IVECO CNG/LNG 40 ton – ekologia moze sie opłacać

IVECO_PHOTOGRAPHY_LOGO_RGB

Rozwój napędów alternatywnych jest ważną kwestią również w branży transportowej. Niekwestionowanym liderem w napędach CNG/LNG jest firma IVECO, która od wielu lat czyni starania, aby upowszechniać ekologię w pojazdach ciężarowych. Proekologiczne działania są wspierane przez Fundusze Europejskie, co znacznie pomaga w rozwoju inwestycji. Duze zainteresowanie paliwami gazowymi wykazują m.in. samorządy lokalne miast i gmin. Z jednej strony jest to realizacja programów poprawiających warunki życia mieszkanców (redukcja emisji CO2, ograniczenia hałasu), a z drugiej bardzo opłacalny interes.
Pojazdy z napędem CNG są dostępne na polskim rynku od kilku lat i z powodzeniem realizują m.in. zadania komunalne. Aby zwiekszyć zasięg pojazdów napędzanych gazem ziemnym, obok jego magazynowania w formie sprężonej (CNG) istnieje mozliwość magazynowania gazu ziemnego w formie skroplonej – jako LNG (z ang. Liquefied Natural Gas). Zasilanie LNG z powodzeniem sprawdza się w pojazdach długodystansowych, gdyż pozwala na nawet 5-krotne zwiekszenie zasiegu przy tej samej masie zbiorników wraz z paliwem. Na poczatku stycznia br. IVECO sprzedało w Polsce pierwszy samochód ciężarowy wyposażony w instalację zasilajacą skroplonym gazem ziemnym. Właścicielem pojazdu jest Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, które m.in. zajmuje się zbiórką i transportem odpadów z terenu kilku gmin ościennych.
– Ponad dwa lata temu zakupiliśmy dwa pierwsze IVECO Daily zasilane spreżonym gazem ziemnym, później dokupiliśmy jeszcze podwozie IVECO Stralis CNG z zabudową śmieciarki. Ostatnie nasze dwa zakupy to IVECO Eurocargo CNG do selektywnej zbiórki odpadów oraz duma naszego przedsiebiorstwa – IVECO Stralis CNG/LNG – ciągnik siodłowy do transportu odpadów. Ostatnie zakupy zostały dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W najbliższym czasie zamierzamy wymienić wszystkie nasze pojazdy na samochody zasilane CNG/LNG – powiedział Paweł Wojna, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie. – Mamy nadzieję, że inne gminy również pójdą śladami Śremu, gdyż uważamy że jest to bardzo słuszna droga do skutecznego ograniczenia emisji CO2 oraz zmniejszenia hałasu w miastach. Gmina Śrem jest prekursorem ekologicznych działań transportowych, które – mam nadzieje – w niedalekiej przyszłosci trafią równiez do innych gmin. Technologia napędów gazowych jest rozwijana przez IVECO od 15 lat i dlatego są to rozwiązania bardzo bezpieczne, a przede wszystkim opłacalne inwestycje. Po drogach Europy jeździ juz ponad 12 000 tego typu pojazdów – mówi Michał Fersten, Dyrektor Marketingu i Produktu Iveco Poland Sp. z o.o. – Mamy klientów, z którymi prowadzimy rozmowy na temat zakupu kolejnych samochodów CNG/LNG. Niebawem w okolicy Śremu ma powstać stacja tankowania skroplonego gazu ziemnego, co stanowi mocny argument dla firm chcących rozwijać floty pojazdów zasilanych gazem ziemnym – dodaje Artur Bartosiewicz, Specjalista ds. Samochodów Specjalnych w departamencie Klientów Kluczowych Iveco Poland Sp. z o.o.
IVECO Stralis CNG/LNG napedza 8-cylindrowy silnik Cursor Natural Power Euro 6 z zapłonem iskrowym o mocy 330 KM (243 kW) osiągajacy maksymalny moment obrotowy 1300 Nm. Po prawej stronie, w miejscu gdzie standardowo znajduje się zbiornik paliwa, Stralis CNG/LNG ma zamontowany 500-litrowy zbiornik kriogeniczny na skroplony gaz ziemny (LNG). Po przeciwnej stronie znajdują się 4 wysokociśnieniowe butle na sprężony gaz ziemny (CNG) o łącznej pojemności 280 litrów. Wykorzystując paliwo zmagazynowane jako CNG, Stralis moze przejechać powyzej 100 km, a korzystajac z gazu skroplonego (LNG) – ponad 600 km. Korzyści wynikające z eksploatacji pojazdu CNG/LNG sa bardzo wymierne. Róznica w kosztach zakupu samego paliwa gazowego wynosi około 20 % w stosunku do oleju napedowego. Drugim istotnym elementem jest fakt całkowitego braku wydatków i obsługi pojazdu związanej z koniecznoscią stosowania AdBlue. Trzecim istotnym elementem jest niższa masa własna pojazdu, wynikająca z lżejszej jednostki napedowej oraz braku skomplikowanej instalacji oczyszczania spalin EGR i/lub SCR. Ciągnik siodłowy IVECO Stralis CNG/LNG, który zakupiło Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, bedzie współpracował z naczepą – tzw. „ruchoma podłoga” STAS ECO-FLOOR. Zaletą tego typu naczep jest znaczne skrócenie czasu załadunku i rozładunku. Szybki załadunek umożliwia hydraulicznie otwierany dach, zaś rozładunek odbywa się poprzez ruchome panele (System Cargofloor) stanowiące podłogę naczepy. Pojazd doskonale spełnia wymagania ładowności dopasowane do limitów przepisów drogowych. Przy kubaturze 92 m3 umożliwia transport ponad 25 ton ładunku.
Zainicjowana przez UE i inne organizacje budowa tzw. „Niebieskich Korytarzy” (ang. Blue Corridor) – sieci stacji tankowania LNG – doskonale wpisuję sie w strategie IVECO, która w swojej ofercie posiada pełną gamępojazdów przystosowanych do napędu gazem ziemnym. Proekologiczne działania są inicjowane także w Polsce i spotykają sie z coraz wiekszym zainteresowaniem klientów. Stacje CNG działają już w większych ośrodkach miejskich, a pod koniec września br. w okolicach Śremu powstanie pierwsza publiczna stacja tankowania LNG. Stacja ta być może zostanie włączona do programu „Niebieskich Korytarzy” i znajdzie się na międzynarodowej mapie dostępnych punktów tankowania LNG. Budowa stacji skroplonego gazu ziemnego umożliwi tankowanie pojazdów, nie tylko przewoźników z Wielkopolski, a takze samochodów tranzytowych zmierząjacych z Zachodu na Wschód.

P1000413

Napisano w Ciężarowe, LNG, Wiadomości, Wydarzenia, Wywiady Tagi: , , , , ,
Oficjalne profile cng.auto.pl

Partnerzy:

Archiwum newsów