Bezpieczna instalacja CNG w pojazdach.

Instalacje CNG w pojazdach

Na nasza skrzynkę redakcyjną otrzymaliśmy wiadomość od użytkowników pojazdów CNG z Białorusi, że w ich kraju uległ uszkodzeniu zbiornik w samochodzie VW Touran Ecofuel, uszkodzenie było dosyć poważny, kierowca ucierpiał a sam samochód nadaje się tylko do kasacji.

http://auto.tut.by/
http://auto.tut.by/

W tej chwili jest za wcześnie aby oceniać ten przypadek, nie mamy jeszcze szczegółowych raportów dotyczących tego wypadku, ale chętnie napiszemy kilka kluczowych zasad o jakich należy pamiętać podczas korzystania z gazu ziemnego zmagazynowanego w zbiornikach w samochodzie.

Po pierwsze i najważniejsze, jeśli nie masz doświadczenia, nie jesteś przeszkolony i nie zdajesz sobie sprawy jak niebezpieczne może być paliwo CNG sam nie naprawiaj swojej instalacji CNG w samochodzie.
Nawet mała ingerencja w taką instalację może doprowadzić do tragedii, możesz przez przypadek rozszczelnić instalację w swoim samochodzie. Bardzo ważne jest też to, aby każdą awarię instalacji CNG jak najszybciej naprawiać i eliminować błędy.

Przeglądy, sprawdzanie zbiorników instalacji CNG, to jednak bardzo ważna sprawa, w Polsce instalacje powinno sprawdzać się co roku przy każdym przeglądzie technicznym ale z tym bywa różnie – przestrzegamy przed Diagnostami sprawdzającymi taką instalację w sposób pobieżny, posługując się procedurami z LPG.

Przeglądy zbiorników co 3 lata to dla nas zło konieczne. W Polsce wygląda to tak że ceny są zawyżone, ale warto jednak o tym pamiętać bo podnosi to nasze bezpieczeństwo – przecież chcemy wiedzieć w jakiej kondycji są nasze zbiorniki CNG. Inspektor sprawdzi dokładnie całą instalację oraz wszystkie połączenia, sprawdzi czy zbiorniki nie uległy korozji oraz czy wszystko jest w porządku z naszą instalacją.

Przestrzegamy aby tylko uprawnione osoby sprawdzały naszą instalację – dokładnie i fachowo, cena takiej usługi za przegląd jednego zbiornika to nawet po 250zł, co jest zbyt wygórowaną ceną za taką usługę, ale i to można w pewien sposób obejść, koszt pracy inspektora to 200zł za 2h pracy (to minimum) w czasie tych 2 godzin można sprawdzić kilka takich zbiorników i zrobić to hurtowo w naszych samochodach, jednak trzeba się do tego przygotować.

Kolejne zabezpieczenie, które ma nas chronić to badanie ciśnieniowe zbiorników – wykonujemy się w Polsce co 10 lat. W tym przypadku eksperci uważają, że ta procedura sama w sobie może nam trochę zniszczyć naszą instalacje bo z samochodu należy zdjąć zbiorniki i przetestować je pod ciśnieniem, niestety zdjęcie zbiorników z samochodu powoduje jego naturalne rozszczelnienie, po takiej interwencji należy dokładnie sprawdzić szczelność instalacji i jej sprawność. Taka procedura ma swoje wady,ale jednak najważniejszy fakt to nasze bezpieczeństwo, może się okazać że metal, z którego został wykonany zbiornik przez 10 lat uległ jakiemuś małemu uszkodzeniu i to może prowadzić do takiej tragedii jaka miała miejsce na Białorusi.

Warto tutaj jeszcze podkreślić aspekt serwisowania samochodów w ASO, nawet tych starszych – to może mieć sens i bardzo wpływać na nasze bezpieczeństwo, nie nakłaniamy do każdorazowej naprawy w ASO ale od czasu do czasu warto tam podjechać i wymienić np. olej w samochodzie aby przy okazji sprawdzić, czy nasz samochód nie jest objęty jakąś akcją serwisową instalacji CNG, najlepszym przykładem była akcja serwisowa GM która to w naszych Oplach wymuszała na ASO wymianę zbiorników CNG bo stare zaczynały rdzewieć, koszt takiej wymiany w naszych oplach to około 7000PLN a ASO robiło to za darmo.

Pamiętajmy, że paliwo CNG to najbezpieczniejsze paliwo jakie jest dostępne na rynku, jest lżejsze od powietrza w przypadku rozszczelnienia ulatuje w górę i nie rozlewa się po ulic jak zwykłe paliwo, zbiorniki do przetrzymywania tego paliwa są bardzo wytrzymałe i są odporne na uderzenia, najlepszym argumentem że to paliwo jest takie bezpieczne, jest fakt że w Argentynie Policja jeździ na tym paliwie właśnie ze względu na bezpieczeństwo tego paliwa.

Przypadek jaki miał miejsce na Białorusi to jednostkowy przypadek, ale często też słyszymy o takich incydentach przy użytkowaniu innych paliw.

Warto pamiętać o wszystkich procedurach w użytkowaniu nie tylko samochodów zasilanych paliwem CNG, ale również ON i PB

http://auto.tut.by/
http://auto.tut.by/