Regeneracja wtryskiwaczy CNG, czyszczenie wtryskiwaczy gazowych.

Regeneracja wtryskiwaczy CNG.

Czyszczenie i regeneracja wtryskiwaczy gazowych CNG.

regeneracja wtryskiwaczy cng

O wtryskiwaczach.
Wtryskiwacze są kluczowym podzespołem nowoczesnych układów paliwowych. Odpowiadają za dostarczanie paliwa do silnika w precyzyjny, ściśle określony przez komputer sterujący sposób. Ogólnie rzecz biorąc żywotność wtryskiwaczy jest stosunkowo długa, określana przez dwóch największych na świecie producentów części samochodowych tj. Bosch i Delphi na 1 miliard cykli. Liczba cykli deklarowana przez producentów jest na tyle duża, że wtryskiwacz nie powinien zepsuć się przed końcem żywotności samochodu przewidywanego przez koncerny samochodowe.

CO JEŚLI WTRYSKIWACZ ULEGNIE USZKODZENIU?
Bardzo często wtryskiwacze ulegają zanieczyszczeniom w takim stopniu, że ich praca zostaje zaburzona na tyle, iż większość mechaników kwalifikuje je jako wtryskiwacze uszkodzone, nie nadające się do dalszej eksploatacji i naprawy. Właściwie nie należałoby się dziwić z takiego podejścia, bowiem wtryskiwacz odpowiednio mocno zanieczyszczony jest właściwie nie do wyczyszczenia ogólnie dostępnymi środkami. Czy w takim wypadku najlepszym wyjściem byłby zakup wtryskiwaczy nowych? Nie wątpliwie tak, przynajmniej dla kogoś kto nie liczy się z kosztami. Zakup wtryskiwaczy nowych z pewnością zagwarantuje ich bezawaryjną eksploatację, przynajmniej przez jakiś czas. Co jeśli nas nie stać na wtryskiwacze nowe, które z reguły bagatela nie kosztują mało? Pozostaje zakup wtryskiwaczy używanych w niewiadomym stanie, bądź oddanie starych do profesjonalnego serwisu na diagnostykę i regenerację. Jak się okazuje 90% wtryskiwaczy kwalifikowanych do wymiany mają sprawną elektronikę, a głównym problemem stanowią same zanieczyszczenia, które przy pomocy odpowiednich urządzeń i środków można usunąć, przywracając tym samym ich prawidłowe działanie.

ZANIECZYSZCZENIA W CNG

Główną przyczyną nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy CNG są nagromadzone w nich zanieczyszczenia. CNG – Compressed Natural Gas, to sprężony gaz ziemny, czyli zwykły metan. Ciśnienie w zbiornikach (butlach), to 200-250 bar w zależności od aktualnego ciśnienia panującego w butlach-magazynach danej stacji do tankowania.

JAK UZYSKUJE SIĘ GAZ POD WYSOKIM CIŚNIENIEM ?

Tak wysokie ciśnienie możliwe jest do uzyskania dzięki specjalnych kompresorom – sprężarkom zaprojektowanym specjalnie do tego celu. Pobierają one gaz ze zwykłej instalacji, jednak ciśnienie panujące w systemie dostarczającym gaz do naszych mieszkań jest bardzo niskie, przeważnie poniżej 0,3 bara. Aby móc zasilić jakikolwiek pojazd, gaz musi zostać sprężony przy pomocy owych wielostopniowych sprężarek. Wysokociśnieniowe kompresory gazu ziemnego mają budowę podobną do tych wykorzystywanych do „nabijania” butli tlenowych używanych przez straż pożarną, do nurkowania czy pistoletów paintballowych wykorzystujących sprężone powietrze jako napęd dla kulek z kolorową farbą.

SKĄD W SPRĘŻONYM GAZIE BIORĄ SIĘ ZANIECZYSZCZENIA ?

Podczas sprężania występują wahania temperatur w wyniku czego wytrącana jest para wodna (w każdej standardowej butli kompresora na powietrze na dnie mamy korek do okresowego spuszczania wody z butli), która w połączeniu z mieszaniną występujących w metanie węglowodorów tworzy kondensat. Kondensat wraz ze sprężonym gazem trafiłyby bezpośrednio do zbiornika i butli w naszym samochodzie gdyby nie filtry, które mają za zadanie temu przeciwdziałać.

W JAKI SPOSÓB OGRANICZA SIĘ PRZEDOSTAWANIE ZANIECZYSZCZEŃ DO UKŁADU ZASILANIA ?

W każdym kompresorze zaprojektowanym do sprężania gazu CNG kluczową rolę odgrywają filtry oraz sita molekularne o odpowiedniej granulacji. Mają one za zadanie wyłapywać z gazu zanieczyszczenia w postaci wody, kondensatu i innych mechanicznych zanieczyszczeń. Filtry przeciwdziałają przedostaniu się kondensatu wraz ze sprężonym gazem bezpośrednio do zbiornika czy butli w naszym samochodzie. Trwałość filtrów zależy od ilości przepompowanych m3 gazu przez sprężarkę. Najczęściej jednak wartości te podawane są przez producentów sprężarek w motogodzinach, które w zależności od ich wydajności odpowiadają ilością przepompowanego gazu. Zaniedbanie okresowego serwisu sprężarki, zaniechanie wymiany filtrów w określonym czasie czy nieterminowy zrzut nagromadzonego kondensatu powoduje przeniknięcie wody i kondensatu do układu zasilania w samochodzie, a w konsekwencji do wtryskiwaczy, które ulegają stopniowemu zapychaniu.

JAKIE MOGĄ BYĆ KONSEKWENCJE NAGROMADZONEGO KONDENSATU W UKŁADZIE ZASILANIA ?

W lecie objawy w postaci nierównej pracy silnika, zwłaszcza na zimnym świeżo odpalonym silniku są ewidentnym skutkiem nagromadzenia się kondensatu w instalacji, co zaburza dawkowanie wtryskiwaczy i prawidłową pracę silnika. W zimie nagromadzona woda może zamarzać, utrudniając skutecznie uruchomienie pojazdu.

W JAKI SPOSÓB SAMEMU ZABEZPIECZYĆ WTRYSKIWACZE PRZED ZANIECZYSZCZENIAMI ?

Na terminowy serwis stacji oferujących sprężony gaz ziemny nie mamy wpływu, jednak o własną instalację możemy zadbać poprzez zamontowanie dodatkowych filtrów odstojnikowych z wymiennymi wkładami, które co jakiś czas należy opróżniać. Nie zabezpieczą one całego układu, ale przede wszystkim ograniczą przedostawanie się zanieczyszczeń do wtrysków oraz skutecznie przedłużą ich bezawaryjne działanie.
Portal cng.auto.pl poleca profesjonalne usługi regeneracji oraz czyszczenia wtryskiwaczy świadczone przez firmę TOP SETUP z Krosna, firma ta świadczy usługi za pomocą serwisu www.regeneracja.wtryskiwaczy.pl

Portal przeprowadził test realizacji regeneracji oraz czyszczenia wtyskiwaczy CNG, wysłaliśmy do Firmy TOP SETUP komplet wtryskiwaczy gazowych CNG oraz komplet wtryskiwczy benzynowych od Fiata DUCATO Natural Power 2.0.

Firma TOP SETUP wykonała regeneracja w ciągu 3 dni wliczając w ten termin czas wysyłki.

Jak wygląda procedura realizacji zgłoszenia, wysyłki oraz otrzymania zregenerowanych wytryskiwaczy:

Po kontakcie z firmą TOP SETUP otrzymaliśmy informację że wtryskiwacze najlepiej wysłać z całą listwą, po zdemontowaniu listw z wtryskiwaczami zapakowaliśmy komplet wtryskiwaczy z listwami do pudełka i wysłaliśmy do firmy TOP SETUP, na drugi dzień otrzymaliśmy informacje, że nasze wtryskiwacze są już testowane i Firma TOP SETUP jeszcze w tym samym dniu je zregeneruje i tego samego dnia odsyła do nas zregenerowane wtryskiwacze kurierem. Dnia trzeciego otrzymaliśmy paczkę z regenerowanymi wtryskiwaczymi wraz z wydrukowanymi testami wtryskiwaczy przed regeneracją oraz po regeneracji.

Jako portal polecamy dla naszych użytkowników tylko sprawdzone i dobre rozwiązania, polecamy Firmę TOP SETUP ze względu na profesjonalizm, szybkość obsługi oraz wiedzę związaną z wtryskiwaczami dla skroplonego gazu ziemnego. Warto też wpomnieć, że Właściciel Firmy TOP SETUP jeździ samochodem zasilanym CNG.

STRONA FIRMY TOP SETUP: www.regeneracja.wtryskiwaczy.pl

Źródło:
Tagi: , ,