Międzynarodowe Targi Stacja Paliw

Wstęp

W dniach 12-14 maja w EXPO XXI mieszczącym się w Warszawie przy ul. Prądzyńskiego odbyły się XVII Międzynarodowe Targi Stacja Paliw 2010. Stanowiły one dopełnienie tegorocznych imprez sektora autogazu jak; LPG & CNG SHOW 2010, które odbyło się w tej samej hali wystawowej 26 i 27 lutego, oraz XIV Międzynarodowego Forum Gazowego LPG & CNG 2010 zorganizowanego w Hotelu Sofitel Victoria w dniach 10-11 marca.

Wszystkie wydarzenia przyciągnęły wielu wystawców, oraz gości zagranicznych. Prezentowały rynek autogazu w Polsce i na Świecie. Sprężony gaz ziemny znalazł się w ofercie wystawców i prelegentów podczas wszystkich powyżej wymienionych imprez targowych.

Stacja Paliw to głównie urządzenia wyposażenia dla stacji tankowania pojazdów; dystrybutory benzyn, zbiorniki paliw, myjnie samochodowe, wyposażenie dla małej gastronomii, kratki ściekowe, oraz środki czystości do pojazdów. Wszystko co potrzebne jest do wybudowania takiego obiektu, oraz niezbędne wyposażenie i produkty, których potrzebują kierowcy. Pośród tego asortymentu były prezentowane urządzenia na sprężony gaz ziemny.

CNG na stoiskach targowych

Fot. Pokazowy Mercedes B170 NGT

Już przed halą wystawową wyróżniał się pośród wielu prezentowanych myjni samochodowych niskopodłogowy autobus miejski zasilany CNG marki Tedom C 12 G. Pojazd ekonomiczny i zarazem ekologiczny, spełniający normę emisji EEV. Przeznaczony do przewozu łącznie 86 osób. Wewnątrz hali zwiedzający mogli zapoznać się z osobowym mercedesem B 170 NGT na temat którego entuzjastycznie wypowiadał się Pan Marek Kwasowiec powołany do prezentacji tego modelu jak i udzielania informacji ogólnych na temat zalet CNG.

VITKOWICE MILMET S. A. prezentował tradycyjnie ofertę butli ciśnieniowych dla CNG, które stosowane są do gromadzenia tego paliwa na stacjach tankowania sprężonym gazem ziemnym. Dzięki temu produktowi wytwarzanemu w naszym kraju i jego podwójnemu zastosowaniu wielu właścicieli samochodów zakupiło zbiorniki tego paliwa. Butle CNG wytwarzane przez Milmet, które wykonano w zgodzie z regulaminem europejskim R-110 mogą być montowane na pokładach samochodów i stanowić zbiorniki paliwa napędowego.

OPW FMS, Inc.

Fot. Złącza tankowania firmy OPW

OPW FMS, Inc. prezentowało na swoim stoisku między innymi elementy dystrybutorów dla CNG; złącza zrywne i pistolety do tankowania sprężonego gazu ziemnego. Odwiedzający mieli możliwość porównania i własnoręcznych oględzin takich pistoletów zarówno przeznaczonych do samochodów osobowych jak i do tankowania autobusów, czy pojazdów ciężarowych. Wizualne różnice dostrzec można gołym okiem na zdjęciu z targów.

Fot. Ceryfikat Pawła Małkowskiego – eksperta produktów OPW

Wielu tegorocznych wystawców dysponowało ofertą do CNG, jednak nie była ona akcentowana tak mocno jak w opisanych stoiskach. Wśród odwiedzających targi gości mających wkład w kreowanie rynku CNG zauważeni zostali przedstawiciele portalu internetowego cng.auto.pl zrzeszający wielu użytkowników branży autogazu, oraz Forum Użytkowników Pojazdów Zasilanych Sprężonym Gazem Ziemnym.

Forum towarzyszące targom

Fot. Panel dyskusyjny ekspertów rynku gazowego

CNG miało swój panel dyskusyjny 13 maja, który przypadł mi w udziale do zaprezentowania pod tytułem „Co nam daje CNG dzisiaj”. Prezentacja i krótki opis wypowiedzi w punktach w załączeniu.

Prowadzący ten panel Pan Andrzej Sikora Prezes Zarządu Instytutu Studiów Energetycznych dokonał osobistej prezentacji CNG. Wyraził zdziwienie, że oferta targowa jest niekompletna, gdyż nie zauważył na żadnym stoisku nawet jednego dystrybutora do CNG, a były takie demonstrowane w latach poprzednich.

Wspólnie prezentacjami i opiniami wywołaliśmy z prowadzącym dyskusję. Sugerując pogląd, że uwierzy w CNG jeśli PGNiG będzie użytkowało pojazdy NGV wywołał do zabrania głosu Pana Włodzimierza Sanockiego Doradcę Zarządu, który zaprezentował znaczne ilości takich samochodów eksploatowane w PGNiG w wielu regionach Polski. Wskazał, że ciężar rozwoju CNG w naszym kraju dźwigany jest na dzień dzisiejszy przez tą Firmę samodzielnie, a tak być nie powinno. Ekologię powinno wspierać Państwo. Za tym winna iść edukacja, którą prezentując na niewystarczającym poziomie w problematyce CNG wywołałem do zabrania głosu Pana prof. Andrzeja Piętak z Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Jego studenci są uświadomieni w tym zagadnieniu przez grono profesorskie, które zajmuje się tą tematyką od wielu lat i dzięki prowadzonym badaniom zapewnia, że CNG nie jest paliwem rakotwórczym.

Mój przedmówca Pan Andrzej Olechowski Dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego w prezentacji zatytułowanej „Gaz paliwem transportowym – przyszłość do 2020” też podkreślał jak bardzo ekologiczne zalety ma CNG.

W kolejnym panelu, podczas prezentacji „Ekologiczne aspekty zastosowania biogazu do zasilania silników spalinowych” przeprowadzonej przez prof. Zdzisława Chłopka z Politechniki Warszawskiej dowiedzieliśmy się jak często biogaz przyrównuje się do gazu ziemnego. Biogaz – biometan, zawartość głównego składnika metanu waha się w przedziale 55-75%. Podkreślił, że do osiągnięcia ochrony środowiska należy pracować, a nie protestować. Stąd powstałych wiele proekologicznych inicjatyw dla paliw komunikacji miejskich w Europie. Wypowiedź została wzbogacona przez Pana prof. Kazimierza Żmudę z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, że cele energetyczne Polski dla biopaliw II generacji są błędne. Wymienił tu brak infrastruktury do tankowania CNG. Podkreślił, że istniejące biogazownie nastawione są wyłącznie na produkcję energii elektrycznej, a nie na potrzeby wytwarzania paliw transportowych.

Galeria zdjęc z XVII Międzynarodowych Targów ‚Stacja Paliw 2010′ tutaj

Napisano w Pojazdy CNG, Rynek CNG, Wiadomości, Wydarzenia Tagi:
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów