Mercedes Sprinter NGT – Ekologicznie i ekonomicznie dla usług na gazie ziemnym (CNG)

iveco_cng

Film. Relacja z testu długodystansowego Mercedesa Sprinter NGT
Źródło: cng.auto.pl

Mercedes od kilkunastu lat oferuje na rynku pojazdy dostawcze napędzane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Obecnie w sprzedaży znajduje się druga generacja Mercedesa Sprinter, w którym zamontowano fabryczną instalację do zasilania metanem. Kilka tygodni temu mieliśmy okazję dokonać dość szczegółowego testu tego pojazdu, w którym chcieliśmy się przekonać o deklarowanej ekonomii i ekologii pojazdu oraz sprawdzić jego walory użytkowe.

Mercedes Sprinter NGT
Fot. Mercedes Sprinter NGT Źródło: cng.auto.pl

Pomysł na przeprowadzenie testu dostawczego Mercedesa zrodził się w czasie promocji ekologicznego paliwa CNG na targach PolEko 2010 w Poznaniu (relacja z targów dostępna tutaj). Wystawiając się wspólnie z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem SA, mieliśmy okazję poznać bardzo wielu sympatyków sprężonego gazu ziemnego, a owocem jednej z rozmów było nawiązanie kontaktu z autoryzowanym dealerem Mercedes-Benz w Poznaniu – firmą MB-Poznań. Ustaliliśmy wówczas, że otrzymamy do testów Sprintera z fabryczną instalacją zasilania gazem ziemnym, sygnowaną w nomenklaturze producenta jako 316 NGT.

W czasie przygotowań do testu informowaliśmy podmioty zainteresowane wdrożeniem CNG o możliwości dokonania wspólnych jazd testowych. W ten sposób udało nam się pozyskać kilka zleceń, które pozwoliły nam na sprawdzenie możliwości pojazdu w zróżnicowanych warunkach.

Część pierwsza – masa ciężka

Mercedes Sprinter NGT z zapełnioną przestrzenią bagażową
Fot. Mercedes Sprinter NGT z zapełnioną przestrzenią bagażową Źródło: cng.auto.pl

Pierwsze zlecenie to przewóz 750 butelek wina dla firmy Winarium (wizytówka firmy tutaj). Ładunek ważył około 1 tony i dostarczyliśmy go z Warszawy do Poznania. W czasie tego przejazdu mieliśmy okazje sprawdzić spalanie przy dużym obciążeniu oraz zachowanie samochodu przy załadunku.

Większość jazdy między Warszawą a Poznaniem pokonaliśmy na autostradzie – pozwoliło nam to na sprawdzenie, ile pali testowany samochód w trasie przy znacznym załadunku. Na autostradzie jechaliśmy dynamicznie, ale płynnie – bez zbędnego hamowania. Naszym zadaniem było dostarczenie towaru na teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. Zleceniodawca narzucił nam dość wyśrubowany na realizację zamówienie, toteż postanowiliśmy nie oszczędzać paliwa. Przypuszczaliśmy, że nie wystarczy nam metanu, aby dojechać do terenu Targów. Nie musieliśmy się tym zbytnio przejmować, gdyż Sprinter posiada również pełnowymiarowy zbiornik benzyny, do którego mieści się aż 100 litrów paliwa.

Na samym gazie przejechaliśmy dokładnie 303 kilometry, a łączny koszt przejechania tego dystansu wyniósł 102,18 zł. Średnio otrzymaliśmy więc 33,70 złotego za przejechanie 100 kilometrów.

Resztę trasy przejechaliśmy na benzynie. W czasie jazdy na etylinie nie dało się odczuć żadnej różnicy w porównaniu do zasilania CNG. Samochód miał dokładnie takie same parametry na obydwu paliwach.

Po rozładunku pojechaliśmy na poznańska stację CNG aby zatankować samochód.

Tankowanie Sprintera NGT na stacji CNG w Poznaniu
Fot. Tankowanie Sprintera NGT na stacji CNG w Poznaniu Źródło: cng.auto.pl

Podczas naszego testu stacja w Poznaniu nieustannie pracowała na najwyższych obrotach. Było to spowodowane bardzo dużym zapotrzebowaniem na sprężony gaz ziemny ze strony fabryki Solaris Bus & Coach. Był on niezbędny dla potrzeb produkowanych pojazdów w grudniu. Między innymi dlatego ciśnienie na stacji było bardzo niskie, ustawiały się długie kolejki do tankowania.

