Prawo i Sprawiedliwość wspiera użytkowników ekologicznych pojazdów CNG i LNG
Prawo i Sprawiedliwość wspiera użytkowników ekologicznych pojazdów CNG i LNG
PROJEKT USTAWY O ELEKTROMOBILNOŚCI I PALIWACH ALTERNATYWNYCH PRZYJĘTY PRZEZ RADĘ MINISTRÓW
Kolejne dobre zmiany dla użytkowników ekologicznych pojazdów NGV
Posiadacz pojazdu napędzanego gazem ziemnym będzie mógł skorzystać z możliwości wjazdu do strefy czystego transportu i otrzyma odpowiednie oznakowanie. W dotychczasowym brzmieniu projektu ustawy tylko użytkownik pojazdu elektrycznego mógł skorzystać z możliwości wjazdu do strefy czystego transportu.
Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 28 grudnia 2017 r. przyjęła projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i rekomendowała jego pilne przekazanie do procedowania przez parlament.
W art. 39 projektu ustawy został doprecyzowany przepis ust. 2 poprzez określenie organu odpowiedzialnego za wydawanie oznaczeń dla pojazdów napędzanych gazem ziemnym, uprawniających do ich poruszania się w strefach czystego transportu. Organem tym, analogicznie jak w przypadku pojazdów elektrycznych, będzie wójt, burmistrz albo 4 / 8 prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedziby posiadacza pojazdu. W ust. 2 wprowadzono również zmianę polegającą na tym, że to posiadacz pojazdu napędzanego gazem ziemnym będzie mógł skorzystać z możliwości wjazdu do strefy czystego transportu, będzie otrzymywał odpowiednie oznakowanie, a właściwość wójta, burmistrza albo prezydenta miasta będzie się określać wedle siedziby posiadacza pojazdu. W dotychczasowym brzmieniu to użytkownik pojazdu elektrycznego mógł skorzystać z możliwości wjazdu do strefy czystego transportu, a właściwy do wydawania oznaczeń był organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedziby właściciela pojazdu.
Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest pierwszym dokumentem ujmującym całościowo, od strony regulacyjnej, zasady rozwoju i funkcjonowania infrastruktury paliw alternatywnych Celem projektu ustawy, przygotowanego przez Ministerstwo Energii, jest stymulowanie rozwoju oraz zastosowania paliw alternatywnych w transporcie. Umożliwi to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego i niezależności energetycznej Polski oraz pozwoli na poprawę jakości powietrza w miastach. Ponadto, wzrost zastosowania paliw alternatywnych w transporcie będzie niósł za sobą rozwój nowoczesnych technologii na rynku polskim.
Projekt ustawy określa m.in. zasady budowy sieci bazowej infrastruktury dla dystrybucji paliw alternatywnych w celu stworzenia sprzyjających warunków do jej powstawania. Rozbudowa sieci bazowej pozwoli na swobodne przemieszczanie się na terenie kraju samochodów o napędzie opartym na paliwach alternatywnych. Zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w marcu 2017 r. Krajowymi ramami polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych sieć bazową stworzy 6 400 punktów ładowania energią elektryczną i 70 stacji gazu ziemnego CNG, zlokalizowanych w miastach oraz wzdłuż kluczowych tras szybkiego ruchu. Wskazano również zasady funkcjonowania tej infrastruktury oraz podmioty odpowiedzialne za budowę i zarządzanie stacjami ładowania i stacjami gazu ziemnego. Powinno to umożliwić powstawanie sieci bazowej infrastruktury tych paliw, a tym samym przyczynić się do realizacji celów ustawy i Krajowych ram.
Projektowana regulacja zakłada również możliwość powstawania w miastach stref czystego transportu, po których będą mogły poruszać się pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi – gazem ziemnym wodorem i energią elektryczną. Powyższe rozwiązanie ma na celu przede wszystkim poprawę jakości powietrza w dużych miastach, tj. w miejscach gdzie zazwyczaj mamy do czynienia z najwyższym stężeniem zanieczyszczeń.
Projektowana ustawa stanowi drugi etap wdrażania przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych do polskiego porządku prawnego. Poprzedziły ją ww. Krajowe ramy…, które są dokumentem strategicznym formułującym cele i instrumenty wsparcia dla rozwoju rynku i infrastruktury w odniesieniu do paliw alternatywnych gazu ziemnego CNG i LNG stosowanych w transporcie drogowym oraz transporcie wodnym.
Przyjęcie ustawy stanowi kluczowy element rozwoju rynku paliw alternatywnych w Polsce.
Podobne wpisy
- Zerowa stawka akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG od…
- CNG | Akcyza na gaz ziemny. Radomskie MPK zapłaci 500…
- Akcyza CNG. Od 1 listopada 2013 roku wejdzie akcyza na…
- Akcyza na CNG | Reportaż Programu 1 Polskiego Radia o…
- Akcyza CNG uderzy w użytkowników sprężonego gazu ziemnego (CNG)
- Akcyza na CNG | Wielkie szanse na utrzymanie zwolnienia i…
- Akcyza na CNG | Reportaż Programu 1 Polskiego Radia o…
- Akcyza na CNG | Ustawa w Sejmie – czekamy na…
- Akcyza na CNG | Program 1 Polskiego Radia wyemituje reportaż…
- Akcyza na CNG I czytanie ustawy o podatku akcyzowym wywołało…
- Akcyza na CNG | Działania Portalu cng.auto.pl w Sejmie i…
- Akcyza na CNG | Mamy odpowiedź na interpelację dotyczącą ustawy…
- Akcyza na CNG | Fiskus panem i władcą
- Akcyza na CNG | Nowy podatek prawdopodobnie będzie większy o…
- Akcyza CNG | Urząd Miasta Radomia po interwencji Portalu cng.auto.pl…
- Akcyza na CNG | Rząd akceptuje akcyzę na CNG, jedyna…
- AKCYZA na CNG | Ministerstwo Gospodarki apeluje o zawieszenie akcyzy,…
- RADOM | Akcyza na CNG uderzy w radomskie MPK
- Ministerstwo Finansów potwierdza nałożenie akcyzy na CNG! Podwyżka o 42…
- POLITYKA | PIS – Interpelacja w sprawie zamiaru wprowadzenia akcyzy…
- POLITYKA | PIS – Interpelacja w sprawie wysokości stawki podatku…
- POLITYKA | PO – Interpelacja w sprawie implementacji dyrektywy PE…
- INTERPELACJA – Jeszcze przez trzy lata obowiązuje zerowa stawka akcyzy…