Dakar 2011 – start trzech terenówek zasilanych gazem ziemnym (CNG)

Fot. Team Gasco – terenówki zasilane CNG w Rajdzie Dakar 2011 Źródło: gasco.cl

W Rajdzie Dakar 2011 biorą udział trzy samochody zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) – dwie Toyoty FJ Cruiser i Toyota Prado. Są to jedyne pojazdy zasilane alternatywnym paliwem w tym legendarnym rajdzie. Pojazdy zostały wystawione przez zespół, którego sponsorem jest chilijski koncern gazowniczy Gasco. Tegoroczny występ jest kontynuacją demontracji potencjału gazowych silników, która zadebiutowała w poprzedniej edycji Rajdu Dakar.

Idea wdrożenia gazu ziemnego w rajdach

Fot. VW Scirocco w Rajdzie Niemiec 2010, źródło: volkswagen-motorsport.com

Zespoły wyścigowe podejmują coraz częściej wykorzystanie sprężonego gazu ziemnego (CNG) w rajdach i wyścigach samochodowych. Tylko w ciągu 2010 roku mieliśmy możliwość obserwowania zmagań serii VW Scirocco CUP, gdzie pojazdy były zasilane wyłączne sprężonym biometanem (bioCNG), oraz kolejnych startów Manfreda Stohla, który ścigał się w Pucharze Austrii swoim Peugotem 207 CNG. Sam 2010 rok rozpoczął się właśnie od startu teamu Gasco w Rajdzie Dakar 2010, o czym pisaliśmy tutaj.

W Rajdzie Dakar 2011 pojazdy w dniach 1 – 16 stycznia w 13 etapach pokonają na odcinkach specjalnych ponad 5000 kilometrów. Wystawiane przez team Gasco pojazdy startują w kategorii pojazdów zasilanych paliwem alternatywnym, sygnowanej jako T-1. Będą one jedynymi pojazdami w tej kategorii podczas tegorocznego wyścigu.

A jak wyglądają gazowe terenówki w Rajdzie Dakar 2011? Poniżej przedstawiamy ich krótką charakterystykę.

Toyota Prado CNG (Dakar 2011 – nr 354)

Fot. Toyota Prado CNG w Rajdzie Dakar 2011, źródło: gasco.cl

Toyota Prado z teamu Gasco startuje w Rajdzie Dakar z numerem 354. Za kierownicą pojazdu zasiada Jorge Latrach (Chile), zaś pilotem jest Juan Pablo Latrach (Chile). Pojazd startuje w kategorii  T-1 – pojazdy alternatywne. Aktualne wyniki kierowcy na oficjalnej stronie Rajdu Dakar 2011 można śledzić tutaj

Pojazd terenowy zbudowany na bazie Toyoty Prado (w Polsce sygnowanej jako Land Cruiser) jest wyposażony w silnik V6 o pojemności 4.000 cm3 i rozwija moc 245 KM. Pojazd jest przystosowany do spalania benzyny lub sprężonego gazu ziemnego (CNG). Łączny zasięg na obu zbiornikach paliw wynosi ok. 900 kilometrów. Pojazd został specjalnie dostosowany do wymogów FIA dla rajdów terenowych – klatkę bezpieczeństwa, pasy szelkowe i system gaszenia komory silnika w razie pożaru. Zmniejszono masę pojazdu dzięki zastosowaniu włókna szklanego oraz kompozytów węglowych.

Toyota FJ Cruiser CNG (Dakar 2011 – nr 351 i 401)

Fot. Toyota FJ Cruiser w Rajdzie Dakar 2011, źródło: gasco.cl

Team Gasco, podobnie jak w edycji 2010, wystawił dwie Toyot FJ Crusier CNG o numerach startowych 351 i 401.

Za kierownicą Toyoty o numerze 351 zasiada Fernando Leon (Chile), zaś pilotem jest Alvaro Leon (Chile). Pojazd startuje w kategorii  T-1 – pojazdy alternatywne. Aktualne wyniki kierowcy na oficjalnej stronie Rajdu Dakar 2011 można śledzić tutaj

Za kierownicą Toyoty o numerze 401 zasiada Ignacio Andreas Casale Silva (Chile), zaś pilotem jest Prohens Figari Nicolas Rafael (Chile). Aktualne wyniki kierowcy na oficjalnej stronie Rajdu Dakar 2011 można śledzić tutaj

Pojazd terenowy zbudowany na bazie Toyoty FJ Cruiser również jest wyposażony w silnik V6 o pojemności 4.000 cm3 i rozwija moc 245 KM. Pojazd może być zasilany benzyną lub CNG, a łączny zasięg na obu paliwach to ponad 900 kilometrów. Zastosowano anologiczne przystosowania do rajdów terenowych jak w Toyocie Prado.