało procentowo tyle samo co benzyna i olej napędowy, to różnica na korzyść gazu wzrosła o 20-30 groszy.Zmniejszeniu zużycia sprzyjają też tzw. „zielone opony”. Kilku z uczestników Supertestu zdecydowało się skorzystać z oferty Michelin Polska i założyć opony Energy Saver.W odróżnieniu od poprzednich, trasa tegorocznego Supertestu Ekonomii przypomina raczej weekendowy wypad za miasto niż wakacyjną podróż, prowadzi bowiem z Warszawy przez Puławy i Radom z powrotem do stolicy. Liczy prawie 300 km.Uczestnicy tradycyjnie zatankują pojazdy na stacji Statoil (przy ul. Puławskiej 86), a część zasilana CNG także na stacji przy ul. Prądzyńskiego, przy Gazowni Warszawskiej. Oficjalny start i meta odbędą się podczas happeningu w Miasteczku Ekologicznej i Bezpiecznej Jazdy, które 11 czerwca między 10 a 18 pojawi się w Parku Agrykola.

Organizatorzy miasteczka przygotowują dla odwiedzających mnóstwo atrakcji.

Nad sprawnym przebiegiem imprezy organizowanej przez Stowarzyszenie Auto Klub Dziennikarzy Polskich czuwać będą sędziowie Automobilklubu Stołecznego MAK.