Kolejka do tankowania na stacji CNG w Poznaniu
Fot. Kolejka do tankowania na stacji CNG w Poznaniu Źródło: cng.auto.pl

Jednak dzięki uprzejmości osób obsługujących stację udało nam się szybko zatankować puste zbiorniki i chwilę później wyruszyliśmy w podróż powrotną do stolicy. Z powrotem jechaliśmy tą samą trasą, w większość po autostradzie. Jednak przy braku załadunku różnice w spalaniu okazały się znaczne.

Średnie spalanie na 100 kilometrach wyniosło 11,7m3, co daje koszt ok. 26,40 zł.

Część druga – masa średnia

Sprinter NGT na stacji CNG w Bydgoszczy
Fot. Sprinter NGT na stacji CNG w Bydgoszczy Źródło: cng.auto.pl

Naszym kolejnym zleceniem były dostawy elementów dla wideokonferencji, montowanych w jednostkach Policji na terenie całego kraju. W tym czasie odwiedziliśmy stacje CNG w Bydgoszczy, trzykrotnie w Poznaniu, Radomiu, Warszawie oraz Wrocławiu.

W tym przypadku poruszaliśmy się po Polsce w tzw. trybie mieszanym. Jeździliśmy głównie po drogach wojewódzkich oraz w środowisku miejskim. Przy ładunku o masie 300 kg samochód spalał średnio ok. 13,1 m3 na 100 kilometrów.

Jedynym minusem w czasie tego etapu testu okazała się potrzeba specjalnego planowanie trasy z uwzględnieniem godzin otwarcia stacji CNG.  Problem ten powinien być bliżej znany osobom eksploatującym na co dzień pojazdy zasilane gazem ziemnym. Przy znacznych dystansach między stacjami oraz krótkim czasie otwarcia punktów tankowania, jesteśmy zmuszeni do przyjęcie z góry pewnej strategii, która umożliwi nam ciągłe poruszanie się na paliwie gazowym.

Tak czy inaczej, ani razu nie poruszaliśmy się na benzynie. Nie potrzebowaliśmy znacznie zbaczać z trasy w celu zatankowania CNG, chociaż kilka razy byliśmy zmuszeni dzwonić do osób z obsługi obiektów, aby poczekali na nas klika minut po oficjalnym zamknięciu. Osoby obsługujące stację wykazywały się wyrozumiałością i nigdy nie robiły z tym problemu.

Część trzecia – maksymalna ekonomia

Tankowanie Sprintera NGT na stacji CNG we Wrocławiu
Fot. Tankowanie Sprintera NGT na stacji CNG we Wrocławiu Źródło: cng.auto.pl

Jednym z otrzymanych zleceń było przewiezienie towaru z Wrocławia do Szczecina. Akurat w tym czasie Polskę gwałtownie zaatakowała zima i napływały do nas bardzo złe wiadomości o stanie dróg, którymi planowaliśmy jechać. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na przejazd do Szczecina przez Niemcy. Zatankowaliśmy na stacji we Wrocławiu do pełna nasze zbiorniki gazu i wyruszyliśmy w drogę. Z góry założyliśmy, że nie uda nam się dotrzeć do celu na samym gazie. Przy pełnym zbiorniku z benzyną postanowiliśmy sprawdzić maksymalny zasięg pojazdu na samym gazie przy ekonomicznej jeździe.

Ostatecznie, na samym gazie ziemnym udało nam się pokonać 445 kilometrów. Poruszaliśmy się po polskich i niemieckich autostradach ze średnią prędkością ok. 80 km/h. Szkoda, że testowany pojazd nie posiadał na wyposażeniu tempomatu, bo dzięki temu można było ten wynik znacznie poprawić.

Łącznie we Wrocławiu zatankowaliśmy paliwo gazowe za 104 złote. Na przejechanie 100 kilometrów Sprinter potrzebował zaledwie 23,40 złote!

Część czwarta – dynamicznie do oporu

Tankowanie Sprintera na stacji CNG w Warszawie
Fot. Tankowanie Sprintera na stacji CNG w Warszawie Źródło: cng.auto.pl

Dotychczas opisaliśmy ile samochód spalał gazu ziemnego przy stylu ekonomicznym, głównie na trasie w trybie mieszanym. Była to spokojna i płynna jazda. Należy podkreślić że nasz test odbywał się w czasie surowej zimy, kiedy na drogach zalegały znaczne ilości śniegu. Nie szliśmy na żadne kompromisy i za każdym razem kierowaliśmy się względami bezpieczeństwa.

Jednak cały czas interesowało nas, ile jest w stanie maksymalnie spalić testowany Sprinter. W tym celu postanowiliśmy wybrać za pomiarową trasę środowisko miejskie i założyliśmy, że będziemy wykorzystywać pełną moc pojazdu podczas dynamicznej jazdy, również z ruszaniem spod świateł jako pierwsi.

