Raport z testów pojazdów IVECO LNG w Polsce

IVECO Stralis LNG Natural Power
Raport z testów pojazdów IVECO LNG w Polsce

Raport do pobrania: tutaj

Przedstawiamy wyniki testów drogowych ciężarówek IVECO zasilanych LNG w Polsce.
Głównym celem testów było sprawdzenie możliwości zmniejszenia oddziaływania na środowisko w dziedzinie transportu towarów. W czasie 6 miesięcy na terenie Centrum Dystrybucyjnego IKEA w Jarostach, oprócz poznania walorów eksploatacyjnych pojazdów i poziomu spalania paliwa, firmy transportowe miały również możliwość samodzielnego przekonania się jak wygląda obsługa serwisowa pojazdów oraz przebieg procesu tankowania wykonywanym przez Cryogas. Wyniki testu dowiodły, że pod każdym względem jakość obsługi i przebieg eksploatacji nie odbiegają znacząco od doświadczeń z pojazdami zasilanymi olejem napędowym.
Na przestrzeni 6 miesięcy, 3 ciągniki IVECO Stralis AT 440S33 TP LNG pokonały łącznie ponad 40 000 km. Średnie spalanie LNG wyniosło 24,9 kg/100km przy średniej wadze ładunku 15,3 tony (średnia ważona zużycia Oleju Napędowego [ON] w okresie testów wykorzystana do porównań to 30,4 L/100km).
Na podstawie niniejszych parametrów możliwe stało się wykonanie analizy całkowitych kosztów posiadania pojazdów (TCO). Wynik? Paliwo LNG to obecnie optymalne rozwiązanie w zakresie zmniejszenia emisji spalin (brak sadzy, CO2 – redukcja 7%) oraz ograniczenia wydatków na paliwo, gdzie próg opłacalności inwestycji w pojazdy LNG zostaje przekroczony dla przebiegów powyżej 105 000 km rocznie. Wówczas miesięczne oszczędności na paliwie LNG przewyższają pozostałe koszty eksploatacji pojazdu (TCO). Jako przykład dla przebiegu 120 000 km, roczny zysk z pojazdu LNG to 1 573 EUR w porównaniu do pojazdu zasilanego ON.

Testowane samochody to ciągniki Iveco Stralis Natural Power LNG. Samochody spełniają normę emisji EURO VI. Stralis Natural Power LNG zasila silnik 330 KM Cursor 8 CNG. Jest on wyposażony w kriogeniczny zbiornik paliwa LNG o pojemności 510 litrów i 4 zbiorniki 70-litrowe CNG zapewniające zasięg ponad 750 km. Dzięki temu pojazdy doskonale sprawdzają się na średnich dystansach. Pojazdy napędzane LNG posiadają szereg zalet: są one ekologiczne (niższa emisja cząstek stałych, tlenków azotu i dwutlenku węgla), brak konieczności używania dodatków AdBlue, cichsza praca silnika, niższe zużycie tańszego paliwa oraz prostsza budowa układu wydechowego, przekładająca się na większą niezawodność w dłuższym okresie czasu, przez co na niższe koszty serwisowania.

Znaczące zmniejszenie wydatków na paliwo oraz ograniczenie emisji spalin – to dwa główne wnioski z 6-miesięcznych testów drogowych Iveco Stralis LNG w Polsce. Przewoźnicy świadczący usługi dla IKEA z zadowoleniem przyjęli eksploatację ciągników zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG).
Główne rezultaty testów drogowych
Zmniejszenie emisji spalin – wyeliminowanie emisji cząstek stałych (sadzy) oraz redukcja emisji CO2 o 7%, zastosowanie uproszczonego i lżejszego systemu oczyszczania spalin
Redukcja wydatków na paliwo o 30% (dzięki lepszej kaloryczności metanu niż oleju napędowego, brak potrzeby stosowania AdBlue)
Redukcja emisji hałasu
Wyzwania związane z eksploatacją pojazdów
Zwiększenie zasięgu pojazdu – obecnie 750 km, niebawem możliwe będzie osiągnięcie 1.500 km (dzięki drugiemu zbiornikowi LNG)
Zwiększenie mocy silnika – 330 KM mocy dobrze sprawdza się w większości zastosowań, dla potrzeb transportu długodystansowego już niebawem pojawi się nowa jednostka o mocy 400 KM
Zwiększenie dostępności stacji LNG – obecnie 3 obiekty w Polsce, do 2025 roku regularna sieć stacji wzdłuż głównych dróg krajowych (A1, A2, S3, A4, S7, S8 oraz S61)

W raporcie o zaletach pojazdów IVECO, napędzanych alternatywnym paliwem CNG i LNG, mówi Michał Fersten, Dyrektor Sprzedaży IVECO Poland: „Zaangażowanie IVECO w wykorzystanie alternatywnych paliw metanowych w transporcie drogowym ma charakter globalny.Oferujemy całą gamę swoich pojazdów w wersji z napędem CNG. Jeżeli chodzi opojazd wykorzystany w teście to zasięg Stralisa CNG/LNG wynosi 750 km, układy zastosowane w pojeździe mają bardzo prostą budowę, pojazd nie wymaga stosowania dodatku AdBlue. Układ paliwowy w ciągnikach siodłowych IVECO LNG spełnia wszystkie normy emisji spalin oraz Regulamin R110 – EKG ONZ,dotyczący homologacji pojazdów wykorzystujących w układach napędowych gaz ziemny. W całej Europie mamy sprzedanych już 14 tys. pojazdów zasilanych gazem ziemnym, są one rentowne, przyjazne dla środowiska i znacznie mniej hałasują. Ponadto, zespół IVECO nieustannie pracuje również nad optymalizacją kosztów zakupu i serwisu IVECO CNG/LNG.”

Iveco zapewnia szereg rozwiązań pozwalających na zwiększenie konkurencyjności firmy transportowej a jednym z nich jest wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa dla ciężarówek. Rozwiązanie to, popularne m.in. w Hiszpanii, Holandii czy Wielkiej Brytanii, stało się dostępne również w Polsce. Dzięki współpracy z IKEA Distribution Services, przełamane zostały kluczowe bariery związane z małą popularnością dla szerszego wdrożenia napędów LNG w Polsce. Dzięki temu grupa 5 przewoźników IKEA zyskała niepowtarzalną możliwość przeprowadzenia pierwszych testów drogowych ciągników napędzanych LNG w Polsce.

Technologia napędzania pojazdów ciężarowych gazem ziemnym zdobywa coraz więcej zwolenników. W czerwcu 2016 roku, w trakcie światowej premiery Nowego Stralisa podpisana została umowa na dostarczenie 250 pojazdów napędzanych gazem ziemnym dla firmy Perrenot Group. To wyjątkowe zamówienie dotyczy dostarczenia 200 ciągników Stralis NP (Natural Power) z instalacjami LNG i CNG, nowym silnikiem Cursor 9 o mocy 400 KM, kabiną Hi-Way i zautomatyzowaną przekładnią Eurotronic oraz 50 ciężarówek Stralis Natural Power z instalacją CNG i silnikiem o mocy 330 KM. Takie istotne zamówienie oznacza punkt zwrotny na drodze do zrównoważonego transportu drogowego w Europie.

IVECO
Szeroki asortyment produktów marki obejmuje modele Daily w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 3 do 7 ton, Eurocargo w segmencie od 6 do 18 ton, a także Trakker (przeznaczone do eksploatacji poza drogami utwardzonymi) i Stralis w segmencie powyżej 18 ton. Ponadto — pod marką IVECO Astra — firma produkuje pojazdy przeznaczone do eksploatacji poza utwardzonymi drogami, wywrotki na podwoziu sztywnym i przegubowym oraz pojazdy specjalistyczne.IVECO zatrudnia na całym świecie prawie 21 000 pracowników. Firma zarządza zakładami produkcyjnymi w siedmiu krajach w Europie, Azji, Afryce, Oceanii i Ameryce Łacińskiej, gdzie wytwarzane są pojazdy wyposażone w najnowsze i najbardziej zaawansowane technologie. 4200 salonów sprzedaży i stacji obsługi w ponad 160 krajach gwarantuje wsparcie techniczne niezależnie od tego, w którym miejscu na świecie eksploatowany jest pojazd Iveco.

Zapraszamy do zapoznania się z Raportem IVECO, który powstał przy współpracy z portalem cng.auto.p oraz Fundacją Green Fuel.

raport iveco lng cng

Napisano w Analizy, Ciężarowe, LNG, Wiadomości Tagi: , , , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów