XIV Supertestu Ekonomii – podsumowanie – Iveco Stralis NP400 LNG

Iveco Stralis NP400, Alfa Romeo Giulia 2.2, Skoda Octavia 1.0 TSI oraz Volkswagen e-Golf – to odtwórcy głównych ról na 240 kilometrowej trasie
XIV Supertestu Ekonomii. Początek i koniec trasy uczestnicy pokonywali w kilkukilometrowych korkach, wyjazdowym na wylocie z Warszawy w
kierunku Białegostoku i wjazdowym po kolizjach na S8, od Powązek do Wisły. Reszta trasy przy umiarkowanym ruchu i na ogół pochmurnej, jesiennej aurze.

Na mecie najmniej paliwa – 8,20 l – weszło do baku najlżejszej w stawce i wyposażonej w najmniejszy, litrowy, benzynowy silnik Skody Octavii (średnie
spalanie 3,41l/100km). Alfa Giulia napędzana dieslem o z górą dwukrotnie większej pojemności zużyła 9,51 l ON ( 3.95l/100km)

Ciągnik siodłowy Iveco Stralis NP400 z silnikiem o pojemności 8,7l i mocy 400 KM przyjechał na start z pełnym zbiornikiem skroplonego gazu ziemnego – LNG.  Z odczytu pokładowego komputera wynikło, że ciągnik zużył na całej trasie 41 kg tego paliwa. (17,08 kg/100km) W podobny sposób dowiedzieliśmy się o apetycie na prąd w e-Golfie, którego komputer wyliczył zużycie energii elektrycznej na 26,64 kWh (śr.11.1 kWh/100 km) po przejechaniu 240 km w ciągu 4 godzin i 4 minut z przeciętną prędkością 59 km/h. Pokazywał zarazem , że zapas energii w akumulatorach pozwoli przejechać jeszcze kolejne 40 km.

Aby porównać nieporównywalne organizatorzy Supertestu Ekonomii do klasyfikacji generalnej stosują kryterium kosztu paliwa na 100 km.
Bezkonkurencyjny pod tym względem okazał się Volkswagen e-Golf. Gdyby uzupełnić zapas energii w ogólnodostępnym, darmowym punkcie ładowania, a takie są, okazałoby się, że tę i każdą inną trasę możemy przejechać za darmo.
Gdyby natomiast naładować baterię o pojemności 35,8 kWh z gniazdka w sieci operatora Innogy ( jak w Warszawie), to za 1 kWh należałoby policzyć 0,4312 zł ( energia czynna, opłata jakościowa, opłata przesyłowa i opłata OZE) , bez stałych, comiesięcznych opłat abonamentowych doliczanych do rachunku niezależnie od ilości zużytej energii. Oznacza to koszt przejechania 100 km w wysokości 4,79 zł. W przypadku oszczędnej Skody przejazd 100km podczas Supertestu kosztował 18,48 zł ( benzyna Shell V-Power Sport – 5,42zł/l) a równie oszczędnej Giulii – 18,88 ( diesel Shell V-Power – 4,78 zł/l).

Z kolei ciekły gaz ziemny (4,20 zł /kg) do ciężarowego Iveco Stralis kosztował 71,74 zł /100 km. Niestety w Polsce na razie są 3 stacje w których można tym ekologicznym paliwem napełnić zbiorniki pojazdu. Na szczęście zasięg tego ciągnika siodłowego wynosi 1500 km.
Reasumując, spokojna, równa jazda z prędkością w granicach dopuszczalnej przez kodeks drogowy zmniejsza apetyt na paliwo. Wszystkie samochody uczestniczące w XIV Superteście Ekonomii uzyskały spalanie niższe od katalogowego podawanego przez producentów.

 

Napisano w BIOGAZ, Biometan, Ciężarowe, LNG, O nas, Pojazdy LNG, Rynek LNG, Wiadomości, Wydarzenia Tagi: , , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów

Specjalistyczny sklep z olejami i chemią motoryzacyjną