Wybór padł na ulice Warszawy, które pozwalają na takie poruszanie się. Chcemy w tym miejscu podkreślić, że taki styl jazdy nie znajdzie zbyt wielu wyznawców i z punktu widzenia większości użytkowników nie będzie miał sensu, bo Sprinter to przecież samochód dostawczy a nie sportowe autko.

W czasie takiej jazdy testowany pojazd spalił maksymalnie 19,1 m3 CNG na 100 kilometrów, co daje kwotę 43,00 zł. Chyba przyznacie Państwo rację, że to też bardzo dobry wynik? To znacznie mniej, niż spaliłby ten sam model zasilany olejem napędowym czy benzyną przy ekonomicznej jeździe.

Podsumowanie

Oznaczenie Mercedesa Sprintera NGT
Fot. Oznaczenie Mercedesa Sprintera NGT Źródło: cng.auto.pl

Nasz test okazał się sukcesem – w czasie 10 dni przejechaliśmy łącznie 3882 kilometrów, przewoziliśmy ładunek o masie 1 tony, poruszaliśmy się po polskich oraz niemieckich autostradach, jeździliśmy po zatłoczonych miastach. Wyniki spalania dostawczego Mercedesa mogą okazać się dla niektórych bardzo zaskakujące. Generalnie można powiedzieć, że na czas testu samochód pełnił rolę pojazdu kuriersko-dostawczego.

Kupno Sprintera NGT to bardzo dobry wybór dla firm, które mają w swoim mieście stację tankowania CNG.

Dodatkową zaletą jest pełnowymiarowy zbiornik na benzynę, którym zawsze można się ratować przy wyczerpaniu gazu ziemnego.

Do plusów można dopisać również stosunkowo mały silnik, który ma zaledwie 1,8 l pojemności i jest wyposażony w kompresor. Ta jednostka napędowa pozwoliła rozpędzenie pojazdu do 160 km/h na niemieckiej autostradzie.

W naszym teście skupiliśmy się wyłącznie na walorach zasilania testowanego pojazdu sprężonym gazem ziemnym (CNG). Zdecydowaliśmy się na taki krok, gdyż w Internecie można znaleźć wiele testów technologicznych Sprintera, jednak nikt nie przejechał wersją NGT prawie 4000 kilometrów i nie pokazał, ile można zaoszczędzić stosując CNG w swojej flocie. My natomiast usiedliśmy za kółkiem Sprintera NGT jako zwykli kierowcy – tacy sami, którzy codziennie dowożą towary do swoich sklepów czy obsługują Klientów.

Uważamy, że średnie spalanie na poziomie 12,9 m3 CNG na 100 kilometrów to imponujące osiągnięcie dla tak dużego pojazdu dostawczego.

Dla kogo Sprinter NGT?

– Dla firm kurierskich.

– Dla przewozu osób jako mikrobus.

– Jako samochód dostawczy.

– Dla „laweciarzy”.

– Jako kamper.

– Jako karetka.

– I wiele, wiele innych. Najważniejsze, aby przed zakupem sprawdzić czy w naszej okolicy jest stacja tankowania CNG. Ewentualnie możemy pokusić się o kupno własnego, małego punktu tankowania sprężonego gaz ziemnego. Takie urządzenia wytwarza m.in. Coltri. Pełen katalog domowych kompresorów dostępny jest tutaj.

Subiektywnie – wady i zalety

Plusy

+ niskie spalanie – średnio 12,9m3 w teście

+ ekologia – emisja CO2 na km tylko 254g

+ dynamiczna jednostka napędowa

+ cicha praca jednostki napędowej

+ ksenonowe reflektory (opcja)

+ duży zasięg przy zasilaniu CNG – do 445 kilometrów

Minusy

– brak tempomatu

– za duży zbiornik na benzynę

– 'plastikowe’ wnętrze (fotele, kierownica, zagłówki) w porównaniu do konkurencyjnego Iveco Daily Natural Power

Liczby testu

5 – na tylu stacjach tankował się Sprinter

9,7  – tyle m3 CNG średnio spala Sprinter wg danych katalogowych

12,9 – tyle m3 CNG średnio spalił Sprinter w czasie testu

403,2 – tyle m3 CNG zużyliśmy w czasie testu

445 – tyle wynosi maksymalny zasięg pojazdu przy zasilaniu gazowym

3.265 – tyle kilometrów pokonał Sprinter na zasilaniu CNG

3.882 – tyle kilometrów pokonał Sprinter w czasie testu