Ciągnik zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG) – Biometan

logo

Producent maszyn rolniczych Same Deutz-Fahr zaprezentował ciągnik zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG), opracowany w ramach wspólnego projektu badawczego z Deutz AG i Rostock University i finansowany przez Niemiecką Federalną Fundację Ekologiczną (DBU). Dzięki tej współpracy inżynierowie przekonwertowali silnik wysokoprężny na zasilanie metanem, a następnie zamontowali zmienioną jednostkę w ciągniku rolniczym.

Projekt powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na alternatywne koncepcje napędu pojazdów wykorzystywanych w rolnictwie i przemyśle. Zespołowi badawczemu Uniwersytetu w Rostocku przewodniczył profesor Horst Harndolf z Wydziału Silników Tłokowych i Spalinowych. Dzięki wieloletniej współpracy z firmą Deutz AG, profesor potwierdził ustanowienie nowego standardu w technologii silników alternatywnych dla rolnictwa.

Prototyp Deutz-Fahr 5120C może być zasilany nie tylko za pomocą CNG, ale również biometanem. Wstępne testy rozpoczęły się we wrześniu 2015. Wolfgang Beberdick, szef działu termodynamiki i silników w firmie DEUTZ wyjaśnił: „Testy zakończyły się całkowitym sukcesem. Nasza współpraca z Uniwersytetem w Rostocku była bardzo prężna dla obu stron i zaowocowała rozwojem silnika gazowego.”
Ciągnik był też testowany przez Instytutu Rolnictwa Ekologicznego w Thünen, podczas typowych prac rolniczych na polu. Całe przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem mierzonym również zakładaną redukcją zanieczyszczeń i zmniejszeniem emisji CO2 bez utraty wydajności maszyny.

W projekcie wykorzystano przemysłowy silnik wysokoprężny, który przerobiono na zasilanie metanem, zastępując samozapłonowe wtryskiwacze diesla na Deutz TCD 3.6-litra (50 do 90 kW z maks. momentem obrotowym. 480 Nm) z zapłonem iskrowym, przy okazji dostosowując kilka innych komponentów.

Deutz-Fahr 5120C

Sasche Prehn, inżynier z Uniwersytetu w Rostocku, który walnie przyczynił się do przebudowy silnika wyjaśnił, że z nowym systemem udało się znacznie ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, zaś emisja metanu jest bliska zeru (mniej niż 0,5 g/kWh). Przy okazji wydajność nowego silnika jest równa wysokoprężnemu.

Całkowita pojemność zbiorników CNG w prototypie Deutz 5120C wynosi 236 litrów. W traktorze znajdziemy siedem butli, z miejscem na 8 sztuk, co dałoby zwiększenie pojemności do 316 litrów (około 60 kg CNG). Ilość ta odpowiada około 77 litrów oleju napędowego.
Mimo, że maszyna ma mniejszy zasięg niż porównywalna z silnikiem Diesla, wykazana redukcja emisji CO2 wyniosła 10-14%, obniżona została również emisja tlenków azotu (o 90%) i cząstek stałych, co daje wymierne korzyści, zwłaszcza w zamkniętych przestrzeniach, w których może pracować ciągnik.

Firma Deutz w celu ochrony globalnego klimatu stawia na zmniejszanie emisji gazów cieplarnianych, co jest jednym z głównych zadań w przemyśle na kolejne lata.

Ciągnik na gaz ziemny spełnia poziom emisji spalin – V.

Napisano w BIOGAZ, Biometan, Rynek CNG, Wiadomości Tagi: , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów