Supertest Ekonomii 2015 wygrywa Skoda Octavia CNG.

Supertest Ekonomii 2015 wygrywa Skoda Octavia CNG.

Wakacje i letnie podróże tuż, tuż. Może więc przydadzą się doświadczenia płynące z niedawnego XII Supertestu Ekonomii, którego uczestnicy pokonali liczącą 458 km trasę z Warszawy do Białowieży i z powrotem. Najtaniej , bo za 66,36 zł , pokonał tę trasę instruktor Szkoły Auto Michał Wiatr w Skodzie Octavii 1.4 TSI/CNG, zużywając 20,17 m3 gazu ziemnego po 3,29 zł/m3. Miał co prawda pełny bak benzyny ale przejechał cały dystans na zdecydowanie tańszym gazie. Pokonanie 100km przy spalaniu 4.18m3/100km kosztowało w tej sytuacji tylko 13 zł i 75 gr. Niewiele drożej wypadł najoszczędniejszy diesel – Skoda Rapid Greenline 1.6 TDI – który na 100km potrzebował paliwa za 14 zł i 52 gr ( 2,73l/100km – 5.32 zł/l*), o ponad 3 zł mniej niż Nissan Pulsar 1.5 dCi zużywający o ponad pół litra oleju napędowego więcej. Niespełna 20 zł kosztował przejazd 100km dwupaliwowym Fiatem 500 1.3 JTD  ( 2.99l ON i 2.09l/100km LPG – 1.89zł/l). Barierę 20 zł przekroczyły dwa samochody benzynowe w stawce : Fiat Panda 1.2 i 500X Lounge 1.4 Multiair i to mimo skromnego spalania : 4.22 i 4.72l/100km( 5.35 zł/l). Z kolei dysponująca 3.5 litrowym silnikiem benzynowym hybryda Infiniti Q70 wymagała kwoty 30 zł (5.62l/100 km). Słowem najtaniej kosztuje jazda autami zasilanymi gazem ziemnym, co jednak nie zawsze jest możliwe ze względu na bardziej niż skromną sieć stacji tankowania tego paliwa.
Bardzo interesujących wniosków dostarczyła analiza zapisów rejestratorów GPS firmy ProSafe w które uzbrojone były wszystkie samochody uczestniczące w Superteście. Wskazania liczników w samochodach wahały się od 454 do 475 km, różniły się więc o 21 kilometrów. Odczyty z rejestratorów GPS są zdecydowanie bardziej precyzyjne. W przypadku 4 samochodów trasa wynosiła od 458,06 km do 458,81 km. Z zapisów GPS wynika ponadto , że 3 kierowcy pomylili trasę i przejechali odpowiednio 460,03 km , 462,01 i 469,79 km. Zarejestrowane zostały nie tylko przejechany dystans i czas jazdy ale także prędkość z jaką samochody się poruszały i czy kierowcy nie wchodzili w kolizję z przepisami przekraczając dopuszczalny limit. Uczestnicy Supertestu przejechali zgodnie z obowiązująca prędkością od 89,5 do 97,3 % trasy, sporadycznie decydując się na szybsza jazdę. Najwięcej przekroczeń zarejestrował GPS w samochodzie obsługi , który bez kolizji z ograniczeniami prędkości przejechał 78% dystansu. Zdecydowana większość przekroczeń mieściła się w przedziale do 15km/h, choć incydentalnie były większe. Rekordzista rozpędził się na odcinku autostradowym do 200 km/h. Na tej podstawie system komputerowy wylicza jaki zysk w czasie przyniosła kierującemu jazda szybsza niż zezwalają przepisy. Okazuje się , że na dystansie blisko 500 kilometrów, niewielkie i sporadyczne przekroczenia prędkości dają co najwyżej kilkuminutowy zysk , w przypadku uczestników Supertestu od 1 do 8 minut. Dłuższa jazda powyżej dopuszczalnych limitów – jak w przypadku samochodu obsługi – dała 27 minutową korzyść w czasie . Czy warto dla takiego zysku narażać się na mandaty, utratę prawa jazdy, kolizję czy wypadek?
Kolejne wnioski płyną z porównania dwunastu dotychczasowych imprez:
– paliwo generalnie jest coraz droższe. Najtańsze było w 2004 roku : 3,26 zł za litr oleju napędowego i 3,96 zł benzyny a najdroższe w 2012 , odpowiednio : 5.94 i 5.99 za litr. Metr sześcienny gazu ziemnego przy pierwszym starcie pojazdów CNG w 2010 r. kosztował 2.22 zł a w bieżącym już 3.29. Rozpiętość cen paliw sięgała więc 82% w przypadku oleju napędowego, 51% w przypadku benzyny i 48% CNG.

supertestekonoomii2015_skodaCNG

– przed wyjazdem warto poświęcić trochę czasu na wybór optymalnego wariantu trasy i terminu wyjazdu. Jeśli zdecydujemy się na jazdę w dniu spodziewanego dużego ruchu możemy spędzić w samochodzie z powodu korków dużo więcej czasu niż przewidujemy, nawet jeśli wybierzemy droższy i teoretycznie szybszy wariant dojazdu autostradą.
– w 2010 roku, podczas VII Supertestu Ekonomii na trasie Warszawa – Poznań, gdy pojawiły się na starcie samochody na gaz ziemny, opłaty autostradowe za płatny wówczas odcinek Konin – Poznań wyniosły 24 zł a rachunek za gaz na całej 330 km trasie 31 zł.
– im szybsza jazda, tym większe zużycie paliwa. Przykład z ostatnich 2 lat.W 2014 r. Skoda Rapid 1.6 TDI spalałą średnio 4.09l/100 km. W tym roku podobny egzemplarz tego samochodu – 2.73. Przed rokiem na I etapie, liczącym 231km, przebiegającym prawie w całości autostradami A2 i A1, uczestnicy musieli uzyskać średnią prędkość 102 km/h. Resztę 380 km trasy pokonywali ze średnią 65 km/h. W tym roku na liczących po 230km etapach jechali ze średnią 65 km/h na pierwszym i 72 na drugim.
– jedna z klasyfikacji – „Mistrz zasięgu” bierze pod uwagę dystans jaki samochód mógłby pokonać na jednym zbiorniku paliwa przy zużyciu osiągniętym w Superteście. Już w pierwszej edycji poprzeczkę wysoko zawiesił Renault Clio 1.5 dCi – 1635 km. Rezultat ten trzykrotnie poprawiały : Citroen C3 1.4 HDi (1643 km) , Volkswagen Passat 2.0 Blue Motion ( 2271 km) i Skoda Octavia 1.6 TDI GreenLine (2910 km). Trochę wolniej daje szansę dojechać dalej.

Fiat Panda CNG

Fiat Panda CNG

– w 12 Supertestach Ekonomii uczestniczyło łącznie 126 samochodów 27 marek. W klasyfikacji generalnej ( koszt paliwa na 100km) siedmiokrotnie zwyciężały auta napędzane silnikami wysokoprężnymi , czterokrotnie zasilane gazem ziemnym a raz triumfował samochód hybrydowy.
– trzykrotnie zwyciężał Fiat Panda – dwa razy w wersji 1.3 MultiJet a raz Natural Power. Zwycięstwo Lancii Ypsilon w 2013 roku było czwartym triumfem samochodu Grupy Fiat/FCA. Wśród triumfatorów są ponadto trzy Skody: Fabia 1.4 TDI , Rapid 1.6 TDI CR DPF i Octavia 1.4 TSI/CNG a także dwie Toyoty : Yaris 1.4 D i hybrydowy Prius. Listę zwycięzców uzupełniają ponadto Opel Zafira 1.6 CNG, Peugeot 107 1.4 HDi i Volkswagen Passat 2.0 Blue Motion.
– najniższe średnie zużycie udało się uzyskać w 2011 roku w Skodzie Octavii 1.6 TDI GreenLine – 1.89 l/100 km , która jednak przegrała w klasyfikacji generalnej (kosztowej) z Pandą zasilaną zdecydowanie tańszym gazem ziemnym – 3.03 m3/100km. Również to spalanie jest najniższe w historii startów samochodów CNG.
– Wśród samochodów benzynowych najniższe do tej pory zużycie – 3.26 l/100 km – uzyskała Skoda Octavia 1.2 TSI. Samochody hybrydowe siedmiokrotnie stawały na starcie Supertestu, najczęściej Toyota Prius . Najlepszy rezultat, z 2007 r, to 3.11 l benzyny/100 km uzyskany na blisko 500 km trasie z Warszawy do Poznania , w tym ponad 200 km odcinku A2 pokonywanym z autostradową prędkością.

Lancia CNG

Lancia CNG

Napisano w Analizy, Pojazdy CNG, Testy, Wiadomości, Wydarzenia Tagi: , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów